25 تا 30 درصد زوجین نابارور ایران از روش اهدای جنین استفاده می کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  اهدای جنین ، که گاهی اوقات به عنوان پذیرش جنین نیز خوانده می شود، پتانسیل زندگی را به جنین می دهد. همچنین به مادر گیرنده این امکان را می دهد تا فرزند خود را حمل کند و محیط پیش از تولد را کنترل کند. البته اهدای جنین برای همه افراد مناسب نیست.

25 تا 30 درصد زوجین نابارور از روش اهدای جنین استفاده می کنند

در این راستا علی صادقی تبار، مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ابن سینا در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه اهدای جنین از سال 1382 با تصویب در مجلس رسمی شد و در سال 1383 وزارت بهداشت آیین نامه اهدای جنین در کشور را ابلاغ کرد، گفت: «ناباروری با درمان های دارویی و سرپایی، روش آی یو آی، لقاح در محیط آزمایشگاه و اهدای جنین انجام می شود.»

وی افزود: «زوجینی که امکان داشتن سلول های مناسب برای تولید مثل را ندارند و یا شرایط رحم مادر برای بارداری مناسب نیست، باید به درمان های جایگزین یا همان اهدای جنین ارجاع داده شوند. قریب به 25 تا 30 درصد زوجین نابارور، از این درمان ها استفاده می کنند. این آمار در تمام مراکز وجود دارد؛ مثلا اگر در کشور ما سالانه صد هزار سیکل درمان ناباروری انجام شود، حدودا 25 تا 30 هزار سیکل درمان با این روش درمان های جایگزین پیگیری خواهد شد.»

تفاوت های فرزندخواندگی و اهدای جنین در چیست؟

علی صادقی تبار، در ادامه در پاسخ به اینکه تفاوت این روش با فرزندخواندگی در چیست، گفت: «مهم ترین تشابه، در این است که فرزندِ حاصل از این روش، از نظر بیولوژیکی به خانواده ای که در آن زندگی می کند تعلق ندارد. تفاوت در این است که خانواده ها در فرزند خواندگی، باید بچه را از بهزیستی تحویل بگیرند و فرایندهای خاص خود را طی کنند؛ اما با روش اهدای جنین، سلول در رحم مادر قرار می گیرد و شروع به رشد می کند. بنابراین ارتباط محکم تری بین این فرزند و والدینش به وجود می آید.»

مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ابن سینا، افزود: «همچنین با توجه به قانون، این اقدامات باید کاملا محرمانه باشند. از طرفی این اقدام، بیشتر با نیت خیر انجام می شود و هزینه هایی که برای اهدا کننده به وجود می آید، از جمله داروی، اتاق عمل و... به صورت توافقی از طرف گیرنده تامین می شود؛ لذا این به معنای خرید و فروش نیست.»

وی در تبیین گفته هایش افزود: «خرید و فروش، چه به شکل سلول و چه فرزند متولد شده، در قانون منع شده است و کسی که حق ندارد خرید و فروش انجام دهد.»

علی صادقی تبار، مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ابن سینا در پایان با اشاره به اینکه بر اساس نص صریح مجلس شورای اسلامی، بیمه ها از خدمات اهدا حمایت نمی کنند، گفت: «خدمات اهدا باید کاملا محرمانه باشند. هویت یا حتی نام گیرنده و دهنده نباید افشا شود؛ بنابراین از آنجایی که بیمه ها به مدارک و مستندات نیاز دارند، نمی توانند سرویسی نیز ارائه کنند. تا کنون راهی برای اینکه بشود برای بیماران نیازمند اهدا، بیمه کمک کننده باشد پیدا نشده است. همچنین با توجه به اینکه این اقدام باید محرمانه باشد،لذا آمار دقیقی از اهدای جنین نیست در دست نیست.»

کدخبر: 793777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟