کُند پیش رفتن روند تزریق دُز چهارم واکسن کرونا در ایران / بیش از نصف ایرانیان، نوبت سوم واکسن را نزدند

بیش از ۲۷ ماه است که ایران درگیر شیوع گسترده ویروس کرونا است و البته در دو ماه اخیر با کاهش محسوس آمارهای مربوط به کرونا در ایران، این امید در عموم مردم پدید آمده است که پاندمی کرونا به زودی تمام خواهد شد. اما دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که اولا هنوز نباید کرونا را پایان یافته تلقی کرد و ثانیا مردم همچنان باید تزریق نوبت های تکمیلی واکسن کرونا را جدی بگیرند. 

کُند پیش رفتن روند تزریق دُز چهارم واکسن کرونا در ایران 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از آن است که بعد از حدود ۲۷ ماه همه گیری ویروس کرونا در ایران، خوشبختانه از ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا کنون، آمار مرگ روزانه ناشی از ابتلا به کرونا در کشورمان تک رقمی شده و حتی در دو روز از این بازه زمانی نیز هیچ مرگی بر اثر ابتلا به کرونا در کشورمان به ثبت نرسید. 

هم زمان با این اتفاق از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد که تمام افراد ۷۰ سال به بالا به همراه افراد دارای نقص ایمنی یا بیماری های زمینه ای و همچنین کارکنان بخش بهداشت و درمان کشور می توانند برای تزریق دُز چهارم واکسن کرونا اقدام کنند.

در این میان اما با وجود این که پنج هفته از زمان اعلام آغاز تزریق دز چهارم واکسن کرونا به ایرانیان می گذرد، وزارت بهداشت هنوز هیچ آماری از تعداد افرادی که برای نوبت چهارم واکسیناسیون خود مراجعه کرده اند، اعلام نکرده است و به نظر می رسد روند استقبال از تزریق دز چهارم واکسن به کندی پیش می رود.

بیش از نصف دریافت کنندگان دُز دوم، نوبت سوم واکسن نزدند

در این میان اما نه تنها شاهد روند کُند تزریق دز چهارم واکسن کرونا به سالمندان، کادر درمان و افراد دارای وضعیت سلامتی خاص هستیم، بلکه میزان استقبال عموم مردم از دریافت دز سوم واکسن کرونا نیز بسیار نامناسب است.

به نحوی که با وجود این که تمام افراد بالای ۱۸ سال کشور می توانند برای تزریق دز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند، ولی مطابق آمار وزارت بهداشت از مجموع ۵۷ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۷۵۵ نفری که دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند، تنها ۲۷ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر برای دریافت دز سوم واکسن کرونا مراجعه کرده اند.

به عبارت دیگر، ۳۰ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۶۸ نفر از دریافت کننده دز دوم واکسن کرونا، برای نوبت سوم واکسیناسیون مراجعه نکرده اند و این یعنی ۵۲.۳ درصد از ایرانیانی که دو دز واکسن زده اند، تمایلی به تزریق دز سوم واکسن نداشته اند.

چه کسانی می توانند دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند؟ 

در همین راستا، دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با تایید کاهش استقبال ایرانیان از دریافت نوبت های تکمیلی واکسن کرونا به خبرنگار رکنا گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت به تمام مردم ایران این است که تزریق واکسن کرونا را همچنان جدی بگیرند و حتما برای دریافت نوبت های تکمیلی واکسن مراجعه کنند و نگذارند فاصله زیادی بین تزریق دز دوم با دز اول با دز سوم با دز دوم آنها ایجاد شود. 

وی افزود: تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای عموم مردم ضروری نیست و ما فعلا نوبت چهارم واکسیناسیون را صرفا برای گروه های سنی بالای ۷۰ سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای، افراد دچار ضعف سیستم ایمنی و کادر بهداشت و درمان کشور در نظر گرفته ایم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: تزریق دز چهارم واکسن کرونا صرفا برای این افراد انجام می شود و سایر گروه ها فعلا نمی توانند برای تزریق دز چهارم واکسن مراجعه کنند. یعنی اگر فردی خارج از این گروه ها قرار دارد و مدت زیادی از تزریق دز سوم واکسن او می گذرد، بازهم از نظر بهداشتی اشکالی ندارد که این فرد فعلا دز چهارم واکسن خود را تزریق نکند.

واکسیناسیون؛ همچنان مهمترین راه پیشگیری

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت،‌ این است که چند روز پیش دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت کشورمان تاکید کرد که در آینده بیماری کرونا در ایران همانند آنفولانزا خواهد شد و به‌زودی، دیگر کووید۱۹ یک بیماری همه گیر محسوب نمی شود. در چنین شرایطی با توجه به کاهش محسوس آمارهای کرونایی در هفته های اخیر، سوال مهم این است که آیا در حال حاضر می توان پاندمی کرونا را در ایران پایان یافته تلقی کرد؟

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال گفت: ما هنوز نباید کرونا را پایان یافته به حساب آوریم و هیچ کدام از مسئولان بهداشتی کشور نیز اعلام نکرده اند که کرونا در ایران تمام شده است. به عبارت دیگر، ایران هنوز یک کشور درگیر با پاندمی کرونا محسوب می شود و اگر روزی وزارت بهداشت به این نتیجه برسد که پاندمی کرونا در کشورمان تمام شده است، این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: واکسیناسیون همچنان مهمترین ابزار برای پیشگیری از ابتلا به انواع شدید کرونا و جلوگیری از ایجاد پیک جدید این بیماری در کشورمان محسوب می شود و با توجه به این که هنوز احتمال شیوع سویه های جدید کرونا در جهان وجود دارد، اکیدا به تمام مردم توصیه می کنیم که با وجود کاهش محسوس شیوع کووید۱۹ در کشورمان، همچنان تزریق نوبت های تکمیلی واکسن را جدی بگیرند.

کدخبر: 791426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟