تداوم آتش سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده خائیز / نیروی انسانی مهمترین نیاز محیط زیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عصر دیروز از حوالی ساعت 16:30 بعد از ظهر بخش هایی از منطقه حفاظت شده خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار حریق گسترده شده است و با وجود این که شب گذشته و بامداد امروز آتش سوزی در دو مرحله مهار شده بود، اما مجددا وزش باد شدید در منطقه منجر به شدت گرفتن آتش سوزی شده است و کماکان مبارزه محیط بانان و نیروهای مردمی با آتش ادامه دارد.

عبدی پور، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد درباره آخرین وضعیت وقوع حریق در منطقه حفاظت شده خائیز به خبرنگار رکنا گفت: با وجود این که ما هر از گاهی موفق به مهار نسبی آتش در منطقه می شویم، اما به علت وزش شدید باد، مجددا شاهد شعله ور شدن آتش هستیم. بنابراین نیروهای محیط بانی تا دو روز دیگر با دمنده در منطقه به حالت آماده باش هستند تا از اطفای کامل حریق اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود: از عصر دیروز محیط بانان به همراه نیروهای محلی پای کار هستند، ولی بازهم مهمترین نیاز ما برای مبارزه با آتش سوزی، حضور نیروهای انسانی بیشتر است. بنابراین از اداره کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد درخواست می کنیم که با هماهنگی سایر دستگاه های امدادی استان، نیروهای بیشتری را به منطقه اعزام کنند؛ زیرا ما حتی در صورت مهار آتش سوزی، بازهم به نیروهایی احتیاج داریم که منطقه را به صورت دقیق پایش کنند و تا غروب امروز به خاموش کردن آتش های کوچک بپردازند.

معاون محیط زیست طبیعی استان ادامه داد: فعلا احتیاجی به حضور بالگرد در منطقه برای اطفای حریق نیست، چون با توجه به ارتفاع بالای منطقه حفاظت شده خائیز، حضور بالگرد نمی تواند نقش زیادی در اطفای کامل حریق در این منطقه داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: علت اصلی وقوع حریق در منطقه حفاظت شده خائیز و مساحت آسیب دیده منطقه هنوز مشخص نشده است، ولی ما مطمئن هستیم که این آتش سوزی با عامل انسانی رخ داده، اگرچه هنوز سهمی یا عمدی بودن آن مشخص نیست.

گفتنی است، منطقه حفاظت شده خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالغ بر 33 هزار هکتار یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده محیط زیست در جنگل های زاگرس است. پوشش گیاهی منطقه، بلوط گونه غالب بنه، کَلخُنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان است. همچنین در منطقه حفاظت شده خائیز گونه های جانوری مختلفی نظیر کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه زیست می کنند.

کدخبر: 804261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟