وجود 104 هزار دختر دانش آموز عشایر در ایران / احداث مدارس شبانه روزی برای دختران، برنامه آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تا آغاز سال تحصیلی جدید چیزی نمانده است. ساماندهی  دانش آموزان عشایری  و برنامه های  وزارت آموزش و پرورش  در جهت توسعه برنامه های  آموزشی و تربیتی در مناطق عشایری یکی از برنامه های مهم این وزارتخانه است. در این خصوص،  رضوان حکیم زاده  ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با رکنا به گفت و گو نشست تا از آخرین وضعیت دانش آموزان عشایری بگوید.

چه تعداد دانش آموز عشایر داریم؟

او با اشاره به آماری از تعداد دانش آموزان عشایری گفت: 119 هزار و 328 پسر و 104 هزار و 473 دختر در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری تحصیل می کنند که به طور جزئی تر، در مقطع ابتدایی 161 هزار و 320 نفر، متوسطه اول، 43 هزار و 858 نفر و متوسطه دوم، 18 هزار و 623 نفر دانش آموز عشایری در کشور داریم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه در دوران کرونا و تا قبل از آن ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری وجود داشته است، گفت: تعداد زیادی از این دانش آموزان، شناسایی و به چرخه آموزش بازگردانده شده اند. البته آموزش در دوران کرونا در این مدارس به صورت حضوری پیگیری می شد.

رضوان حکیم زاده مدارس عشایری

دانش آموزان عشایری در سه نوع مدرسه درس می خوانند

رضوان حکیم زاده در پاسخ به اینکه این دانش آموزان بیشتر در چه نوع مدارسی به تحصیل می پردازند، گفت: به طور کلی 3 نوع مدرسه عشایری داریم که شامل مدارس سیار، نیمه سیار و ثابت می شود. مدارس ثابت، در مکان هایی قرار گرفته اند که عشایر در آن اسکان دارند و مشابه مدارس عادی هستند. مدارس سیار و نیمه سیار نیز بستگی به زیست بوم هر منطقه دارد؛ مدارس کانکسی و چادری از آن جمله اند.

وی در خصوص دلایل ترک تحصیل دختران دانش آموز عشایر بعد از مقطع ابتدایی گفت: همانطور که آمار نشان می دهد، تعداد دانش آموزان دختر، 77 هزار و 558 نفر در مقطع ابتدایی است  که به دلیل دور بودن مدارس و شرایط خاص خانواده ها از این تعداد، 19 هزار و 18 نفر به متوسطه اول و 7 هزار و 897 نفر به متوسطه دوم ورود می کنند و برای تعداد قابل توجهی از این عزیزان امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر فراهم نمی شود.

احداث مدارس شبانه روزی دخترانه، راهی برای کاهش آمار ترک تحصیل

حکیم زاده با اشاره به اینکه احداث مدارس شبانه روزی دخترانه، یکی از بهترین راهکارهای آموزش و پرورش است و در سنوات اخیر تعداد این مدارس با افزایش11 درصدی مواجه بوده است؛ اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا ردیف بودجه خاصی که مصوبه اساسنامه مدارس عشایری بوده و چندسالی است از ابلاغ آن  گذشته و به نتیجه نرسیده است؛ را نهایی کنیم که اگر این مهم رخ دهد، می توان با احداث مدارس شبانه روزی یا در اختیار قرار دادن سرویس های ایاب و ذهاب، شرایط را برای ادامه تحصیل دختران دانش آموز عشایر فراهم کرد. 

وی تاکید کرد: همچنین پیگیر احداث دانشسراهای عشایری که در دستور کار وزیر محترم آموزش و پرورش می باشد نیز هستیم و این، یکی از راهکارهای مناسب برای ادامه تحصیل دختران عشایر است. از سویی دیگر، هرقدر تعداد معلمان زن که از بوم خود عشایر باشند، در مدارس عشایری بیشتر شود  و بتوانند به دختران عشایر آموزش بدهند؛ احتمال اشتغال خانواده ها نیز بیشتر می شود. 

سایر دستگاه های مرتبط پای همکاری با آموزش و پرورش بیایند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: برخی امور نیازمند همکاری سایر دستگاه ها با آموزش و پرورش است. مثلا اگر شرایط اقتصادی خانواده ها بهتر شود، رغبت بیشتری به ادامه تحصیل فرزندانشان پیدا خواهد کرد. همچنین برخی مباحث فرهنگی که مانع ادامه تحصیل می شوند از جمله موانعی است که برای رفع آن سایر دستگاه ها نیز باید پای کار بیایند. 

رضوان حکیم زاده در پایان در خصوص استفاده از ظرفیت سرباز معلم ها در فرایند آموزش دانش آموزان عشایر سخن گفت و افزود: این ها نیروهای موقت هستند و ترجیح بر این است که از نیروهای آموزش دیده متناسب با بوم عشایران بهره ببریم.

 

کدخبر: 802262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟