قتل عام درختان هیرکانی در مرداد 1401 / فرمانده یگان منابع طبیعی: متخلفان ساری دستگیر شدند + فیلم
حجم ویدیو: 48.61M | مدت زمان ویدیو: 00:02:58

توضیح: عکس تزئینی است، اما فیلم ها توسط فعالان محیط زیست مازندران در اختیار رکنا قرار داده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که حدود چهار سال از تصویب قانون تنفس جنگل ها می گذرد و مطابق این قانون، هیچ کس حق ندارد بدون مجوز سازمان منابع طبیعی حتی یک تکه چوب از دل جنگل های هیرکانی خارج کند، در هفته های اخیر هر از گاهی شاهد انتشار تصاویری هولناک از قطع درختان، کت زنی، قاچاق چوب و برش بخشی از تنه درختان جنگلی به قصد خشکاندن و قطع آنها در جنگل های شمال بوده ایم.

در این میان مطابق اخباری که برخی فعالان محیط زیست مازندران در اختیار رکنا قرار داده اند، در تاریخ 4 مرداد 1401 عده ای با نیسان و خودروهای سواری به دل جنگل های هیرکانی در شهرستان نور استان مازندران رفته اند و بخشی از درختان جنگل را با استفاده از اره برقی قطع کرده اند. همچنین در 4 روز بعد یعنی در 8 مرداد 1401 نیز عده دیگری در حوزه استحفاظی شهرستان ساری اقدام به قلع و قمع بخشی از درختان هیرکانی کرده اند.

ورود پلیس امنیت اقتصادی به پرونده قطع درختان جنگل های ساری

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ضمن تایید اصل این دو خبر درباره جزئیات آنها به خبرنگار رکنا گفت: صبح روز جمعه 8 مرداد 1401 عده ای از متخلفان به دل جنگل های هیرکانی در حوزه شهرستان ساری می روند و بخشی از درختان جنگل های هیرکانی را که پیش از این افتاده بوده است، با اره موتوری تکه تکه و به داخل نیسان منتقل می کنند.

وی افزود: اقدام این افراد قطعا غیرقانونی است، زیرا هیچ کس حق ندارد بدون مجوز سازمان منابع طبیعی، درختان جنگل حتی درختانی آسیب دیده را قطع کند یا درختانی که خودشان افتاده اند را از جنگل خارج کند. ما از پلیس امنیت اقتصادی درخواست کرده ایم که این موضوع را پیگیری کند و خوشبختانه همه متخلفانی که در فیلم مشاهده می شوند، با دستور دادستانی مازندران دستگیر شده اند. این افراد با دو نیسان و یک وانت اقدام به انجام این تخلف کرده اند که این خودروها نیز توقیف شده است.

قطع درختان جنگل های نور برای جنگ روانی با نیروهای منابع طبیعی

اکبری درباره حادثه قطع درختان در جنگل های شهرستان نور نیز توضیح داد: حادثه دوم حدود یک هفته پیش در جنگل های شهرستان نور رخ داده است. متخلفانی که درختان جنگل های نور را قطع کرده اند، بیش از آن که با هدف بهره برداری چوب این کار را انجام دهند، به دنبال عملیات روانی علیه نیروهای منابع طبیعی هستند. زیرا کسی که چوب درخت را بخواهد، درختان قطور را از ته می زند، اما این افراد صرفا حدود 10 تا 12 درخت نازک را از بالا زده اند.

وی در پایان تصریح کرد: کسی یک درخت را از بالا قطع می کند، بیشتر به دنبال این است که نشان دهد منطقه از امنیت کافی برخوردار نیست. یعنی هدف این افراد جنگ روانی با نیروهای جنگلبانی بوده است. هنوز در این حادثه کسی دستگیر نشده، اما سرنخ‌های زیادی برای دستگیری متخلفان به دست آمده است.

کدخبر: 810273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟