سلاجقه: ترکیه مسئولیت خود درباره گرد و غبار را نپذیرفت

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه خراسان، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست کشورمان درباره نتایج و دستاورد‌های اجلاس اخیر تهران با موضوع گرد و غبار که مقاماتی از کشور‌های همسایه شرکت داشتند با بیان این که این اجلاس در نوع خود بی سابقه و موفق بوده، اظهار کرد: در یک بازه ۴۱ روزه از زمان دستور رئیس‌جمهور رایزنی‌ها را با کشور‌های منطقه شروع کردیم و بازدید‌هایی که داشتیم منجر شد تا اجلاس ۲۱ تیر در ایران شکل بگیرد که هم سطح حضور مقامات خوب و هم تعداد کشور‌های شرکت کننده عالی بود و همچنین مسائلی که در بیانیه پایانی مصوب شد دستاورد‌های خیلی خوبی برای کشور داشت.

وی در پاسخ به این سوال که زمان بندی اقدامات بعدی چه خواهد بود، نیز گفت: تا الان ابتکار عمل دست ایران بوده و همین که این همسویی را ایجاد کردیم خوب بود و باید در ادامه با کشور‌های حاضر در اجلاس گفتگو‌ها شکل بگیرد.

سلاجقه در پاسخ به این سوال که آیا اسنادی هم به صورت دوجانبه امضا کردید، افزود: با عراق، سوریه، امارات و کویت تفاهم نامه‌هایی داشتیم و همین تعداد و تنوع سند‌هایی که امضا شد نشان می‌دهد کشور‌ها آماده هستند تا مشکل حل شود.

موضع ترکیه درباره گرد و غبار در منطقه

از رئیس سازمان محیط زیست کشورمان درباره موضع ترکیه به عنوان یکی از متهمان ایجاد این وضعیت و سطح حضور ترک‌ها در اجلاس پرسیدیم که وی گفت: ترکیه در سطح مدیرکل شرکت کرد و همین که پذیرفتند باید در این اجلاس که موضوعش گرد و غبار بوده حضور پیدا کنند خوب است، زیرا زمانی بود که می‌گفتند یا موثر نیستیم یا تحت تاثیر نیستیم، اما همین حضورشان در اجلاس گردوغبار نشان می‌دهد کشور‌ها می‌خواهند در کنار هم قرار بگیرند و مسئولیت‌های خود را قبول کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترک‌ها مسئولیت خود را قبول کرده‌اند؟ اظهارکرد: خیر مسئولیت را قبول نکردند، اما این که می‌پذیرند یکی از عوامل گرد و غبار کاهش رطوبت و مهار آب‌ها از جمله سدسازی است و حقابه‌های پایین دست با مشکل روبه رو شده یک پیشرفت است.

وی درباره این که آیا قرار است ساختار یا دبیرخانه و صندوقی نیز تشکیل شود، با تایید این مطلب گفت: ما به همین سمت و سو حرکت می‌کنیم تا بتوانیم دبیرخانه ایجاد شود و با توجه به پیشنهاد رئیس‌جمهور، سازمان منطقه‌ای محیط زیست شکل بگیرد و یک صندوق مالی که سنگ بنای اولیه آن ایجاد شده وجود داشته باشد. برای این کار باید رایزنی‌ها و گفتگو‌ها در آینده انجام شود. اجلاس آینده و این ساختار‌ها در جلسات کارشناسی که بعد از این خواهیم داشت، مشخص می‌شود.

کدخبر: 803946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟