گرانی و مهاجران، تهرانی الاصل ها را از شهرشان بیرون کردند / مهاجران شالیزارهای شمال را ویران کردند

مهاجرت و کوچ از کلانشهرها و سکونت در حاشیه شهرها یکی از تبعات افزایش قیمت‌هاست. این مهاجرت در پی افزایش قیمتی که مردم بار ها آن را تجربه کرده اند و نتیجه آن گرانی مسکن و اجاره مسکن شد و گروه زیادی از مردم را ناگزیر کرد که از کلانشهرها مهاجرت کنند و در حومه یا حاشیه شهرها سکونت یابند.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با آمار کوچ اجباری تهرانی الاصل ها از شهرشان به سایر شهرها گفت: بر اساس آماری که الان وجود دارد، شهری مانند تهران به گران ترین شهر دنیا تبدیل شده است و این یعنی هزینه زندگی در تهران افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تعداد افراد مستاجر و اجاره نشین در تهران در سال گذشته و 6 ماهه نخست سال افزایش چشمگیری داشته است، اکنون نیز با افزایش گرانی ها و رشد تورم در دولت جدید و کشیده شدن آن به مسکن و سرپناه مردم، شاهد هستیم ساکنین تهران اعم از تهرانی الاصل ها و مهاجرین از پس هزینه های رهن و اجاره هم بر نمی آیند، به طوری که در بسیاری از موارد، این افراد سر به خیابان ها، اتوبوس خوابی، کانکس خوابی، پشت بام خوابی گذاشته اند و حتی حاشیه نشینی نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد نیز حاشیه نشینی در تهران نیز به دلیل گرانی به صرفه نیست، گفت: در برخی موارد، حاشیه نشینی هم جوابگو نیست و افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی به صورت انفرادی یا گروهی و خانوادگی شهرشان را ترک می کنند.

این کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: این سال ها استان های شمالی به قدری پذیرای مهاجرین بوده اند که الان بسیاری از شالیزارها و جنگل ها به مجتمع های چند طبقه و خانه های ویلایی تبدیل شده است.

وی با اشاره به پیامدهای این سبک از مهاجرت گفت: چنین مهاجرتی، سرخوردگی، آشفتگی و سردرگمی را ایجاد کرده و انواع خشونت ها و آسیب های اجتماعی را هم رقم می زند. آسیب هایی نظیر سرقت و فحشا اخیرا در پی چنین مهاجرتی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: اکنون نوع سرقت در برخی از شهرها با گذشته متفاوت شده است و سرقت های خرد مانند نان و مواد غذایی و پوشاک و اقلام ابتدایی برای زنده ماندن افزایش پیدا کرده است که علت آن، مهاجرت معکوس و فرار از روی بیکاری، فقر و محرومیت است.

وی با بیان اینکه گرانی ها و تورم رو به افزایش است و خود دولت هم به مشکلات معیشتی اقرار می کند، گفت: روند مهاجرت از شهرهای مختلف کشور به دلیل موضوعاتی مانند: خشکسالی، بحران آب، آلودگی هوا، ریزگردها، تداوم شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی تحت عنوان کوچ اجباری افزایش پیدا کرده است.

محبوب فر با بیان اینکه مهاجرت تنها در داخل مرزهای کشور خلاصه نمی شود، اظهار داشت: افرادی که مرفه تر هستند و جزو طبقه متوسط به شمار می روند، ایران را ترک می کنند. اکنون ترک کشور به اقشار پایین تر جامعه کشیده شده است به طوری که حتی دستفروشی یا سرقت می کنند تا پولی را برای خروج از کشور به دست آورند. آنچه مسلم است؛ روند مهاجرت شدت گرفته است به طوریکه در حال حاضر باید از خروج هزاران نفر نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و همچنین افراد درمانده و مستاصل و بی آینده از ایران طی هر شبانه روز یاد کرد.

کدخبر: 768471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟