خواهرخوانده های تهران راهگشا در دیپلماسی نوین شهری برای پایتخت

به گزارش رکنا، احمد وحیدی در آیین افتتاحیه نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران با بیان اینکه در روابط بین ملت ها طبیعتا موانع زیادی از سوی دیگران ایجاد می شود، اظهار کرد: وقتی ملت ها کنار هم هستند قدرت فزاینده ای دارند که می توانند در دنیا موثر باشند و تجلی این روابط بین ملت ها می تواند دیپلماسی شهری باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه دیپلماسی شهری در دیپلماسی بین المللی جایگاه ویژه ای دارد، خاطرنشان کرد: اینکه چگونه بتوانیم این روابط را عمیق تر کنیم و تبادل فرهنگی صحیحی داشته باشیم مورد اهمیت است. تبادل بین شهرها تبادل بین کالبدها نیست بلکه فرهنگ ها صحبت می کنند و اصالت فرهنگی در هر شهر که می تواند تجلی فرهنگ ملی آن کشور باشد می تواند راهنمای بسیار خوبی برای شکل گیری یک بلوک فرهنگی قوی در دنیا باشد.
وی افزود: بلوک های قدرت بر اساس بلوک دولت هاست البته متاسفانه غرب تلاش کرده قدرت خود را در قالب یک بلوک نظامی و امنیتی اعمال کند و ناتو به عنوان تجلی قدرت غرب یک بلوک نظامی برای اعمال قدرت است. ما به این موارد اعتقاد نداریم بلکه اعتقاد ما به مردم است و بلوک های ناشی از قدرت مردم برای ما مهم است که توسط شهرداری ها تجلی پیدا می کند.
وحیدی با بیان اینکه می توان بده بستان خوب فرهنگی ایجاد کرد، یادآور شد: شهرها در دنیا می توانند صدای واحدی شوند و به ملت ها و سازمان های بین المللی برسانند. 
وحیدی در ادامه عنوان کرد: این ۱۵ کلانشهری که با شهر تهران خواهر خوانده هستند، می‌توانند جایگاه مهمی در دیپلماسی نوین و شهری ایفا ‌کنند. اینکه چگونه این کار تعمیم یابد باید جزو دستورکار این مراسم باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه تبادلات فرهنگی می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد، افزود: تجربیات مختلفی در شهرها نظیر مسائل اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست، حمل و نقل عمومی، زندگی با کیفیت و ارزان، اقتصاد دیجیتال شهری و پویا، جلوگیری و نحوه مقابله با حاشیه نشینی، می‌تواند محل بحث و گفت‌وگو و همچنین داد و ستد دانشی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در کنار دیپلماسی، جریان دانشی خوبی میان شهرهای خواهرخوانده هم می‌تواند شکل گیرد. 
 وحیدی با تأکید براینکه شهرها شکل دهنده آرمان‌های بزرگ هستند یعنی شهرها نقطه اوج تعالی و تکامل انسان‌هاست که در قالب آرمان شهر خود را نشان می‌دهد، گفت: اینکه آرمان شهر ما چیست و چگونه باید باشد، مساله بسیار مهمی در ادبیات بشر است؛ ادبیات بشر مملو از حرف‌هایی ست که درباره آرمان شهرها گفته می‌شود.
وی گفت: شهر آرمانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در چشم انداز ما تعریف شده است. نقطه تعالی و تکامل انسان‌ها در اجتماعات است.
وزیر کشور در بخش پایانی سخنان خود، تأکید کرد: زمینه تبادل فرهنگی، علمی، اقتصادی و … می‌تواند دیپلماسی را تقویت کند. این موضوع می‌تواند تبدیل به جریان فکری، علمی، اقتصادی شود و سپس در سطح بین الملل تجلی داشته باشد.

کدخبر: 800066 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟