اجبار در ایستادن سر صف، اثر تربیتی معکوس دارد / کارهای گروهی بین دانش آموزان و معلمان شکل می گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی که در جامعه ایرانی وجود دارد، ضعف در کار گروهی است. این ضعف می تواند منجر به مشکلات اجتماعی-فرهنگی و حتی عدم موفقیت های شغلی شود. اثرات این مهم را می توان به راحتی در آسیب های اقتصادی و اجتماعی دید. آموزش کار گروهی موفق، بر عهده اصلی وزارت آموزش و پرورش است که در این خصوص با معاون پرورشی و فرهنگی وزارتخانه مذکور به گفت و گو نشستیم.

اصغر باقرزاده ، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه فعالیت های جمعی، تا چه مقدار مورد توجه حوزه پرورشی است؟ گفت:یکی از موقعیت های بسیار موثر در تربیت دانش آموزان، با کار گروهی دلچسب حاصل می شود، نه هر نوع مشارکتی.

وی در تبیین گفته هایش افزود: برای مثال اگر دانش آموزان به اجبار سر صف بایستند، یک کار مشارکتی شکل می گیرد؛ اما تاثیر تربیتی معکوس دارد. وقتی بچه ها به یک کار گروهی دلچسب دعوت می شوند، تاثیر تربیتی خوبی هم بر آن ها بر جای خواهد ماند. در این راستا، در روزهای آتی در نظر داریم تعدادی از فعالیت های پرورشی-فرهنگی را به صورت گروهی اجرا کنیم. مثلا مسابقات قرآن،  نهج البلاغه و... به صورت تک نفره برگزار می شد؛ اما ما در نظر داریم که در دوره جدید به جای بهره بردن تک نفره از بچه ها، از آن ها به صورت گروهی برای مسابقات دعوت کنیم. 

وی در ادامه گفت: به این شکل به این دانش آموزان امیتاز گروهی داده می شود. این کار در رشته مداحی، برای اولین بار به صورت آزمایشی انجام شده است. یعنی تیم های 3 نفره در مسابقات حاضر می شدند و یک نفر مقدمه، یکی مرثیه و دیگری، مراسم سینه زنی را بر عهده می گرفت.در سایر بخش ها نیز در تلاش هستیم تا این ارتباط را برقرار کنیم. حتی ارتباط بین معلم و دانش آموزان در مسابقات پرورشی و فرهنگی، هیچ وقت وجود نداشت و به دنبال این هستیم که چنین شرایطی نیز ایجاد شود تا یک معلم بتواند با یک تیم دانش آموز، در مسابقات مختلف پرورشی شرکت کند؛ که این طرح از امسال اجرایی خواهد شد.

باقرزاده در پایان در خصوص ارتقا سواد رسانه ای دانش آموزان گفت: در این راستا ابتدا باید سواد رسانه ای مربیان و معلمان را بالا ببریم. این افراد می توانند بچه ها را به مسیر درست هدایت کنند و در این راستا کمک کننده باشند.

کدخبر: 817681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟