جدیدترین تصاویر از توله یوزپلنگ ایرانی / حال خوب "پیروز" در 78روزگی + فیلم
حجم ویدیو: 7.54M | مدت زمان ویدیو: 00:00:40

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 10 اردیبهشت 1401 خبر تولد سه توله از «ایران» یوزپلنگ ایرانی در اسارت پارک ملی توران موجب خوشحالی دوستداران حیات وحش شد. البته این خوشحالی چندان دوام نداشت، چون سه روز بعد خبر تلف شدن یکی از توله ها منتشر شد که موج ناراحتی را به همراه داشت. بلافاصله بعد از انتشار این خبر نیز مشخص شد اشتباه مهمی در تعیین جنسیت توله های یوزپلنگ ایرانی رخ داده و با وجود این که گمان می رفت این سه توله «ماده» باشند، بعدها مشخص شد هر سه توله «نر» هستند.

البته ماجرای اشتباهات سازمان محیط زیست در پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت که برای اولین بار در جهان انجام می شد، به همین جا ختم نمی شود، چون در روز 28 اردیبهشت نیز خبر تلف شدن توله دوم در صدر اخبار قرار گرفت. البته توله دوم در شرایطی تلف شد که کارشناسان سازمان محیط زیست به دلیل وخامت حال دو توله یوزپلنگ باقیمانده در پارک ملی توران، در حال انتقال آنها به تهران بودند. اما متاسفانه یکی از این توله ها در طول مسیر تلف شد و توله سوم با حال وخیم به تهران رسید.

بعد از آن هم به دلیل انجام اشتباهات مکرر توسط تیم زایمان و نگهداری از توله یوزها در پارک ملی توران، سازمان محیط زیست بنا به درخواست فعالان این حوزه، تیم تیمارگران توله سوم را در تهران تغییر داد و ضمن دعوت از یک دامپزشک متخصص از آفریقای جنوبی، افراد متبحری را از ایران مامور رسیدگی به وضعیت جسمی توله سوم کرد. بعد هم سازمان محیط زیست توله سوم را به هتل مدیران محیط زیست در پارک پردیسان منتقل کرد و یک طبقه از این هتل را به طور خاص در قرنطینه توله سوم و تیمارگران او قرار داد.

در این میان علیرضا شهرداری، فعال محیط زیست و تیمارگر حیات وحش در آخرین روزهای اردیبهشت امسال از سوی سازمان محیط زیست ماموریت یافت که به صورت شبانه روزی از توله سوم مراقبت کند. او هم اکنون حدود دو ماه است که مسئولیت نگهداری و رسیدگی به تمام امور توله سوم را برعهده دارد. علیرضا شهرداری در آخرین روزهای خردادماه نیز که رفته رفته امیدها به زنده ماندن این توله بیشتر شد، نام «پیروز» را برایش انتخاب کرد. البته بعدها مدیران سازمان محیط زیست اعلام کردند نام «پیروز» برای توله سوم قطعی نیست، ولی هنوز نام جدید برای این توله یوزپلنگ ایرانی اعلام نشده است.

در هر صورت، خوشبختانه اکنون «پیروز» که تنها توله بازمانده از جفت گیری «ایران» و «فیروز» در پارک ملی توران محسوب می شود، حال جسمی بهتری از روزهای اول انتقال به تهران دارد. او حدود دو هفته است که مصرف شیر را کنار گذاشته و می تواند گوشت مرغ و کنسروهای فرآوری شده از گوشت قرمز را مصرف کند. جست و خیز «پیروز» هم در شرایط مناسبی قرار دارد و شرایط گوارشی او هم بسیار بهتر از روزهای ابتدایی است.

اما مهمترین مشکل «پیروز» این است که چون این حیوان از طریق سزارین به دنیا آمد و مادرش هیچ گاه او را نپذیرفت، این توله یوزپلنگ حجم کمی از آغوز مادر را در روزهای نخست پس از تولد دریافت کرد و ایمنی بدن او به اندازه کافی بالا نرفته است. متاسفانه هنوز هم مشکل نقص سیستم ایمنی در «پیروز» وجود دارد و تا متخصصان تایید نکنند، امکان بازگرداندن پیروز به محیط نیمه طبیعی پارک ملی توران وجود ندارد.

این در حالی است که در ابتدای شروع پروژه تکثیر توله یوزپلنگ آسیایی در اسارت قرار بود توله ها در شرایط نیمه طبیعی بزرگ شوند تا رفته رفته امکان بازگرداندن نسل های آینده یوزهای متولدشده در اسارت یا نیمه اسارت به طبیعت وجود داشته باشد.

کدخبر: 803917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟