محله جماران، جایی که آسیب اجتماعی از در و دیوار آن می بارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرقی ندارد که کجا باشید، از هر دری که نابرابری اجتماعی ورود پیدا کند، آسیب هم به دنبالش خواهد آمد. شهر رشت را اکثرا با جاذبه های گردشگری و زیبایی های محیطی اش می شناسند؛ اما در حواشی آن، محله هایی وجود دارد که لازم است مسئولان نسبت به رفع آسیب های آن اقداماتی جدی انجام دهند. یکی از این محلات، محله جماران است.

حدود 30 درصد محلات رشت، حاشیه ای و دچار آسیب هستند

محله جماران ، بافت چندگانه ای دارد. در بیشتر مناطق رشت، از نظر جمعیتی اکثر مردم گیلک هستند؛ اما در محله جماران، حتی اتباع نیز زندگی می کنند با وجود اینکه استان گیلان یکی از استان های ممنوعه در جذب نیروی کار اتباع خارجی محسوب می شود. به گفته رضا علیزاده، جامعه شناس، این محله، یکی از کم برخوردارترین محلات رشت است و اگر بخواهیم لیستی از مناطق پر آسیب رشت تهیه کنیم، شاید محله جماران صدرنشین این جدول باشد.

او در گفت و گو با رکنا می گوید که رشت ۵۵ محله دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن را محلات حاشیه نشین تشکیل می دهد.

این جامعه شناس می افزاید: محله جماران، جزء محلاتی است که آسیب های اجتماعی در آن به وفور دیده می شود و مردم از بسیاری از امتیازات شهری مثل پارک محروم هستند. بخش قابل توجهی از مردم این نقطه از حیث در آمدی جزء دهک های پایین هستند و حتی از حداقلی ترین امکانات رفاهی ، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و درمانی محروم اند. همچنین این مناطق به دلیل شرایط نامناسب با آسیب های متعدد اجتماعی از جمله بیکاری ، اعتیاد ، مهاجران غیر قانونی ، میزان بالای تخلفات ساخت و ساز و... رو به رو هستند.

اطلس آسیب های اجتماعی برای تمام شهرهای کشور تهیه شود

این جامعه شناس در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است تا اطلس آسیب های اجتماعی برای تمام شهرهای کشور تهیه شود تا مسئولان بر اساس آن بتوانند با رویکردی مناسب، برنامه ریزی داشته باشند، می گوید: اگر چنین اطلسی تهیه شود، امکانات و آمارها را می‌توان پیگری کرد. 

رضا علیزاده در ادامه می گوید: همچنین امکانات در شهر به صورت نامساوی پخش شده اند و برای این مناطق حاشیه ای، دسترسی های زیادی به امکانات مفید اجتماعی وجود ندارد. از طرفی دیگر باید آسفالت کوچه ها، به سازی فاضلاب شهری ، زمین های ورزشی و... مهم ترین معضلات اکثر شهرهای رشت امکانات شهری توزیع عادلانه بودجه ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همپوشی برخی برنامه ها زیاد است و در بخش هایی هدر رفت بودجه نیز دیده می شود می گوید: محلات بالای شهر، کتابخانه ، آسفالت و‌... نیاز دارند؛ اما در محلات حاشیه ای می بینیم که میزان دسترسی به مواد مخدر بالاست.

کدخبر: 798217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟