هدر رفتن ۴۰۰۰ لیتر آب فقط در یک نقطه تهران / با دست خودمان فرونشست تهران را تشدید نکنیم + فیلم
حجم ویدیو: 26.56M | مدت زمان ویدیو: 00:03:37

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شاید شما لوله های آبی را که در قسمت باغچه برخی خیابان ها و بلوارهای تهران از دل زمین بیرون آمده و حدود دو متر ارتفاع دارند، مشاهده کرده باشید. کاربرد اصلی این لوله ها که از آب چاه پر می شوند، پر کردن به تانکرهای آبیاری فضای سبز شهرداری تهران یا پر کردن برخی تانکرهای شرکت آب و فاضلاب تهران است که به برخی صنایع پایتخت آبرسانی می کنند.

در چنین شرایطی اخیرا ما با یکی از همین لوله های آب در خیابان شریعتی در منطقه 3 تهران مواجه شدیم. بررسی های ما نیز نشان داد که مدیریت فلکه این لوله و چند لوله دیگر در همین منطقه از پایتخت، با یک پیمانکار تحت قرارداد شهرداری منطقه ۳ تهران است. متاسفانه اما این لوله که تنها یک مشت نمونه خروار محسوب می شود، به شدت نشتی‌ دارد و دیدن این اتفاق، ما را به این فکر فرو برد که نشتی همین یک نقطه از لوله های متصل به چاه های تهران را اندازه گیری کنیم.

برآوردهای تقریبی ما مطابق روشی که در فیلم بالا مشاهده می کنید، نشان داد که در هر دقیقه حدود ۲.۶ لیتر آب از دو نقطه دچار نشتی این لوله به هر می رود؛ به عبارت دیگر می توان گفت روزانه بیش از ۳۷۰۰ یا در حدود ۴۰۰۰ لیتر آب چاه صرفا در همین نقطه از پایتخت به هدر می رود و بدون هیچ استفاده ای وارد جوی آب می شود.

همان طور که گفتیم، این یک مشت نمونه خروار است که مسئولان شهرداری منطقه ۳ تهران باید درباره آن توضیح دهند. اما قطعا اگر شما هم اطراف خود را بررسی کنید با نمونه های بسیار دیگری از هدر رفتن منابع آبی تهران مواجه می شوید.

این در حالی است که به گفته کارشناسان آبی، هرچقدر هدر رفتن آب در پایتخت بیشتر شود، مسئولان شرکت آب و فاضلاب تهران بیشتر ناچار خواهند شد که از چاه های تهران برای تامین آب شرب اهالی پایتخت استفاده کنند، آن هم در شرایطی که برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی تهران مساوی است با تشدید روند فرونشت زمین در پایتخت.

بد نیست بدانید که مطابق نقشه فرونشست زمین که توسط سازمان زمین شناسی تهیه شده است، اما دشت های تهران بخصوص در جنوب غرب تهران بزرگ در وضعیت قرمز فرونشت زمین قرار دارند. پس بیایید با صرفه جویی در مصرف آب، خودمان به دست خودمان فرونشست تهران را تشدید نکنیم.

کدخبر: 783362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟