یک دستگاه پرتودرمانی وارداتی با ارز 4200 تومانی، 2 سال است ناپدید شده !/ بیماران برای درمان، هزاران دلار در ترکیه خرج می کنند

رادیوسرجری (Radiosurgery) یا جراحی به کمک امواج رادیویی نوعی از جراحی های مغز است که در آن متخصص مغز و اعصاب از بیرون مغز، امواجی به مغز می تاباند تا به کمک آن تومورهای مغزی را از بین ببرد. این جراحی اگر به کمک امواج گاما انجام شود به آن گامانایف گفته می شود.

میزان انرژی حاصل از پرتوهای گاما به حدی است که می تواند مانند یک تیغ و چاقوی جراحی عمل کند. گامانایف برای برخی از بیماران جایگزین مناسبی برای عمل جراحی مغز است. افرادی که به دلیل بالا بودن سن یا شرایط پزشکی نمی توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، از این روش غیر تهاجمی تر استفاده می کنند. این روش نسب به روش جراحی زمان بهبودی سریع تری دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بخشی از مسافرت هایی که به کشورهای خارجی انجام می شود جهت رسیدن به درمان با دستگاه گامانایف است. درحالی که حدود دو سالی می شود که این دستگاه با ارز دولتی 4200 تومانی برای نصب در یبمارستان باهنر کرج توسط موسسه اعتباری ملل وارد کشور شده است. 

از هزینه های اقامت و خوراک در کشورهای خارجی که بگذریم، فقط فرایند درمان با دستگاه گامانایف در کشوری مثل ترکیه، حدود 6500 دلار می شود! یعنی با احتساب دلار 30 هزار تومانی، هزینه انجام این کار، چیزی حدود 195 میلیون تومان می شود. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما این دستگاه که اکنون مشخص نیست کجاست (!)، می تواند جان بسیاری از بیماران مبتلا به تومور مغزی را نجات دهد و همچنین از خروج ارز ، جلوگیری کند. 

دستگاه گامانایف، می تواند هزینه درمان بیماران مبتلا به تومور مغزی را حداقل تا صد میلیون تومان کاهش دهد؛ با این وجود، این دستگاه برای نصب به تایید وزارت بهداشت نیاز دارد. 

طبق پیگیری های انجام شده، تنها یک مورد از این نوع دستگاه در تهران وجود داشته که اکنون خراب شده است. ارز 4200 تومانی، یعنی پول بیت المال. 

در این راستا خبرنگار رکنا با اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، گمرک و موسسه ملل گفت و گو کرد. 

هیئت امنای صرفه جویی ارزی، پیگیری این موضوع را مربوط به اداره کل تجهیزات پزشکی می داند و می گوید این دستگاه از گمرک ترخیص شده است. همچنین سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز به رکنا می گوید که گمرک به صورت قانونی نمی تواند کالایی که اسنادش کامل باشد را بی جهت نگه دارد. هر کالای وارداتی، طبق قانون جدید، دو ماه و قانون قبلی 5 ماه می تواند برای ترخیص اقدام کند. اگر این کالا وجود خارجی داشته باشد و از گمرک خارج نشده باشد که تاکنون باید شامل متروکه شدن شده باشد.

از سویی دیگر، روح اله مزینانی، سرپرست اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت به رکنا می گوید که در انبار وزارت بهداشت، چنین دستگاهی وجود ندارد. اگر هم پیش از این تصمیم گرفته شده بود که این دستگاه برای فلان بیمارستان تعیین شده است که این دستگاه در چه محلی نصب شود؛ بنابراین اجازه نصب در محل دیگری وجود ندارد. اگر کالایی قانونی وارد کشور شده باشد و به هر مرکزی بخواهد برود از طرف وزارت بهداشت منعی ندارد. اگر ارز ترجیحی برای این کالا گرفته شده باشد، نام آن دستگاه در فهرست وزارت بهداشت می آید.

مسئولان موسسه ملل می گویند که حتی این آمادگی را دارند که ما به تفاوت ارزی این دستگاه را نیز پرداخت کنند تا بتوانند سریع تر از آن برای معالجه بیماران استفاده شود. همچنین آن ها می گویند که مسئولان وزارت بهداشت خواستار این شده اند که این دستگاه را در بیمارستانی در یکی از مناطق تهران نصب کنند، با این وجود حتی اقدامی برای این کار نیز نکرده اند.

با همه این تفاسیر، به نظر می رسد این دستگاه بسیار حیاتی، در پاسکاری و کاغذ بازی های اداری گیر کرده است و جان انسان ها، بازیچه برخی بروکراسی های ناکارآمد شده است.

 

کدخبر: 787374 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟