روایت 40 سال علامت سازی در پلاک 121 خیابان مولوی + فیلم
حجم ویدیو: 168.33M | مدت زمان ویدیو: 00:09:42

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سابقه علامت گردانی در ایران و به ویژه در میان مردم تهران مشخص نیست. آنچه مسلم است آیین علم گردانی به دوره های پیش از حکومت صفویه باز می گردد و نشانه ای برای حضور یک قبیله یا خاندان در جنگ بوده است؛ اما دولت صفویه مانند سایر آیین های این دوره علامت سازی را مرسوم کرد و هنرمندان اصفهانی، آن را به اوج خود رساندند. رسم علم گردانی در دوره قاجار شکل تازه ای گرفت و علامت ها هر روز به همت هنرمندان ایرانی سنگین تر و نشانه های بیشتری به آن افزوده شد.

قدیمی ترین علم های ایرانی در موزه توپکاپی استانبول نگهداری می شود. شاید این علم ها که نمونه‌ای از علامت و نشان قبایل مختلف ایرانی است در عصر حکومت ترکمن های آق قویونلو و قره قویونلو وجود داشته و دسته های سیاسی و مذهبی از آن ها استفاده می‌‌کرده اند.

132718_876

این علم ها از غنایم جنگی است و پس از تصرف شهر تبریز توسط سپاهیان عثمانی، شاه سلیم آن ها را به استانبول منتقل کرد. یک علم هم در موزه مرکزی آستان قدس رضوی است که قدمت آن به قرن ۱۳ ه.ق می رسد و در شهر اصفهان ساخته شده است.

علامت فولادی زرکوب- موزه مرکزی آستان قدس رضوی

علامت فولادی زرکوب- موزه مرکزی آستان قدس رضوی

پلاک 121 خیابان مولوی ، یکی از آن قدیمی های تهران است. سابقه کار علامت سازی برادران حسینی، به اوایل انقلاب اسلامی ایران بر می گردد و کارشان تا کنون ادامه پیدا کرده است.

علامت سازی 1

اینجا از علامت های یک تیغه تزیینی بسیار سبک تا علامت های بزرگ را می توانید ببینید و سفارش ساخت دهید. حسینی، مالک این میراث می گوید که چرخ علامت سازی بعد از کرونا و افزایش تورم  ، آنگونه که باید و شاید نمی چرخد. با بالا رفتن قیمت دلار، فولاد، آهن و... تامین مواد اولیه برای ساخت علم بسیار سخت شده است.

کدخبر: 825690 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟