فقط فردا هیئت دولت فرصت تصویب افزایش حقوق بازنشستگان دارد/ اگر تصمیم نهایی گرفته نشود برای اجتماع بزرگ در آخر هفته تصمیم گرفته می شود

دو ماه از آغاز سال 1401 گذشت و همچنان افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی روی زمین مانده است. هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی قصد افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق کارگران بازنشسته را دارد؛ اما این مهم، در گیر و دار اخذ مجوز از دولت است. دولت معادل ۲۵ درصد اعتبارات متناسب سازی سال ۱۴۰۰ به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. باتوجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه برای سالجاری، این بدهی باید تادیه شود.

تصویب افزایش حقوق بازنشستگان، آبی بر آتشی می شود که دولت آن را شعله ور کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این راستا حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفت‌وگو با رکنا با اشاره به اینکه سوال از دولت این است که چرا مصوبه ای که سیر قانونی اش را پیموده، باید اینگونه در گیر و دار عدم تصمیم گیری قرار بگیرد، گفت: ما در تاریخ سازمان تامین اجتماعی سراغ نداریم که سیر قانونی افزایش حقوق بازنشتگان طی شود و دولت اینگونه در تصویب آن تعلل کند.

وی افزود: این تعلل به شدت در روحیه بازنشستگان اثر سوء گذاشته است. معتقدیم دولت قبل از اینکه این موضوع به یک بحران تبدیل شود؛ سریعا در جلسه فردا آن مصوب کنند. این آبی می شود بر آتشی که خود دولت به آن دامن زده است. دولتی که در عرض یک شب یارانه را دو برابر و تخم مرغ و مرغ را تا سه برابر افزایش می دهد، برای تصمیم گیری افزایش حقوق بازنشستگان معطل مانده است. دولت این را بحران فرض می کند؛ اما تصمیمات خود را بحران نمی داند. لازم است مسئولان بدانند این مصوبه بازار را تهییج نمی کند و صرفا افزایش حقوقی است که هر ساله آن را داشتیم. عدم تصویب این موضوع، این نشان می دهد تیم اقتصادی کشور احساسی تصمیم می گیرد.

اگر تصمیم نهایی برای افزایش حقوق بازنشستگان گرفته نشود برای اجتماع بزرگ در آخر هفته تصمیم گرفته می شود

صادقی در ادامه گفت: تجمع فردا لزومی برای برگزاری ندارد. ما به بازنشستگان محترم اطلاع دادیم که فردا جلسه هیئت دولت برگزار می شود و فعلا برای تجمع دست نگه دارند. به هیئت دولت فرصت دادیم که فردا برای این موضوع تصمیم گیری کند. سر هیچ بازنشسته ای درد نمی کند که به خیابان ها بیاید؛ اما معتقدیم باید دولت فردا این طرح را بررسی کند. اگر فردا دولت، تصمیم جدی و نهایی برای این موضوع نگرفت برای اجتماع بزرگی در آخر هفته تصمیم گیری خواهد شد. 

معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه لازم است فردا دولت برای این مهم به سرعت تصمیم گیری کند، افزود: این هزینه ای برای دولت ندارد. منابع ما از طریق حق بیمه شاغلین و سرمایه گذاری ها تامین می شود. مدیریت سازمان تامین اجتماعی به گونه ای است که پرداخت ها تحت تاثیر کسری بودجه قرار نخواهد گرفت؛ حتی در ایام اسفند نیز از بانک ها استقراض نداشتیم و بیشتر از منابع داخلی خودمان بهره بردیم. 

وی در پایان در پاسخ به اینکه با تصویب این افزایش حقوق مابه تفاوت چه زمانی به حساب بازنشستگان واریز می شود، گفت: این یک روند سابقه دار است که مابه تفاوت با تاخیر یک الی دو ماهه پرداخت شود؛ اما این منوط به آن است که دولت سریعا برای آن تصمیم گیری کند.

کدخبر: 780308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟