ایران در آستانه پیری جمعیت و وزارت بهداشت بی برنامه!  / معاون پرستاری: نیازمند ۱۷۰۰ مرکز جدید  مراقبت در منزل هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که ایران به سمت پیری جمعیت و گسترش بیماری هایی پیش می رود که نیاز افراد به دریافت خدمات پزشکی و پرستاری در منزل را افزایش می دهد، اخیرا دکتر رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور ضمن تاکید بر کمبود مراکز Home Care در ایران، در گفت و گو با رکنا تاکید کرده بود که وزارت بهداشت باید شرایط و تسهیلات لازم برای تاسیس گسترده این مراکز توسط بخش خصوصی را فراهم کند.

لاری پور در آن مصاحبه با تاکید بر لزوم گسترش خدمات درمان در منزل در ایران گفت: در همه کشورها باید برای افراد ناتوان، سالمند، معلول و سایر افرادی که امکان مراجعه به بیمارستان برای آنها مقدور نیست، خدمات درمان در منزل به اندازه کافی وجود داشته باشد. همچنین به دلایل مختلف، تعداد تخت های بیمارستانی ما در همه شرایط برای تمام بیماران کافی نیست. علاوه بر این، در برخی شرایط، بستری در بیمارستان برای مردم، دولت و بیمه ها هزینه های سنگینی دارد و همچنین بسیاری از مردم معتقدند که دریافت خدمات مراقبتی در منزل کیفیت بهتری دارد. تمام این مسائل نشان می دهد که سیستم Home Care یا همان خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، از جمله نیازهای امروز تمام جوامع از جمله ایران است که باید گسترش یابد.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اکنون در ایران، امکان تاسیس مرکز خدمات بهداشتی و درمانی در منزل به دو شکل وجود دارد، یکی مرکز مراقبت های پرستاری در منزل و دوم مرکز خدمات بالینی (پزشکی) در منزل؛ مجوز تاسیس این مراکز نیز توسط کمیسیون ماده 20 معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور صادر می شود و تمام افراد صاحب صلاحیت می توانند درخواست خود را برای تاسیس مرکز خدمات بالینی یا خدمات پرستاری در منزل به دانشگاه علوم پزشکی محل خود ارائه کنند، اما در شرایط کنونی، پزشکان و پرستاران زیادی حاضر به تاسیس این مراکز نیستند و به همین دلیل، تعداد مراکز درمان در منزل در کشورمان کمتر از نیاز مردم است.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر، هنوز موضوع دریافت خدمات پزشکی و پرستاری در منزل در فرهنگ جامعه ایران رواج نیافته است، اما با توجه به این که کشورمان به سمت پیری جمعیت پیش می رود، قطعا در آینده نزدیک تفاضا برای دریافت این خدمات گسترده خواهد شد. همچنین وزارت بهداشت هنوز تعرفه دقیقی برای ارائه خدمات پزشکی، پرستاری و ICU در منزل تعریف نکرده و همین مساله به کاهش انگیزه افراد صاحب صلاحیت برای تاسیس مراکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دامن زده است.

امروز هم دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در اجلاس روسای دانشکده‌ ها و دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور بر لزوم توسعه مراکز مراقبت پرستاری در منزل تاکید کرده و گفته است: تاکنون ۱۳۴۰ مرکز در سطح کشور برای مراقبت در منزل موافقت اصولی گرفته اند که کمتر از ۱۱۵۰ مرکز فعال هستند. باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر، یک مرکز داشته باشیم، بنابراین نیازمند ۱۷۰۰ مرکز جدید مراقبت در منزل در سطح کشور هستیم.

در مجموع هم به نظر می رسد با وجود این که در سال های اخیر تعدادی مرکز پرستاری یا درمان در منزل توسط نهادهای دولتی و خصوصی در تهران و بعضی دیگر از شهرهای بزرگ کشورمان دایر شده، اما همچنان میزان ارائه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، بسیار کمتر از نیاز شهروندان کشورمان است؛ بخصوص که ایران به سمت پیری جمعیت پیش می رود و در آینده ای نزدیک، تعداد افرادی که نمی توانند برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی از منزل خارج شوند، بسیار بیشتر از امروز خواهد شد و بنابراین وزارت بهداشت باید برنامه های توسعه Home Care در ایران را به صورت جدی اجرایی کند. 

کدخبر: 836533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟