اتوبوس های داخلی 5 میلیارد قیمت دارند / از زیر سنگ هم که شده برای اتوبوس های فرسوده جایگزین پیدا می کنیم + فیلم
حجم ویدیو: 58.75M | مدت زمان ویدیو: 00:05:44

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال رکنا در خصوص اینکه چرا با وجود گرمای هوا ، تهویه اتوبوس های بی آر تی و مترو به درستی کار نمی کند و همچنین حرکت این وسایل، با تاخیر زمانی رو به روست، گفت: ناوگان و تجهیزات حمل و نقل عمومی تهران به شدت فرسوده است. اتوبوس ها، بیش از 90 درصد، تاکسی های معمولی بیش از 50 درصد، تاکسی های ون بیش از 95 درصد فرسوده اند. همچنین حدود 70 درصد قطارهای مترو به اورهال نیاز دارند.

اورهال 700 واگن مترو در دستور کار است

وی گفت: عقب ماندگی های چند ساله را نمی توان یک شبه جبران کرد. برای هر کدام از این ها باید برنامه های جداگانه داشته باشیم. 700 واگن مترو به سن اورهال رسیده است، که کار این ها را شروع کرده ایم. همچنین موارد مربوط به تاخیرات یا مناسب نبودن تهویه با طی کردن مراحل اورهال، حل خواهد شد هرچند، این ها را به صورت موردی نیز پیگیری می کنیم.

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه فرسودگی در اتوبوس ها، بسیار جدی تر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی است گفت: با چنگ و دندان ناوگان اتوبوس رانی را در حد 2 هزار و 300 دستگاه فعال نگه داشته ایم. اتوبوس های داخلی قیمتی حدود 5 میلیارد تومان دارند و با اعتباراتی که شهرداری دارد نمی توان کار بزرگی انجام داد. در گذشته حدود 82 و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس ها را دولت پرداخت می کرد که اکنون تماما این وظیفه بر عهده شهرداری است.

وی افزود: از زیر سنگ هم که شده و با همه روش های ممکن باید اتوبوس هایی که بتواند جایگزین این اتوبوس های فرسوده کنونی شود تهیه کنیم. اتوبوس های کم کارکردی که قصد داریم از اروپا وارد کنیم، از نظر فنی و اقتصادی مناسب هستند و یک پنجم هزینه تعمیر یک اتوبوس می شود. همچنین وزارت کشور نیز اتوبوس خریداری خواهد کرد و قراردادهای کلانی با خودروسازان داخلی بسته است. خودمان هم قراردادهای اقتصادی داخلی می بندیم و پروژه های متنوعی برای جبران این عقب ماندگی دنبال خواهیم کرد. 

سید مجتبی شفیعی، در پاسخ به اینکه آیا این تاخیر در ساعت حرکت وسایل حمل و نقل عمومی، ارتباطی با اعتراض رانندگان به درآمدشان دارد یا خیر گفت: توقعات پرسنلی همیشه وجود داشته و این ها پاسخ داده شده است. می دانیم که همکاران ما در شرایط سختی این کار ها را انجام می دهند. رانندگان و پشتیبان های فنی، همه با تمام توان برای جلب رضایت شهروندان تلاش می کنند و اختلالاتی که شاهد هستیم، تماما ناشی از مشکلات فنی است.

کدخبر: 799733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟