دستگاه ها باید فرزندان شاهد را استخدام کنند / سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات را تامین کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه ، دولت مکلف است تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه، استخدام کند. در راستای اجرای این بند قانونی تیر ماه سال گذشته، اولین آزمون استخدامی ویژه این افراد برگزار شد، بسیاری از شرکت کنندگانی که پذیرفته شدند کلیه فرایند مصاحبه و گزینش را نیز با موفقیت سپری کردند؛ اما هنوز دعوت به کار نشده اند. علت اصلی آن عدم تامین اعتبار برای استخدام آنان از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

دولت قبل باید از سال 96 هر سال 20درصد از فرزندان شاهد استخدام می کرد

در این راستا، سردار حسن زاده، مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه از زمان شروع قانون برنامه ششم توسعه در سال 96، این بنیاد، با سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان متولی اجرای این قانون مکاتبه داشته و پاسخ آن سازمان (در دولت قبل) این بود که تمام مشمولین قانون یاد شده در سال آخر برنامه یعنی سال 1400 به کار گیری خواهند شد، گفت: در قانون ذکر شده است که این افراد در طول برنامه، به کار گیری شوند و دولت می توانست هر ساله 20 درصد از آن را پیگیری کرده تا در سال آخر، به 100 درصد و اجرای کامل قانون برسد. با این وجود در سال آخر برنامه، سازمان اداری استخدامی کشور با دستور رئیس جمهور وقت مجوز استخدام 12 هزار نفر از این افراد را صادر کرد و یک رونوشت از این دستور به رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

وی افزود: طبق این رونوشت، سازمان برنامه و بودجه می بایست تامین اعتبار لازم را انجام می داد. نهایتا با پیگیری های به عمل آمده، 17 هزار و 500 شغل محل از 47 دستگاه جهت برگزاری آزمون تعیین شد. لازم به ذکر است مجوزی که در آزمون اول صادر شد برای 51 دستگاه بود که 4 شرکت ملی وابسته به وزارت نفت در آن شرکت نکردند و از اجرای قانون امتناع کردند. از این رو زمینه مشارکت همه دستگاه ها فراهم نشد؛ به طوری که برخی افراد به دلیل مقطع و نوع رشته تحصیلی یا موقعیت جغرافیای محل سکونتشان امکان شرکت در آزمون را نداشتند. در نهایت 9 هزار و 300 نفر در آزمون شرکت کردند و 5 هزار و 155 نفر در این آزمون جهت جذب در دستگاه های مشارکت کننده پذیرفته شدند. در مرحله تکمیل ظرفیت هم هزار و 864 نفر پذیرفته شدند که در مرحله بررسی مدارک هستند و باید مرحله گزینش را طی کنند.

همکاری وزارت نفت و شهرداری ها در استخدام فرزندان شاهد

حسن زاده در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه ها همکاری کمرنگ تری در خصوص استخدام این افراد داشته اند، گفت: شهرداری های کشور در مرحله تکمیل ظرفیت، از گرفتن مدارک افراد خودداری کردند. از طرفی دیگر، برخی دستگاه ها مثل سازمان حفاظت محیط زیست ، سخت گیری های خاصی داشتند که در زمان برگزاری آزمون و ارائه دفترچه راهنما، شرایطشان را ذکر نکردند. 

مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: قانون برنامه ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شده است و تا آخر سال جاری یک آزمون دیگر نیز برگزار می شود. همچنین جهت تامین اعتبار بودجه برای جذب و استخدام مشمولین این قانون رئیس جمهور محترم دستور پی گیری و اقدام به سازمان برنامه و بودجه داده اند.

وی در پایان افزود: پیشنهاد ما برای برنامه هفتم نیز این است که این قانون به همین شکل ابقا شود. یعنی برای سال های بعد هم امکان استفاده از این افراد وجود داشته باشد تا چنانچه کسانی که به دلایل مختلف زمینه جذبشان فراهم نشده امکان استخدام داشته باشند.

کدخبر: 797500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟