موج ششم کرونا؛ دکتر حسین کرمانپور: بحران سختی در راه است/ احتمالا در اواخر بهمن اوج پیک ششم خواهد بود

به گزارش رکنا و به نقل از شفقنا، دکتر حسین کرمانپور زندگی در پاسخ به این سوال که ویروس امیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شده و به سرعت در حال گسترش است. از طرفی به ایام خرید شب عید نزدیک می شویم، بسیاری اماکن از جمله سینماها و … باز هستند و همچنین مدارس و دانشگاه ها نیز دایر است دیدگاه شما در این خصوص چیست و چه باید کرد؟  گفت: اپیدمیولوژیست های کشور اعلام می کنند که با توجه به اتفاقاتی که رخ می دهد ما در اواخر بهمن و اوایل اسفند قله پیک ششم کرونا را خواهیم داشت که امکان دارد به مراتب از قله دلتا بالاتر باشد. قله های چهار موج اول یک سوم تا نهایتا یک دوم موج دلتا بود ولی موج دلتا به یکباره به قله وحشتناکی رسید و روزانه تا مرز نزدیک به هزار فوتی داشت و چند ده هزار مبتلا اعلام می شد.خطرناکترین حالت این است که آمار مبتلایان بالا برود و موج حرکت مردم به سمت مراکز درمانی و بیمارستان ها بالا باشد. هر چه بیشتر شاهد این اتفاق باشیم به طور طبیعی در آن سو کیفیت خدمات پایینتر می آید و متاسفانه تعداد بستری ها در بخش های ویژه نیز بالا می رود. بالا رفتن تعداد بیماران بستری رابطه مستقیمی با تعداد مرگ و میر ها دارد.

اگر شیب بیماری تند شد، دیگر نمی توان حرف از کنترل زد

وی افزود: در موج دلتا تا تعداد ۷ هزار نفر بستری در بخش های ویژه رسیدیم و آنجا مرز های مرگ و میر از ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر رد شد و به هزار نفر رسید. وقتی تعداد بستری ها در آی سی یو یک پنجم می شود مرگ ها چند ده برابر کمتر می شود. وقتی می گوییم نباید آمار مبتلایان بالا برود به این دلیل است که نمی خواهیم اجازه بدهیم آمار بستری ها در بیمارستان ها بالا برود چون پای بستری ها به آی سی یو کشیده می شود. از اوایل بهمن ماه به آرامی حرکت به سمت پیک شروع شده است. هنوز هم به نظر می رسد فرصت برای دولتمردان و مردم هست چون شیب تا اینجا ملایم است اما اگر این شیب تند شد دیگر نمی توان حرف از کنترل زد و این حرف ها رنگ می بازد. ما وقتی می توانیم مدیریت و کنترل را با هم داشته باشیم که وضعیت ما قرمز و نارنجی نباشد. بهترین زمان وضعیت زرد و آبی است. امروز بیشتر کشور ما زرد و آبی است و بهترین زمان برای کنترل است. من هزار بار به این نکته اشاره کرده ام و گفته ام که بهترین زمان برای سخت گیری و مدیریت در این لحظه است که بیشترین زرد و آبی را داریم و وقتی به قرمز و نارنجی برسیم نمی توانیم در مورد مدیریت مساله حرفی بزنیم و مثل زمانی است که سیل آمده است. امروز بهترین زمان برای برنامه ریزی است ولی این فرصت را از دست می دهند و به اواخر بهمن می رسیم و در پیک وحشتناکی می افتیم و موارد بستری بالا می رود و آن زمان بحران سختی در راه است.

امروز دولت جدید باید در پیک ششم امتحان خود را پس بدهد

دکتر کرمانپور تصریح کرد: از طرفی دولت فعلی پیش از این انتقادات سختی به دولت قبل داشت و می گفت کنترل نکردند و چه و چه و امروز این دولت باید در پیک ششم امتحان خود را پس بدهد. ما از تابستان گفته ایم که باید مراقب پیک ششم باشید و برنامه ریزی کنید. پیک ششم صرفا با واکسیناسیون کنترل نمی شود. ما با واکسیناسیون نمی توانیم پیک را کنترل کنیم، ما باید از قبل اقداماتی انجام بدهیم. باید از قبل جشن و پایکوبی و کنسرت و مدرسه را کنترل کنیم. بنابراین باید در این زمان عالی که پیک ناجوانمردانه به جان مردم نیفتاده است کنترل کنیم و ابتلا ها به چند هزار نفر نرسد. ای کاش یکی از دولت ها مدیریت در زمان زرد و آبی را کنترل کند و ببیند اگر بد است در پیک های بعدی استفاده نکند. وقتی سیل آمد دیگر نمی توان مدیریت کرد چون همه را می برد و در هم می کوبد. من از این دولت خواهش می کنم دموکراتیک نباشند دموکراتیک بودن مال صندوق رای است امروز  نباید بگویید مردم را به حال خود می گذاریم تا راحت باشند باید سختگیری ها را افزود. اول با توکل به خدا دوم با اراده دولتمردان و سوم با همراهی و همدلی مردم انشاا… موج ششم نیز کنترل می شود.

زور وزارت بهداشت به کسانی که در تصمیم گیری سهم دارند نمی رسد

وی در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه و خطر گسترش اومیکرون اظهار داشت: به نظر من بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و مهد کودک ها و تاکید بر راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن و تاکید بر کنسرت ها و … یک پیام بزرگ دارد و آن این است که زور وزارت بهداشت به کسانی که در تصمیم گیری سهم دارند نمی رسد. من دوستانمان را در وزارت بهداشت می شناسم و می دانم که دو دو تا چهار تا سرشان می شود و موضوع برای آنها جناحی و سیاسی نیست و مساله ای علمی است. نمی توان مقابل سیل ایستاد و گفت دشمنان سیل را به راه انداخته اند نه اینطور نیست سیل بلایی طبیعی است و از راه می رسد.

واکسن یکی از چند راهی است که شما را در برابر کرونا کنترل می کند

دکتر کرمانپور درباره کسانی که قصد تزریق واکسن ندارند یا حداقل واکسن دوز سوم را هنوز نزده اند و ادعا می کنند سیستم ایمنی را ضعیف می کند تصریح کرد: ساختار علمی واکسن این است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و پلیس بدن را خبر می کند تا در آماده باش باشد، مساله ریشه علمی دارد. با ماسک و واکسن هم باز مردم گرفتار می شوند چون احساس آزادی می کنند. مگر می شود با جلیقه ضد گلوله روی مین پرید؟! جلیقه تنها آن بخش از بدن را از گلوله محافظت می کند واکسن یکی از چند راهی است که شما را در برابر کرونا کنترل می کند این تعریف علمی است، بسیاری واکسن زده و باز هم گرفتار می شوند. وقتی از بیمار سوال می کنیم متوجه می شویم به سفر رفته و در شلوغی جمعیت بوده و با اتوبوس به سفر رفته و در مراسم جشنی شرکت کرده اند و چه مذهبی و چه غیر مذهبی در شلوغی بوده است، درحالیکه کارکرد واکسن تنها اعلام آماده باش به بدن است.

انتظار برای رسیدن نوع بهتری از واکسن به معنی خاموش شدن سیستم ایمنی بدن شما است

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به این سوال که برخی واکسن ها کمبیاب شده اند و برخی منتظر نوعی از واکسن خاص هستند. آیا انتظار درست است؟ گفت: رسالت ما توضیح کامل کلام است باید برخی مثال ها را زد؛ اگر وقتی که شما در حال رانندگی هستید لامپ بنزین شما روشن شود راننده حرفه ای متوجه می شود که ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر دیگر ماشین جواب نمی دهد و باید در نزدیکترین پمپ بنزین بایستد. حال اگر فردی گفت لامپ را ول کنید و من می روم پس جایی در بین بیابان ماشین خاموش می شود. بدن انسان هم همین خاصیت را دارد وقتی شما واکسن می زنید مدتی ایمنی دارید. این واکسن از آنفولانزا تبعیت می کند و باک شما را از سیستم ایمنی پر می کند باک واکسن شما پر شده است ولی به جایی می رسید که باید باز بنزین بزنید. بنزین شما هم یورو پنج نیست و شما باید دوباره در جایی بایستید و بنزین بزنید تا به مقصد برسید. در کرونا وضعیت همین است. دوز دوم را زده اید و حالا سر چهارراه رسیده اید به پمپ بنزین اگر سینوفارم است بزنید اگر برکت است بزنید باید باک شما پر شود و خاموش نشود. منتظر ماندن درست نیست. انتظار برای رسیدن نوع بهتری از واکسن به معنی خاموش شدن سیستم ایمنی بدن شما است.

کدخبر: 768625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟