سد کرخه خالی است/ بحران آب در انتظار مردم،نخل ها و گاومیش ها/ خاموشی تابستان از شمال  تا جنوب کشور

به گزارش رکنا،هدف از ساخت کرخه، تأمین و تنظیم آب برای آبیاری ۳۲۰هزار هکتار از زمین‌های پایین دست، تولید انرژی برقابی به میزان ۹۳۴گیگاوات ساعت در سال و کنترل سیل‌های مخرب رودخانه و جلوگیری از خسارات ناشی از آن بیان شده است؛ اهدافی که تا امروز سد کرخه به خوبی از پس آن برآمده است، اما کارشناسان حوزه آب در کشور و مسئولان استان خوزستان می‌گویند که امسال کرخه سال سختی در پیش دارد.

سدکرخه که در اول فصل بهار باید شاهد پرآبی آن باشد خالی است.بحران آب در انتظار مردم و نخل‌ها و گاومیش‌ها است.

حالا نه فقط کشاورزی، بلکه صنعت و شرب هم با مشکل تامین مواجه می شود. و البته دیگر نمی‌شود از نیروگاه‌های برق آبی این سد‌ها استفاده کرد و این یعنی خاموشی‌های تابستان که شامل حال همه‌ی مردم ایران از شمال تا جنوب کشور شد.

رودخانه کرخه یکی از منابع تامین کننده اصلی آب شرب خوزستان (طرح آبرسانی غدیر) و کشاورزی و دامداری است. این رودخانه از سد کرخه تا آخرین نقطه تالاب هورالعظیم، هفت شهرستان را در مسیر دارد. شهرستان حمیدیه با بیش از ۳۲ هزار هکتار مزرعه گندم و بیش از سه هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی، پارسال تابستان سختی را گذراند.

خشک شدن کرخه و مصیبت هایش

دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان و دامداران شهرستان حمیدیه می‌گوید: اخیرا در جلسات به ما اعلام کردند که از ۱۵ اردیبهشت آب را در رودخانه کرخه و کانال‌های آبیاری قطع می‌کنند؛ این تصمیم‌گیری خودسرانه برای قطع آب از نظر ما قابل قبول نیست زیرا کشت‌های سبزی و صیفی در این شهرستان تا تیر ماه به آبیاری نیاز دارند و کشت‌های دائم همچون نخیلات و مرکبات با خشک شدن رودخانه از بین می‌روند.

سید علی موسوی می‌افزاید: گاومیش‌هایی که در حاشیه رودخانه کرخه زندگی می‌کنند فقط نیاز آب شرب ندارند و شرایط طبیعی آنها ایجاب می‌کند برای کاهش دمای بدنشان تا بالای کمر در آب باشند، در غیراینصورت همچون پارسال با سقط جنین، عدم شیردهی و بیماری پوستی گاومیش‌ها مواجه خواهیم شد که خسارت زیادی به دامداران وارد می‌کند، این در حالیست که سازمان آب و برق خود را متولی تامین آب دام نمی‌داند و به جز استفاده از مه‌پاش برای گاومیش‌ها تاکنون راهکاری ارائه نداده‌اند، از سوی دیگر ساخت حوضچه در حاشیه رودخانه برای گاومیش‌ها که پارسال در برخی نقاط انجام شده بود را نیز قبول نکردند زیرا قرار بر بستن آب روی رودخانه است.

وی گفت: انجمن صنفی کشاورزان و دامداران حمیدیه این مشکلات را به سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی اعلام کرده و امام جمعه و نمایندگان مجلس وعده پیگیری داده‌اند.

موسوی می‌گوید: ممنوعیت کشت در حمیدیه مشکلات زیادی به بار می‌آورد به ویژه آنکه تاکنون هیچ راهکاری برای جبران خسارت این ممنوعیت ارائه نشده است، از سوی دیگر ما تجربه پارسال را هم داریم که بعد از بحران آب هیچکدام از وعده‌ها محقق نشد و هیچ خسارت یا معوض کشتی به کشاورزان متضرر و دام‌هایی که تلف شده بودند پرداخت نکردند.

وی می‌افزاید: شهرستان حمیدیه به کشت انواع سبزی و صیفی و حبوبات مشهور است و کشت شلتوک در اینجا سابقه طولانی ندارد و در چند سال گذشته رواج پیدا کرده که الگوی کشت را برهم زده است. بی‌توجهی و عدم حمایت جهاد کشاورزی از سایر کشت‌ها از یک سو و اولویت اراضی شلتوک در توزیع آب توسط سازمان آب و برق خوزستان عامل گسترش این نوع کشت شده است.

موسوی تامین آب کشت‌های فعلی تا تیر ماه و تامین آب دام را خواستار می‌شود و ادامه می‌دهد: با توجه به ممنوعیت کشت باید برای کشاورزان معوض کشت و بیمه کشاورزی در نظرگرفته شود زیرا کشاورزی تنها راه امرار معاش کشاورزان است و با ایجاد ممنوعیت بیکار می‌شوند.

 

 

 

کدخبر: 774206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟