جهانپور و هاشمیان از پرونده شکایت از "سعید نمکی" وزیر سابق بهداشت گفتند + صوت
حجم ویدیو: 80.69M | مدت زمان ویدیو: 00:11:03

سعید نمکی، مردی که برخی معتقدند از بهمن 98 تا شهریور 1400 اشتباهات فراوانی در مدیریت کرونا در ایران داشت و برخی معتقدند در یکی از دشوارترین دوره های تاریخ وزارت بهداشت، با توجه به امکانات موجود در کشور توانست کرونا را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند، حالا با شکایتی مواجه است که برخی پزشکان مشهور ایران به دلیل تصمیمات نامناسبش در دوره کرونا علیه او مطرح کرده اند. این شکایت از مرداد 1400 تا کنون در شعبه سیزدهم دادسرای کارکنان دولت مطرح شده و اکنون هم به دادستانی کل کشور ارجاع شده است.

شکایت پزشکان مشهور از سعید نمکی به دلیل مدیریت اشتباه کرونایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از تولید و واردات برخی داروهای کم اثر برای مقابله با کرونا تا تاخیر در واردات واکسن و روند کُند واکسیناسیون در ماه های ابتدایی سال 1400، همگی از جمله ابهاماتی است که منتقدان «سعید نمکی» وزیر پیشین بهداشت و درمان کشور نسبت به مدیریت او در دوره کرونا وارد می دانند. این منتقدان معتقدند که اگر تصمیمات اشتباه نمکی و همراهانش نبود، قطعا کرونا در دو سال گذشته آمار مرگ و میر کمتری را در کشورمان ثبت می کرد و شاهد بروز فجایعی مانند پیک سنگین پنجم کرونا نمی بودیم.

در همین راستا، برخی از پزشکان شناخته شده کشور به دلیل آنچه دادخواهی عمومی و ضرورت پاسخگویی وزیر سابق بهداشت می دانند، در مرداد 1400 یعنی زمانی که هنوز سعید نمکی وزیر بهداشت بود، از او شکایت کردند. در طرح شکایت این افراد از نمکی آمده است که به‌کارگیری روش های نادرست برای درمان بیماران مبتلا به کرونا و تضاد منافع و تاخیر در واردات واکسن، از جمله مسائلی است که منجر به مرگ‌ تعداد قابل توجهی از بیماران بر اثر تصمیمات نادرست کرونایی در دوره نمکی شده است.

مشهورترین پزشکانی که در این پرونده از سعید نمکی شکایت کرده اند، دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU و عضو کمیته علمی کشوری کرونا و دکتر سید موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ هستند و البته شنیده ها حاکی از این است که تعداد پزشکانی که به دلیل رویکرد نادرست وزیر پیشین بهداشت در مدیریت کرونا از او شکایت کرده اند، بیش از این دو نفر است.

در این میان با وجود این که بر اساس اعلام منابع آگاه، با گذشت 9 ماه از ثبت شکایت، هنوز ابلاغیه ای برای پرونده شکایت از سعید نمکی نیامده و این پرونده صرفا در شعبه سیزدهم دادسرای کارکنان دولت مطرح شده است، ما برای بررسی ابعاد بیشتر پرونده شکایت از نمکی، با دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در دوره سعید نمکی و دکتر محمدرضا هاشمیان، یکی از پزشکان مطرح کننده طرح شکایت از نمکی، گفت و گو کرده ایم.

جهانپور: خداوند شکایت کنندگان از سعید نمکی را به راه راست هدایت کند

دکتر کیانوش جهانپور، رئیس پیشین مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار رکنا گفت: شکایت کردن آزاد است، اما قرار نیست که دستگاه های رسیدگی کننده الزاما در مسیر افرادی حرکت کنند که از دیگران شکایت می کنند. اقدامات انجام شده در دوره قبلی وزارت بهداشت مشخص است و باید گفت امان از روزی که برخی افراد با طرح شکایت به دنبال فرافکنی و نادیده گرفتن تخلفات خود باشند.

وی افزود: به نظر می رسد که متاسفانه برخی افراد نیت های درستی در مطرح کردن شکایت از آقای نمکی ندارند و ما برای این افراد آرزوی عاقبت بخیری داریم و از خداوند می خواهیم که آنها را به راه راست هدایت کند. زیرا برخی هدایت ها از دست بشر ساخته نیست و باید از خداوند بخواهیم که چنین افرادی را در مسیر صحیحی قرار دهد.  

سخنگوی پیشین سازمان غذا و دارو تاکید کرد: افراد مختلف ممکن است به دلایل گوناگونی از آقای نمکی شکایت کرده باشند؛ به نحوی که احتمال دارد برخی افراد ایمان داشته باشند که ایشان در دوره مدیریت کرونا تصمیمات اشتباهی گرفته است، ولی بعضی افراد ممکن است به خاطر این که به دنبال لاپوشانی خطاهای خود یا فضاسازی علیه آقای نمکی هستند، از ایشان شکایت کرده اند.

ایران در دوره سابق وزارت بهداشت یکی از موفق ترین کشورها در مدیریت کرونا بود

جهانپور با دفاع از تصمیمات سعید نمکی در راستای مدیریت کرونا گفت: نهادهای داخلی و بین المللی حوزه بهداشت بر این نکته صحه می گذارند که در دوره قبلی وزارت بهداشت، ما با توجه به شرایط کشور توانستیم وضعیت بهتری را در مدیریت کرونا از کشورهای همتراز خود و حتی کشورهایی با وضعیت اقتصادی مطلوب تر از ایران داشته باشیم. بنابراین ایران در دوره سابق وزارت بهداشت قطعا یکی از موفق ترین کشورها در مدیریت کرونا بود.

رئیس پیشین مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: ما در دوره قبلی در بسیاری از مسائل از جمله تولید واکسن، واکسیناسیون، تولید و توزیع داروهای موثر، تولید تجهیزات پزشکی، گسترش تخت های بیمارستانی، افزایش چشمگیر ظرفیت اکسیژن بیمارستان ها و سایر حوزه هایی که به شکل مستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط بود، توانستیم کاملا موفق عمل کنیم و این نکته ای است که هم قضاوت نهادهای بین المللی و هم اظهارات ناظران عادل و بدون غرض داخلی آن را تایید می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: شکی نیست که ما در دوره قبلی بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور توانستیم تصمیمات درستی را در مدیریت کرونا اخذ کنیم. البته خوشبختانه در دوره جدید نیز ایران در مدیریت کرونا موفق عمل کرده است و ما خوشحالیم که کشورمان چه در دوره قبلی و چه در دوره جدید جزو موفق ترین کشورهای جهان در مدیریت کرونا محسوب می شود.

ناظران بی طرف کمترین توجهی به موضوع شکایت از نمکی ندارند

جهانپور با انتقاد از افرادی که از سعید نمکی شکایت کرده اند، گفت: متاسفانه برخی افراد براساس گرایشات سیاسی یا موضع گیری های شخصی یا در راستایی انتقام جویی شخصی و رفتارهای سیاسی کارانه از آقا نمکی شکایت کرده اند. البته طرح چنین شکایت هایی چندان مهم نیست و ناظران بی طرف و افرادی که مسائل بهداشتی کشور را صرفا با دید علمی دنبال می کنند، به کسانی که با طرح این گونه شکایات به دنبال چهره سازی از خودشان هستند، کمترین توجهی ندارند.

رئیس پیشین مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: به نظر می رسد برخی افراد که خودشان دست به انجام تخلفاتی از جمله تعارض منافع و تبانی زده اند و مشکلاتی را در مدیریت کرونای کشور ایجاد کرده اند، اکنون به دنبال پاک کردن صورت مساله و منحرف کردن اذهان عمومی هستند. البته ما برای این عزیزان دعا می کنیم که عاقبت بخیر شوند و خداوند آنها را به راه راست هدایت کند.

مدیران وزارت بهداشت در دوره قبلی از کمترین تعارض منافع برخوردار بودند

سخنگوی سابق سازمان غذا و دارو با تاکید بر پاکدست بودن بدنه مدیریتی وزارت بهداشت در دوره پیشین اظهار داشت: با وجود این که هیچ گاه نمی توان وجود تعارض منافع را در هیچ مقطعی از مدیریت وزارت بهداشت نفی کرد، ولی با توجه به انتخاب مدیرانی توسط آقای نمکی که کمترین حضور را در بخش غیردولتی داشتند، به جرات می توان ادعا کرد که مدیران وزارت بهداشت در دوره مقابله با کرونا با افتخار از کمترین تعارض منافع برخوردار بودند.

وی در ادامه تاکید کرد: افرادی که خودشان را تا سطح ویزیتور داروهای بی اثر در فضای مجازی پایین آوردند و در آن دوره، به زشت ترین شکل افکار عمومی را برای خرید داروهای نامناسب تحریک می کردند، نمی توانند درباره مدیریت کرونا در دوره آقای نمکی اظهار نظر کنند. زیرا ما در آن دوره پیشرفت های بسیاری در حوزه تولید، واردات و توزیع دارو و انتقال دانش فنی از کشورهای پیشرفته داشتیم و همین مساله منجر به کاهش بسیار امکان مرگ بر اثر کرونا در میان هموطنان شد.

هاشمیان: تجربیات سعید نمکی هیچ ربطی به مدیریت پاندمی کرونا نداشت

در این میان اما دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا که نام او در میان پزشکان شاکی از سعید نمکی مشاهده می شود، درباره علت طرح شکایت از وزیر پیشین بهداشت به خبرنگار رکنا گفت: افتخار من این است که همواره مخالف آقای نمکی بوده ام، البته هیچ گاه مخالفت من به دلیل مسائل شخصی نبوده است. زیرا من تا قبل از این که آقای نمکی وزیر بشوند، ایشان را نمی شناختم و چون آقای نمکی اصلا جزو کادر درمان نبودند، هیچ ارتباطی با ایشان نداشتم.

فوق تخصص ICU ادامه داد: اساسا تجربیات آقای نمکی پیش از تصدی گری وزارت بهداشت هیچ ربطی به مدیریت پاندمی عظیم کرونا نداشت و به صورت کلی حضور ایشان در دوره کرونا در وزارت بهداشت زیر سوال بود. در دوره مدیریت آقای نمکی هم متاسفانه ما شاهد اتخاذ تصمیمات اشتباهی بودیم که شرایط را برای مدیریت کرونا بسیار بدتر کرد و فاجعه ای همچون پیک پنجم کرونا را پدید آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای نمکی و دوستان ایشان به حدی در زمینه مدیریت کرونا نامناسب عمل کردند که در چند ماه ابتدایی شیوع کرونا هیچ گاه پای خودشان را در ICU نگذاشتند و با این حال، اطلاعات نادرست خود را به عنوان پروتکل های درمانی کرونا مطرح می کردند. بسیاری از داروها و روش های درمانی هم که در ماه های ابتدایی کرونا توسط مدیران وزارت بهداشت به عنوان درمان این بیماری معرفی شدند، هیچ تاثیری در بهبود وضعیت نداشتند.

بی توجهی نمکی به درخواست پزشکان برای واکسیناسیون کادر درمان در شهریور 99

هاشمیان با بیان این که طرح شکایت از سعید نمکی در دوره وزارت او مطرح شد، عنوان کرد: وقتی در تابستان سال گذشته من با آقای دکتر سید موید علویان که یکی از پزشکان برتر دنیا هستند، صحبت کردم، ایشان با همراهی برخی دیگر از پزشکان مجرب از تنظیم این شکایت از آقای نمکی استقبال کردند. مردم باید توجه داشته باشند پزشکانی که از آقای نمکی شکایت کرده اند، هیچ گونه نفع مالی از طرح این شکایت نمی برند و هیچ گونه منافع تجاری از این مساله ندارند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در حالی که ما در سال 99 شاهد مرگ و میر بالای کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا بودیم، شهریور همان سال با ارسال نامه ای کتبی به آقای نمکی خواستیم تا شرایط را برای واردات واکسن کرونا جهت تزریق به کادر درمان تسهیل کند تا کادر درمان ما هم بتوانند مثل کشورهای همسایه امارات و ترکیه خیلی زودتر واکسن بزنند، ولی متاسفانه وزیر پیشین بهداشت به این درخواست ما بی توجهی کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که واکسن کرونا وارد کشور شد و آمار واکسیناسیون روزانه حدود 5 تا 10 هزار دُز بود، ما اعلام کردیم که اگر وزارت بهداشت برنامه ریزی درستی داشته باشد، می توان آمار تزریق واکسن را به روزانه بیش از یک میلیون دُز رساند، ولی متاسفانه آقای نمکی زمانی که این صحبت ما مطرح شد، با الفاظ زشتی به ما تاختند و گفتند به ماست فروشان و سیمان فروشان اجازه نمی دهیم که وارد تجارت واکسن شوند.

جان ایرانیان برای سعید نمکی حتی 84 هزار تومان هم ارزش نداشت

هاشمیان با انتقاد از تاخیر در واردات واکسن کرونا در دوره سعید نمکی گفت: وقتی که ما از مسئولان سابق وزارت بهداشت می خواستیم که هرچه زودتر واکسن کرونا وارد کنند، آنها گفتند که حاضر نیستند واکسن های گران قیمت با نرخ هر دُز 10 دلار را تهیه کنند. این در حالی است که مسئولان سابق وزارت بهداشت برای واردات واکسن ارز 4200 تومانی دریافت می کردند و این مساله نشان می دهد که جان ایرانیان برای آقای نمکی حتی 84 هزار تومان هم ارزش نداشت.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در 9 ماه گذشته که ما از آقای نمکی شکایت کرده ایم، متاسفانه هنوز پرونده ایشان به هیچ نتیجه ای نرسیده است و به نظر می رسد طرف ما آن قدر ضربه ناپذیر است که هیچ ضربه ای در این مسیر نخورد. البته با وجود این که پیگیری شکایت از آقای نمکی دردسرهای زیادی دارد، ما سعی کردیم از نظر وجدانی این کار را انجام دهیم تا در تاریخ ثبت شود که گروهی از کادر درمان حاضر شدند که به خاطر سوء مدیریت از وزیر پیشین بهداشت شکایت کنند؛ زیرا معتقدیم وزیر سابق بهداشت نمی تواند ادعا کند که در مدیریت کرونا کاره ای نبوده، چون امضاهای طلایی و مدیریت امور مالی در اختیار ایشان قرار داشته است.

وی با بیان این که هم تعارض منافع و هم اطلاعات علمی ناکافی در اشتباهات مدیریتی مسئولان سابق وزارت بهداشت در زمینه کنترل کرونا نقش داشته است، عنوان کرد: قطعا تعارض منافع نقش مهمی در تصمیمات اشتباه مسئولان سابق وزارت بهداشت داشت و آنها باید به ابهامات بسیاری در زمینه ثبت داروهای بی اثر در پروتکل درمانی کرونا و صرف هزینه های گزاف برای واردات تجهیزات پزشکی مختلفی که نتوانست کمک زیادی به مدیریت کرونا بکند، پاسخ دهند. البته مسئولان فعلی وزارت بهداشت و قوه قضاییه هم وظیفه دارند که این ابهامات را پیگیری کنند.

از سعید نمکی می خواهیم در فضای قانونی به ضعف های خود پاسخ دهد

هاشمیان در واکنش به اظهاراتی مبنی بر این که او و پزشکان دیگر با هدف مطرح شدن نام خود، از سعید نمکی شکایت کرده اند، اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد همواره این نکته را درباره من مطرح کرده اند که به خاطر مطرح شدن خودم از آنها انتقاد می کنم. اگر آقایان فکر می کنند چنین تفکری صحت دارد، آنها هم می توانند در اینستاگرام برای خود صفحه باز کنند و هر طور که خواستند، خودشان را مطرح کنند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: ما معتقدیم که مسئولان سابق وزارت بهداشت باید در فضای قانونی به ضعف های خودشان پاسخ دهند و اگر ما از آقای سعید نمکی شکایت کرده ایم، به این خاطر است که می خواهیم ایشان در فضای رسمی به اشتباهات خود پاسخ بدهد. بنابراین بهتر است آقای نمکی در دادسرا حضور پیدا کند و اگر صحبت های ما اشتباه بود، ایشان علیه ما شکایت کند.

وی در پایان تصریح کرد: مدیران سابق وزارت بهداشت باید توجه داشته باشند که کسی به دنبال مطرح شدن می رود که بخواهد به پست و مقام برسد، ولی بنده نه در دوره قبلی وزارت بهداشت و نه در دوره کنونی هیچ منصبی نداشته و ندارم. من یک استاد تمام دانشگاه هستم که کار علمی خودم را انجام می دهم و رتبه علمی من هم از آقای نمکی بالاتر است، زیرا ایشان به زور توانسته به یک دانشیار تبدیل شود.

کدخبر: 779560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟