روش برد- برد در تربیت فرزند حرف گوش کن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زمانی تربیت گوش دادن در فرزندان شکل می گیرد که مسیری را طی کنید که هم شما به آنچه می خواهید برسید و هم آنها  به آنچه می‌خواهند برسند. این مسیر   برد-برد است.

اولین گام در تربیت کودکان حرف گوش کن

اولین گام در تربیت کودکانی که به حرف ها گوش می دهند این است که  آنچه را  می بینید بگویید، یعنی به جای اینکه قضاوت خود را بر رفتار فرزندتان بیان کرده و  تحمیل کنید، به معنای واقعی کلمه آنچه را که می بینید به زبان بیاورید. فرزند شما باید قبل از اینکه بتواند به شما گوش دهد، احساس کند شنیده می شود.

با کفش فرزندتان قدم بزنید

وقتی فرزندتان احساس کنند که شنیده نمی‌شوند، احساس می‌کند که شما خواسته‌ها و نیازهای او را نادیده می‌گیرید،  آن زمان است که حالت تدافعی در برابر نظرات شما ابراز می کنند. این بدان معنا نیست که شما باید به خواسته های آنها تسلیم شوید. اما این فرصت را به شما می دهد تا با کفش های آنها قدم بگذارید و علت اصلی رفتار آنها را کشف کنید. قبل از آنکه به فرزندتان دستور بدهید آنچه باشد که شما می خواهید، در ذهن خودتان کمی فکر کنید که آنچه او می خواهد چیست. این فکر باعث می شود منطقی تر صحبت کنید و شنیدنی تر بگویید و او نیز بشنود و گوش کند و توجه کند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است روی مبل بپرند و شما ترجیح می دهید این کار را نکنند. تمایل آنها به پریدن و تخلیه انرژی است،.به آنها کمک کنید این انرژی را به فضای دیگری مانند زمین بازی یا حیاط خانه هدایت کنند.

از طرف دیگر، آنها ممکن است خواستار یک اسباب بازی جدید باشند و تولد آنها به تازگی تمام شده است. به آن‌ها کمک کنید به راه‌هایی فکر کنند که بتوانند با پول توجیبی خود آن را برای خودشان بخرند. با این رفتار یک مذاکره برد- برد را با فرزندتان انجام می دهید که باعث می شود او بشنود و همراه شود.

به فرزندتان قدرت بدهید

نکته مهمی که نباید یادتان بروید این است که به او قدرت بدهید. وقتی  به مصالحه رسیدید، بحث را با برجسته کردن قدرتی که فرزندتان برای رسیدن به این مصالحه نشان داده به پایان برسانید. به عنوان مثال بگویید "خیلی خوشحالم که این کار را کردی." یا  "تو آنقدر مشکل گشا هستی که  راهی برای رفع یا رسیدن به آن پیدا میکنی". به این ترتیب، آنها خود را به عنوان یک شرکت کننده فعال در موقعیت تصمیم گیری قوی احساس می کنند.

برخورد تند و خشمگین همراه با داد و فریاد با فرزندان هیچ دلیلی ندارد جز اینکه می خواهید قدرت خود را حاکم کنید در حالیکه این روش تربیتی برد- برد نیست. گوش دادن واقعی و ادامه دار فرزند زمانی شکل می گیرد که احساس کند درک شده است . سریعترین راه رسیدن به یک کودک شنوا و با رفتار منطقی این است که اول دیدگاه خود را در تربیت تغییر دهیم.

 

 

 

 

کدخبر: 799745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟