آبراهه های تخت جمشید در مدیریت سیل، نشان از وجدان کاری مردمان آن روزهاست
حجم ویدیو: 9.96M | مدت زمان ویدیو: 00:00:34

در روزهای اخیر، که روان شدن سیل و از دست رفتن هم وطنان عزیزمان، خاطر همگان را آزرده کرد، تصاویری از آبراهه های تخت جمشید و معماری ضد زلزله آن گرفته تا سازه های آبی شوشتر ، منتشر شد که در آن ها، هدایت سیل به شیوه ای کاملا حساب شده مشاهده می شد. به راستی، وجدان کاری، برنامه ریزی و مدیریت صحیح در تمام این سازه ها دیده می شود.

مقایسه شیوه احداث قنات ها،  کاریز ها و سیستم آبخیزداری که هزاران سال ایرانی ها در مناطق خشک و گرمسیر مثل یزد در اعماق زمین ابداع کردند، با بسیاری از پروژه های عمرانی این روزهای کشور همخوانی ندارد. این ها نشان دهنده تکنولوژی و تکنیک مردمان آن روزهاست که بنا به ضرورت، نیاز و توان محیط زیست آن منطقه احداث شده است و نمی تواند بدون برنامه انجام شده باشد. برای مثال، سیوند در استان فارس، که همان سی بند است نشان دهنده دست یافتن به تکنولوژی سد سازی در زمان های بسیار دور است.

با این وجود در سال های اخیر، شاهد رشد قارچ گونه سدها در کشور هستیم که جز اتلاف وقت و پول و ایجاد تغییر در اکوسیستم و محیط زیست حاصل آنچنانی نداشته است. این ها نشان می دهد که ایرانیان در روزهای دور که امکانات کم بود، معلومات زیادی داشتند. این روزها می توان از تجربه موفق گذشتگان بهره برد و خاطرمان باشد که نباید رفع تکلیفی عمل کنیم.

کدخبر: 809699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟