خطر ورشکستگی تامین اجتماعی، با عدم پرداخت بدهی از سوی دولت / اگر تامین اجتماعی زمین بخورد نه تاج می ماند نه تاجستان

سازمان تامین اجتماعی ، سازمان بیمه گر اجتماعی عمومی غیر دولتی است که دولت به آن بدهی کلانی دارد. بدهکاری 362 هزار میلیاردی دولت، یکی از ابر بدهکاری های دولت است. کارشناسان معتقدند که اگر دولت با این فرمان پیش برود و بدهی تامین اجتماعی را پرداخت نکند، نه تنها این دولت، بلکه دیگر هیچ دولتی توان پرداخت بدهی را نخواهد داشت و این آغازی است بر یک ابَر بحران.

در این راستا  با حسن صادقی ، رئیس اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری، به گفت و گو نشستیم. او می گوید که اگر صندوق های بیمه ای، اصلاحات پارامتریک انجام ندهند و از طرفی رونق اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد، همواره خطر ورشکستگی شرکت های بیمه ای وجود دارد.

صادقی در ادامه می افزاید: «دخالت های نا به جا، به خصوص در دولت های آقایان احمدی نژاد و روحانی ، صدمات زیادی به این سازمان وارد کرده است. در زمان دولت آقای احمدی نژاد، انباشت بدهی های دولت به سازمان زیاد؛ ولی پرداخت نشد و این مبالغ مشمول جرایم تصاعدی شد؛ لذا دولت، یکی از ابر بدهکارترین شرکای سازمان تامین اجتماعی، است.»

او با اشاره به اینکه دولت هم باید بدهی اش را به روز کند و در بودجه جاری سالانه کشور سهم سازمان را ببینند، می گوید: «دولت باید بودجه تامین اجتماعی را در سهم جاری ببیند، نه اینکه بگوید در قالب رد دیون، 90 هزار میلیار از بدهی، به شکل سهام به سازمان تامین اجتماعی داده شود تا به عنوان یک واسطه آن را در را بازی به فروش برساند و بعد از آن، این پول این را به خزانه واریز کند و مجدد اگر دولت صلاح دید خزانه به تامین اجتماعی بدهد.»

رئیس اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری، گفت: «سازمان تامین اجتماعی در طول حیاتش در بودجه نویسی یک ردیف ثابت و متغیر دارد. هیچ گاه پیش نیامده بود که در ردیف ثابت حذف شود و این کار در بودجه سال 1401 افتاد. سهم سازمان در بودجه سال 1401 ، 126 هزار میلیارد تومان بوده که این را لحاظ نکرده اند و در قالب رد دیون، 90 هزار میلیارد سهام به تامین اجتماعی اختصاص داد. اگر در بودجه های سال های آتی سهم سازمان دیده نشود، بدهی از توان پرداخت این دولت و دولت های آتی خارج خواهد شد و این مشکل زاست.»

وی افزود: «به همین دلیل است که جامعه کارگری اینگونه کف خیابان نارضایتی اش را ابراز می کند. دولت باید تبدیل به یک شریک عقل گرا شود و سهم سازمان را در ردیف بودجه جاری کشور ببیند. اگر سازمان تامین اجتماعی زمین بخورد نه تاج می ماند و نه تاجستان! وقتی فقط یک ماه حقوق پرداخت نشود، این جماعت، فریاد مطالبه گری سر خواهند داد و مسئولان خواهند دید چه بر سر جامعه می آید. ما می خواهیم مصوب شورای عالی تصویب شود. ختم کلام زمانی اتفاق می افتد که مُر قانون اجرا شود.»

صادقی با اشاره به اینکه اگر زاهدی وفا راه عبدالملکی را پیش بگیرد به بن بست می رسد، می افزاید: «اگر آقای زاهدی وفا از جامعه کمک بطلبد و مشورت بگیرد، می تواند موفق عمل کند.»

در اقتصاد غیر مولد، کارخانه از بین می رود ،سفره خانه سبز می شود

وی با اشاره به اینکه شستا هم بخشی از ساختار اقتصاد کلان ایران است که شستا حوزه اش مربوط به اقتصاد مولد است، می گوید: «اقتصاد مولد به حاشیه رفته است. در اقتصاد غیر مولد، کارخانه از بین می رود و به جای آن تالار عروسی و سفره خانه سبز می شود. الان شستا از ساختار اقتصاد کل کشور تبعیت می کند و دچار همین بیماری شده است. اگرچه در زمان دولت قبل، شستا کمک هایی به سازمان داشته است؛ اما اکنون اقتصاد غیر مولد حاکم است و اوضاع فرق می کند.»

حسن صادقی در ادامه از بدهی به روز شده دولت به سازمان تامین اجتماعی سخن می گوید و می افزاید: «362 هزار میلیار تومان بدهی دولت تا  پایان سال 1399 است. قرار بود در سال 1400 دولت 89 هزار میلیارد بدهی پرداخت کند که حدودا 18 هزار میلیارد از آن باقی مانده است.»

3 میلیون و 300 هزار نفر نیروی کار بیمه نشده در کشور

او می گوید که سازمان برای سر پا ماندن، چهار رویکرد را دنبال می کند و در تبیین گفته هایش می افزاید: «اصلاحات پارامتریک، دریافت بدهی به روز شده از دولت و بازگرداندن سهم تامین اجتماعی به بودجه جاری کشور، جلوگیری از فرار بیمه ای (در حال حاضر در کشور بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر نیروی کار بیمه نشده داریم)  و ارائه لیست واقعی نیروها توسط کارفرمایان دولتی و بخش خصوصی از رویکردهای سازمان تامین اجتماعی است که اگر اجرایی شود می تواند از وقوع یک بحران جلوگیری کند.»

کدخبر: 794148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟