1070 هوتک و گودال در چابهار وجود دارد / ایمن سازی هر هوتک 70 تا 100 میلیون هزینه می برد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  هوتگ یا هوتک ، گودالی حفر شده برای ذخیره آب است. هوتگ ها، منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی هستند؛ اما مدت هاست به چاله ای برای مرگ یا آسیب دیدن افراد از جمله کودکان تبدیل شده اند. 

فقط 10 هوتک شهرستان دشتیاری حصارکشی شده اند

به گفته ساجد جوهر، عضو شورای شهر شهرستان دشتیاری، از 300 هوتک این شهرستان، فقط 10 تا از آن ها حصار کشی شده اند. او در گفت و گو با رکنا تاکید می کند که هوتک با گودال تفاوت دارد و می گوید که در ده سال گذشته، 47 کودک در این گودال ها افتاده اند.

او ضمن اشاره به اینکه 60 درصد روستاهای این شهرستان، مجهز به لوله کشی آب شیرین شده اند، می گوید: 10 درصد از این 60 درصد، صرفا لوله کشی خام است و در آن آبی جاری نیست. 

فقط در چابهار، 1070 هوتک و گودال داریم

همچنین علی علیجانی، مسئول ایمن سازی هوتک ها و نقاط پر خطر جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در 4 شهرستان دشتیاری، چابهار، کنارک و قصرقند بیشترین تعداد هوتک ها وجود دارد می گوید: فقط در چابهار، 1070 هوتک و گودال داریم که برای کشاورزی و آب دهی به احشام استفاده می شود. تمام این ها شناسنامه دارند و دارای صاحب هستند. هیچ وقت به صاحبان این ها تذکری برای ایمن سازی داده نشده است و آن ها فکر می کنند که دولت باید این کار را انجام دهد.

ایمن سازی هر هوتک 70 تا 100 میلیون هزینه می برد

وی با تاکید بر اینکه برای حصارکشی هر هوتک، باید مبلغی حدود 70 تا 100 میلیون تومان هزینه شود، می افزاید: با اولویت، هوتک هایی که در محیط روستایی و کنار مدارس هستند، ایمن سازی و حصارکشی می شوند. تا الان در این 4 شهرستان، 150 هوتک حصارکشی شده است. همچنین برای دانش آموزان و خانواده ها کلاس های آموزشی برگزار کرده ایم که نزدیک هوتک ها نشوند.

علیجانی در ادامه می گوید:  وزارت نفت ، مبلغی حدود یک میلیارد و نیم بودجه برای رفع خطر هوتک ها در نظر گرفته است که البته هوز تزریق نشده است و منتظر دریافت آن هستیم. همچنین بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام پای کار آمده اند.

او می گوید که در تمام شهرستان هایی که افراد غرق می شوند، لوله کشی آب پایدار داریم با این وجود این اتفاقات ناگوار رخ می دهد و تاکید می کند: این بچه ها اکثرا برای شنا به این هوتک ها مراجعه می کنند و این اتفاقات برای تامین آب شرب نیست.

مردم هوتک ها را مقدس می دانند

مسئول ایمن سازی هوتک ها و نقاط پر خطر جنوب سیستان و بلوچستان، می گوید: اگر صاحبان اجازه دهند، گودال های بلا استفاده را پر کنیم. در کنار کار هم وزارت جهاد کشاورزی آمده است و گودال های بزرگی می سازد که خودشان کار ایمن سازی را نیز انجام می دهند. تا هم آب برای کشاورزی، ماهیگیری و بوم گردی استفاده و جمع آوری شود. با این وجود صاحبان این ها باید پای کار بیایند و با ما همکاری کنند. البته این نیاز به فرهنگ سازی دارد چراکه مردم هوتک ها را مقدس می دانند، در حالی که این ها آب لوله کشی دارند باز هم تمایل به استفاده از هوتک ها در مردم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کنارک هوتک درون روستایی ندارد و بیشترین آمار غرق شدگی برای دو شهرستان چابهار و دشتیاری است، می گوید: البته دشتیاری تا سال گذشته، جزء چابهار بوده است، اکثر اتفاقات برای چابهار است.

چابهار تا پایان شهریور آب پایدار خواهد داشت

علی علیجانی در پایان می افزاید: با دستور رئیس جمهوری، بحث جهاد آبرسانی مطرح است و به 1503 روستای استان، آب رسانی می کنند. تا پایان سال روستایی نخواهیم داشت که مشکل تامین آب شیرین داشته باشیم. خیلی از گروه های جهادی نیز کمک کردند. در همین روستایی که اخیرا یک بچه غرق شده است هم لوله کشی آب داریم. با این وجود، الان هیچ شهری آب پایدار ندارد. بنا بر این است تا پایان شهریور، چابهار آب پایدار خواهد داشت.

کدخبر: 800229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟