اصلاح سن بازنشستگی در دستور کار است / پیگیری گلایه برخی بازنشستگان درباره قطع یارانه

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، محمد اسکندری در حاشیه هفدهمین سالروز گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان در جمع خبرنگاران افزود: امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده ایم و برعکس عمل کرده ایم و اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند.

اسکندری درباره سن پایین بازنشستگی در کشور نیز گفت: قانون بازنشستگی در کشور ما مشکلات عدیده دارد و یک کف سن بازنشستگی باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قانون بازنشستگی در کشور ما مشکلات عدیده دارد خاطر نشان کرد: اکنون میانگین سن بازنشستگی صندوق کشوری حدود ۵۱ سال است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: ابلاغ سیاست های رهبری در حوزه تامین اجتماعی به این معناست که شروع به اصلاح کنیم و پیش نویس پیشنهادی خود را برای وزیر ارسال کرده‌ایم، این قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند.

وی افزود: معیشت بازنشستگان از جمله موارد مدنظر صندوق بازنشستگی است و در این زمینه گلایه از عدم پرداخت برخی معوقات مطرح است؛  صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه حقوق بازنشستگان تابع کامل سازمان برنامه و قانون بودجه است و پیگیر مطالبات هستیم.

بازنشستگان می توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید کنند

اسکندری گفت: بازنشستگان می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان با نرخ ۶ درصد خرید داشته باشند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق دریافتی آن ها دارد. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: اخبار مربوط به پرداخت وام ضروری بازنشستگان نیز اعلام شد. وام ازدواج فرزندان بازنشستگان را یک‌بار به روز کردیم و به متقاضیان پرداخت شد و امیدواریم بتوانیم یک بار دیگر در آینده نزدیک وام را به همه کسانی که در صف هستند، اعطا کنیم. 

وی با بیان اینکه معیشت بازنشستگان دغدغه همیشگی ما محسوب ی‌شود تاکید کرد: ایراد جدی در کشور تورم است و هرچه می دویم به تورم نمی‌رسیم و این یک مسئله جدی است و اینکه ریشه تورم کجاست و عامل آن چیست، باید مدنظر قرار گیرد اما معیشت بازنشستگان چه در زمینه حقوق و چه بیمه تکمیلی دغدغه همیشگی است.

پیگیری گلایه برخی بازنشستگان درباره قطع یارانه

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره گلایه برخی بازنشستگان درباره قطع یارانه آن ها گفت: ما هم درخواست کرده‌ایم که یک دسترسی به مرکز تماس ما بدهند که به بازنشستگان پاسخگو باشیم اما فقط در این حد می توانیم اقدام کنیم زیرا به طور کلی این موضوع در حوزه ما نیست و امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم پاسخ و اقدام مناسبی انجام دهیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در کشور اجرا نمی‌شود یا تبعیض وجود دارد، به شدت پیگیر هستیم.

وی ادامه داد :برخی دستگاه‌ها که خوب بودجه می‌گیرند به کارکنان و بازنشستگان خوب می‌رسند ولی برخی که کارکنان و بازنشسته پرتعداد دارند این رسیدگی را ندارند. 

آیین نامه پیشنهادی ماده ۸۵ خدمات کشوری امروز به وزارت رفاه ارسال می‌شود

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در مورد ماده ۸۵  قانون خدمات کشوری هم در فصل بودجه در سازمان برنامه و بودجه بسیار تلاش کردیم و هم در مجلس؛ آیین نامه پیشنهادی صندوق بازنشستگی کشوری آماده است و امروز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود. 

اسکندی درباره هدایای نقدی و غیرنقدی به بازنشستگان افزود: چون این مقوله در قانون آمده، باید به بازنشستگان داده شود و هرچه به شاغلان داده می‌شود باید درصدی از آن به بازنشستگان هم داده شود.

وی درباره مسکن بازنشستگان اظهارداشت: به دنبال زمین‌هایی در استان‌ها هستیم و به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده‌ایم ولی هنوز خبری نیست. 

اسکندری خاطرنشان کرد: در مورد شورای عالی کانون‌های بازنشستگی به جد پیگیر  هستیم و  اگر بتوان تشکل منسجمی داشت، بسیار موثر و خوب است.

پرداخت ۱۲ درصد حقوق بازنشستگان از طریق شرکت‌های وابسته به صندوق

اسکندری تاکید کرد: اکنون حدود ۱۲ درصد حقوق بازنشستگان را صندوق از طریق شرکت های خود می پردازد که به شدت این شرکت ها تحت فشار هستند که بعدا مشکلاتی در رقابت برای آنها ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۲۷ تا ۲۸ درصد از حقوق از طریق خود صندوق پرداخت می شود و ما یک تنخواه دو هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا کسورات بازنشستگان را پرداخت کنیم اما اکنون کسورات با تاخیر به بانک‌ها پرداخت می‌شود و مشمول جریمه می‌شود.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه رقم وام ضروری کم است گفت: اما مشکلات بسیاری را حل می کند و سعی می کنیم تعداد آن را بیشتر کنیم.

طرح خرید لوزام خانگی بازنشستگان به زودی آغاز می‌شود

اسکندری گفت: طرح‌های خرید لوزام خانگی هم ایرادهایی داشت که رفع شد و به زودی دوباره آغاز می شود.

وی ادامه داد:بسیاری از این مطالبات را در نظرسنجی‌های تلفنی می‌پرسیم و می‌دانیم و هر هفته صبح شنبه شورای معاونین در رابطه با همین موضوع برگزار می‌شود.

متناسب سازی ۱۴۰۱ هنوز فرمول مشخص ندارد

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: متناسب سازی ۱۴۰۱ هنوز فرمول مشخصی ندارد و دو تعبیر وجود دارد: آیا  برای بازنشستگانی که پیش از اسفند ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند تعلق می‌گیرد یا به بازنشستگان قبلی. به علاوه اینکه به ما پول نمی‌دهند بلکه سهام‌ می‌دهند و باید سهام را بفروشیم و به بازنشستگان بپردازیم. لطفا اگر قرار است چیزی داده شود، پول داده شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم وعده‌هایی که می دهیم، وعده‌های قابل تحقق باشد. مشکلاتی برای اقشار مختلف هست. باید رویکرد و انتظار متناسب و بدون تبعیض به همه داشته باشیم.

ارسال قانون جایگزین بازنشستگی چندلایه برای تعاون

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهارداشت: قانون جایگزین بازنشستگی چندلایه را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرستادیم و لوایح در دست تدوین است.

اسکندری تصریح کرد: منکر مشکلات نمی شویم اما امیدواریم به سمتی برویم که هم تورم را مدیریت کنیم و هم عدالت را برقرار کنیم.

کدخبر: 807382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟