عاقبت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه می شود؟ / حق به حق دار می رسد + فیلم
حجم ویدیو: 5.34M | مدت زمان ویدیو: 00:02:57

به گزارش رکنا، در روزهای اخیر پس از کش و قوس چند ماهه بر سر افزایش 10 یا 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی در سال 1401، در نهایت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه ای به آیت الله رئیسی، رئیس جمهور تاکید کرد که مصوبه دولت درباره افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سایر سطوح غیرقانونی است و هیات دولت یا باید همان مصوبه مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان به میزان 38 درصد را اجرایی کند یا آن مصوبه را برای اصلاح به سازمان تامین اجتماعی ارجاع دهد.

محمد حسن زدا، کارشناس امور بازنشستگان و سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی درباره سرنوشت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 توضیح داد: مطابق اصل 85 قانون اساسی، مجلس مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح را در اختیار کمیسیون تطبق قوانین قرار داد و این کمیسیون نیز تاکید کرد که این مصوبه مغایر قانون است.

وی افزود: در ادامه رای مقدماتی کمیسیون تطبیق قوانین توسط مجلس به دولت ارجاع شد و دولت هم ظرف ده روز می توانست به مجلس پاسخ بدهد. اما این پاسخ توسط دولت ارائه نشد و طبق قانون، عدم پاسخ دولت به منزله آن است که دستگاه اجرایی رای کمیسیون تطبیق قوانین را پذیرفته است. با توجه به این مساله، رئیس مجلس اخیرا رای نهایی کمیسیون تطبیق قوانین مبنی بر غیرقانونی بودن مصوبه افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان را به رئیس جمهور ابلاغ کرده است.

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اکنون دولت دو راه بیشتر پیش رو ندارد، راه اول این است که دولت پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مطابق مصوبه شورای عالی کار را به این سازمان برگرداند و از این سازمان بخواهد پیشنهاد خود را تغییر دهد. اما بعید به نظر می رسد که سازمان تامین اجتماعی چنین اشتباه بزرگ و تاریخی را مرتکب شود که پیشنهاد اولیه خود را باطل اعلام کند.

وی در پایان تصریح کرد: راه دوم این است که دولت پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر را تصویب کند و برای اجرا ابلاغ کند. احتمال وقوع این اتفاق بسیار است و امیدواریم حتما افزایش 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان در حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعمال شود.

کدخبر: 806244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟