تعطیلی یک واحد آلاینده بعد از اعتراض مردم / توضیحات مدیرکل محیط زیست لرستان + فیلم
حجم ویدیو: 2.40M | مدت زمان ویدیو: 00:00:27

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته مردم روستای داریاب از توابع شهرستان دورود استان لرستان به دلیل آلودگی محیط زیست و بوی تعفن ناشی از کارخانجات شهرک صنعتی دورود و عدم رعایت شیوه نامه ها و استاندارد های بین المللی، در حوالی شهرک صنعتی روستای خود اعتراض کردند. البته باید توجه داشت که در شهرستان دورود، کارخانجات زیادی وجود دارد، اما اساسا روستای داریاب در مجاورت یک شهرک صنعتی است و توسعه و ساخت و ساز سال‌های گذشته آن هم به سمت همین شهرک صنعتی بوده است و بیش از سایر روستاهای این شهرستان در معرض بوی تعفن ناشی از فعالیت شهرک صنعتی است.

در این میان اما در پی تجمع دیروز اهالی روستای داریاب، امروز علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان از تعطیلی یک کارخانه تصفیه دوم روغن واقع در شهرک صنعتی دورود به عامل اصلی بوی نامطبوع این شهرک صنعتی خبر داد و تاکید داشت که این کارخانه از مدت‌ها قبل تعطیل شده بود، ولی مالک آن طی چند روز گذشته اقدام به راه‌اندازی مجدد آن نموده بود.

سالاروند در همین راستا توضیح داد: کارشناسان اداره کل محیط زیست لرستان و شهرستان دورود در بررسی‌های‌ اولیه در دو هفته گذشته تذکرات لازم را جهت برطرف نمودن عوامل ایجاد بوی نامطبوع به این کارخانه ابلاغ کردند و قرار بوده کارفرمای این واحد، ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به رفع موجبات آلودگی اقدام نماید.

وی با بیان اینکه بوی نامطبوع در نتیجه استفاده از برخی ترکیبات هیدروکربنی در این کارخانه‌ بوده است که در اثر گرمای هوا و تبخیر و انتشار آن در محیط موجب اعتراض شدید اهالی روستای همجوار آن یعنی داریاب شده بود اظهار داشت: علی رغم اینکه مهلت ده روز ابلاغ شده به مالک کارخانه به اتمام نرسیده اما چون آلودگی بوی صنعت موجب اعتراض شدید و حضور مردم در این واحد شده بود به‌صورت فوری و با حضور همکاران محیط زیست شهرستان دورود و نیروی‌ انتظامی دورود این واحد موقتا با رضایت خود کارفرما تا رفع کامل عوامل آلودگی تعطیل گردید.

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: نمونه مشابه این کارخانه در شهرک‌های صنعتی شهرستان ازنا وجود دارد که طی سال جاری و با پیگیری محیط زیست موفق به رفع مشکل بوی نامطبوع ناشی از فرایند صنعتی خود شده است. این واحد صنعتی برابر ماده ۱۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و البته با رضایت خود کارفرما تعطیل شده است و راه‌اندازی مجدد آن منوط به رعایت استانداردهای محیط زیستی و عدم استفاده از مواد غیر استاندارد و دارای بوی نامطبوع می‌باشد.

وی در پایان تصریح کرد: اطمینان داشته باشند تا رفع کامل بوی نامطبوع واحد تصفیه دوم روغن، به این واحد اجازه فعالیت و راه اندازی مجدد را نخواهیم داد و هر گونه فعالیت این واحد منوط به رعایت کلیه الزامات زیست محیطی و اطمینان از حفظ سلامت شهروندان خواهد بود.

کدخبر: 813181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟