حجم ویدیو: 25.80M | مدت زمان ویدیو: 00:03:32
حجم ویدیو: 50.73M | مدت زمان ویدیو: 00:06:55

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر علی سلاجقه ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همایش «روز جهانی تنوع زیستی» با اشاره به تولد سه توله یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران و تلف شدن دو توله یوز گفت: ما در پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت از تمام ظرفیت های کشور استفاده کردیم و دستاوردی که در این زمینه به دست آوردیم، بسیار ارزنده بود و البته از ظرفیت متخصصان خارجی هم استفاده کردیم و با متخصصان آفریقایی به طور آنلاین ارتباط داشتیم.

وی افزود: طبیعی است هر کاری با خطاهایی همراه است و اساسا در فرآیندهای علمی با احتمالات زیادی مواجه هستیم؛ اما در مجموع دستاورد علمی فوق العاده ای برای ایران و جهان به دست آوردیم. 

سلاجقه تاکید کرد: پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت یک فرآیند آزمایشگاهی بود و در هر فرآیند آزمایشگاهی ممکن است نتیجه منفی باشد و نتیجه منفی هم حتما برای ما دستاورد است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: ما قصورات احتمالی در پروژه تکثیر یوزپلنگ در اسارت را می پذیریم و با مقصران برخورد خواهیم کرد. اگرچه معتقدیم دستاورد علمی مهمی به دست آورده ایم و جمیع نظرات این است که عزیزان را تشویق کنیم و فکر نمی کنم در این فرآیند قصوری اتفاق افتاده باشد.

سلاجقه تاکید کرد: ما باید اتفاقاتی را که رخ داده است، منصفانه قضاوت کنیم. اکنون تمام تلاش ها انجام می شود که توله سوم حفظ شود و ما امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

وی در پایان تصریح کرد: فرآیندی که برای تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت طی شد، در عمده مراحل موفقیت آمیز بود و این برای اولین بار در جهان بود که ما شاهد یادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت بود.

کدخبر: 783164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟