برنامه ویژه مجلس برای ساماندهی متکدیان در ایران / وزارت کشور پاسخگو باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعضی از توریست های ایرانی در سفر به کشورهای همسایه می گویند که شاهد حضور متکدیان ایرانی در آن کشورها هستند. از سوی دیگر شاهد حضور متکدیان خارجی در ایران هستیم و مشاهده متکدیان در خیابان ها نیز بیشتر دیده می شود .در این مورد با دو نماینده مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشستیم. 

فاطمه رحمانی ، نماینده مردم مشهد ، به رکنا می گوید: تکدی گری در کمیسیون اجتماعی و کمیته آسیب های اجتماعی به جد دنبال می شود. عملکرد متولیان کشوری ساماندهی این موضوع نیز در مجلس بررسی می شود.

فاطمه رحمانی نماینده مجلس

وی می افزاید: در کمیسیون برای رفع این معضل به شکل ریشه ای پیگیر هستیم. رفع این معضل حرف بزرگی است، اما می خواهیم در جهت کاهش آن گام برداریم. نمی توان رفع آن برای آن بازه زمانی مشخصی در نظر گرفت؛ ولی می خواهیم با تکدی گری به صورت اصولی برخورد کنیم که افت و خیز نداشته باشد و بتوانیم آن را کاهش دهیم.

رحمانی در ادامه می گوید: باید کسانی که بر اثر مشکلات معیشتی روی به تکدی گری می آورند را همراهی و کمک کرد و دستگاه های متولی برای حمایتشان اقدامات لازم را انجام دهند. 

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تکدی گری برخی ایرانی ها در خارج از کشور می گوید: تکدی گری افراد در خارج از ایران، می تواند دلایل متعددی داشته باشد. آمار این ها و علت این موضوع همچنان مشخص نیست. در بحث ساماندهی تکدی گری، اولویت با داخل کشور است و بعد از مسائل برون مرزی را بررسی می کنیم تا ببینیم چقدر فراوانی دارد و اصلا چرا وجود دارد. همانطور که از کشورهای دیگر در ایران به صورت سازمان یافته برای منافع مالی، تکدی گرانی وجود دارند، ممکن است این مسئله برای ایرانیان خارج از کشور هم رخ دهد.

وزارت کشور پاسخگوی مجلس در بحث ساماندهی تکدی گران باشد

همچنین خلیل بهروزی فر ، نماینده گیلان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه بخشی از تکدی گری در ایران، مدیریت شده، بخشی طبق عادت و بخشی به دلیل نیاز مالی است می گوید: وزارت کشور مسئول مستقیم ساماندهی متکدیان است. ضمن اینکه سازمان هایی همچون بهزیستی ، شهرداری ها و... نیز با هدایت وزارت کشور، باید در این راستا گام بردارند.

خلیل بهروزی فر نماینده مجلس

او می افزاید: در درجه اول وزارت کشور باید سعی کند تکدی گران را شناسایی کند. در وهله دوم، کسانی که پشت صحنه این کارهای سازمان یافته اند برخورد جدی کند. کسانی که به صورت عادت، به کار تکدی گری ادامه می دهند باید به طریق کارهای فرهنگی، به خودباوری برسند. این نیازمند کار فرهنگی در سطح وسیع است که هم از طریق رسانه ها و دستگاه هایی که در کارهای فرهنگی فعالیت می کنند وارد عمل شوند.

بهروزی فر در ادامه با تاکید بر اینکه با رها شدن این عرصه، یک عده سوء استفاده گر از کودکان کار استفاده می کنند و جامعه را دچار چالش های اجتماعی می کنند. این گونه مسائل در شان نظام ما نیست.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در این راستا مجلس تذکرات لازم را به وزارت کشور داده و می دهد؛ می گوید: با این وجود به یک عزم ملی نیاز داریم. وزارت کشور، باید از توان دستگاه های دیگر استفاده کند تا بتواند حداقل در یک نقطه ای این معضل را متوقف کند.

او می گوید: وزیر کشور قولی داده بود که این ها را ساماندهی کند و از این مدت زمانی که برای این کار لازم داشت گذشته است ولی با توجه به مشکلاتی که وزارت کشور دارد و ممکن است از برخی کارها غفلت شود و مسائل اجتماعی نباید چشم پوشی کرد و ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

کدخبر: 807375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟