جامعه طبقاتی، مدارس طبقاتی، دانش آموزان طبقاتی /حدود 12 میلیون دانش آموز در مدارس کم امکانات دولتی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با تضعیف روزافزون مدارس دولتی، گویا همه چیز دست به دست هم داده است تا بستر برای کوچ ناخواسته، اجباری و تدریجی تمامی دانش آموزان به مدارس غیردولتی فراهم شود.

مدارس سمپاد و مدارس غیرانتفاعی با پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبه های برتر کنکور امسال را از آن خود کرده اند. بر خلاف آنچه درباره تنها فرد راه یافته به جمع برترین های کنکور سراسری امسال گفته شده بود که دانش آموزی از مدرسه دولتی است، با کمترین اطلاعات می‌ توان متوجه شد که این ادعا صحیح نیست. دختری که تنها داوطلب راه یافته به جمع ۴۰ نفره از رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۱ است، دانش آموخته هنرستان هنرهای زیبا است که ورود به این هنرستان نیز مستلزم داشتن شرایطی سخت گیرانه یا گزینشی است؛ بنابراین، هیچکس، امسال نتوانست از مدارس عادی دولتی، به دانشگاه های دولتی راه پیدا کند. نتایج هر ساله کنکور، نشان دهنده بخش کوچکی از این بی عدالتی ، ناکارآمدی و کژکارکردهای آموزش و پرورش است.

حدود 12 میلیون دانش آموز در مدارس کم امکانات دولتی! 

اینجا، می توان به این نتیجه رسید که افول اینچنینی در مدارس عادی دولتی، نمی تواند از نگاه مسئولان مربوطه دور بماند؛ اما چرا در راستای قوت بخشیدن به این مدارس، کاری انجام نمی شود؟ امسال نیز 16 میلیون دانش آموز، وارد مدارس کشور می شوند. غالب دانش آموزان (حدود 80 درصد) در مدارس عادی دولتی، به تحصیل خواهند پرداخت؛ اما آینده مبهم آن ها در این مدارس چگونه رقم خواهد خورد؟

اختلاف طبقاتی بین مدارس کشور که نشات گرفته از اختلاف طبقاتی در جامعه است، امسال با قدرت هرچه بیشتر خودش را ثابت کرد. از شهریه 50 میلیونی مدارس خاص غیر دولتی تهران گرفته تا کلاس های مدارس دولتی که با معلمان بازنشستهِ مجبور به خدمت اداره می شود. 

سال هاست این گونه به والدین و دانش آموزان القا می شود که رمز موفقیت در کنکور ، مصون ماندن از کمند و کمین آسیب های اجتماعی، تجهیزات و امکانات آموزشی بهتر، بهره مند شدن از معلمان گلچین شده، آزاد شدن از بگیر و ببندهای مدارس عادی، تربیتی هدفمند و مطلوب (به سفارش مشتری)، تنوع کلاس ها و فعالیت های فوق برنامه و... تنها در مدارسی اتفاق می افتاد که والدین حاضر باشند با شل کردن سر کیسه، نقد یا نسیه، میلیونی پول و اعتبار هزینه کنند. سهم طبقه متوسط و فقیر از کیک آموزشِ همگون، شفاف، فارق از بی عدالتی و استاندارد چه می شود؟ 

آنچه مدارس دولتی ندارند را مدارس پول بگیر همه یکجا دارند!

صادق ستاری فرد ، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش گفت: در کلانشهرها باید منتظر ۳ شیفت شدن مدارس باشیم. ما از طرفی برای مدارس رقیب تراشیدیم و از طرفی فکری برای ایجاد جذابیت در مدارس نکردیم.

حساب مدارس غیر دولتی از مدارس دولتی جداست! 

همچنین علیرضا کریمیان ، مدیر کل آموزش و پرورش تهران گفته بود که سه استان تهران، البرز و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین فرسودگی در مراکز آموزشی است.

او همچنین به اینکه حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد آموزشی غیردولتی و دولتی در شهر تهران وجود دارد اشاره کرده و افزوده است: حساب مدارس غیر دولتی جداست. مدیران این مدارس گواهی استحکام بنا دریافت می‌کنند؛ اگر این بخش از مدارس را کنار بگذاریم تقریبا ۴۰ درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران همچنین تراکم بالای دانش آموزان در مدارس را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش عنوان کرده و گفته است که تراکم دانش آموزان در مدارس تهران ۸ تا ۱۰ نفر بیشتر از متوسط کشوری است که طبیعتا این تراکم منجر به افت کیفیت تحصیلی دانش آموزان می شود.

لازم است بدانید، برای ایمن سازی مدارس فرسوده کشور، حدودا 120 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ ولی بودجه سالجاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور نهایتا به 7 هزار میلیارد تومان می رسد.

بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش اجرا شود / تضعیف مدارس دولتی کافی ست

در این میان؛ مسئولانی در آموزش و پرورش رسمی کشور وجود دارند که در بخش خصوصی و به صورت مشخص مدارس غیر دولتی منافعی دارند و خود یا یکی از اعضای خانواده آن ها صاحب مدرسه غیر دولتی هستند.  تعارض منافع در بسیاری از بخش های دولتی مطرح و در آموزش و پرورش نیز این ماجرا ریشه دارتر است.

ماجرا آنجایی اوج می گیرد که این روند باعث افول کیفیت آموزشی و فیزیکی در مدارس دولتی می شود. زمانی که یک مسئول اجرایی، که به جزء به جزء اطلاعات دسترسی دارد، مدرسه غیر دولتی تاسیس می کند، قطعا در تصمیم گیری هایش، قدرت دادن به این مدارس و ضعیف کردن حریف (مدارس دولتی)، جزء اولویت های ذهنی و کاری اش می شود.

آموزش و پرورش حتی نظام ارزشیابی مدارس هم ندارد

علیرضا رحیمی ، کارشناس تعلیم و تربیت، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه از سمت وزارت آموزش و پرورش باید نظارت هایی بر مدارس غیر دولتی باشد تا شاهد روزهای اینچنینی نباشیم، گفت: وزارتخانه، نه بلد است و نه امکانی برای این کار را دارد. معمولا آموزش و پرورش نظام ارزش یابی به معنای واقعی ندارد.

وی افزود: آقای احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، می گوید که 30 میلیون تومان وام به والدین برای ثبت نام در مدارس غیر دولتی داده می شود، این موضوع اصلا ارتباطی با ایشان ندارد. چرا وزارتخانه این وام را به مدارس دولتی نمی دهد؟ چرا سرانه این مدارس را افزایش نمی دهد تا آن ها بتوانند کیفیت آموزش را بالا ببرند؟

این کارشناس در پایان گفت: این ها سیاست گذاری های غلطی است که وزارتخانه هیچ وقت نتوانسته برای مدیریت آن، برنامه کلان و معقولی داشته باشد. تعارض منافع در رفتارهای مسئولان آموزش و پرورش دیده می شود و لازم است برای آن اقدامی جدی شود.

کدخبر: 824145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟