باید حب وطن در مردم روستا احیا شود/ پایگاه های بوم گردی از علاقه گردشگران  سوء استفاده نکنند

گردشگری در ایران مدت هاست مغفول مانده و لزوم بازگشت روستاییان از شهر ها به وطنشان، یکی از راه های توسعه گردشگری در ایران است.

چه شد که مهاجرت از روستا به شهرها شکل گرفت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رجبعلی لباف خانیکی، باستان شناس، در گفت و گو با رکنا می گوید که مهاجرت از روستا به شهرها، داستان دیروز و امروز نیست. از سال 1341 که اصلاحات ارضی اعلام شد روستاییان به فکر فروش زمین و زندگی در شهرهای بزرگ افتادند و مهاجرت به این شکل در کشور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه جاذبه شهرنشینی، شوق بیشتری را برای مهاجرت در مردم روستا ایجاد کرده است می افزاید: روستایی هایی که در آن دوران به شهرها رفتند تا اوایل دهه 50 نتوانستند خودشان را با شهر وفق دهند. با این وجود، تا حدودا 20 سال پیش، زمزمه هایی آغاز شد و فرصتی برای روستایی ها فراهم آمد تا کسانی که از روستاها به شهرها مهاجرت کرده بودند کم کم به زادگاهشان بازگردند.

باید پایگاه های بوم گردی را تقویت کرد

خانیکی با تاکید بر اینکه این کار می تواند در شکوفایی اقتصادی روستاها موثر باشد می گوید: پایگاه های بوم گردی که در برخی از روستاها ایجاد شده است می تواند در رونق زندگی مردم روستا بسیار موثر باشد. یک پایگاه بوم گردی، فقط اقامت گردشگران را پوشش نمی دهد؛ بلکه از این طریق می توان صنایع دستی، محصولات کشاورزی روستایی و...  را به گردشگران علاقه مند ارائه داد. با این کار تعداد زیادی شغل ایجاد می شود و مطمئن هستم این پایگاه ها به زودی تغییر و تحول عظیمی در حوزه گردشگری ایجاد خواهند کرد.

باید حب وطن در مردم روستا احیا شود

وی با اشاره به اینکه در این راستا نخست باید حب وطن در مردم روستاها و شهرستان ها احیا شود تا به زادگاهشان عشق بورزند، احترام بگذارند و خواستار زندگی در آن باشند، می افزاید: از طرفی دیگر، پایگاه های بوم گردی باید خدمات لازم بیشتری را ارائه کنند و از حس عشق گردشگران به گردشگری سوء استفاده نکنند. همچنین باید زیرساخت های لازم برای ایجاد شوق گردشگری در جامعه زیاد شود و در این راستا باید دولت و وزارت میراث فرهنگی در این خصوص پیش قدم شوند. از قبل این استقبال، گردشگران روستاها و شهرها منتفع خواهند شد و در توسعه محل نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. 

این باستان شناس میراث فرهنگی، می گوید: گردشگری باید هدفمند باشد؛ یعنی هم کمکی به تقویت هویت ملی کند و هم رونق و توسعه روستاها و شهرها و گردش اقتصادی را سرعت بخشد. همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به ساماندهی میراث فرهنگی و آثار تاریخی و آماده سازی آن ها برای بازدید عموم و همچنین ایجاد موزه های جدید اقدام کند.

کدخبر: 779778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟