نمایندگان مجلس به دنبال حرفه ای کردن سربازی/ قیمت فروش سربازی تبعیض آمیز است + صوت
حجم ویدیو: 40.76M | مدت زمان ویدیو: 00:05:34

فروش سربازی همواره موضوعی چالش برانگیز بوده است. در سال های اخیر بارها شاهد تغییر مقررات مربوط به فروش سربازی بوده ایم. برخی کارشناسان معتقدند که فروش سربازی منجر به ایجاد تبعیض در سطح جامعه می شود، زیرا با بالا بودن نرخ های مربوط به فروش سربازی عملا تنها قشرهای ثروتمند جامعه می توانند سربازی را بخرند. اما با این وجود، اخیرا کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ضمن موافقت با فروش سربازی در سال آینده، نرخ هایی بین 250 تا 600 میلیون تومان را برای فروش سربازی تعیین کرده است.

فاصله معنادار بین قیمت فروش سربازی و حقوق سربازان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دو مصوبه مهم را درباره سربازی وضع کرده است که هر کدام به نحوی می تواند روی خدمت وظیفه عمومی به شکلی متفاوت تاثیر بگذارد. مصوبه اول مربوط به فروش سربازی است که براساس آن از سال آینده افرادی که 5 سال یا بیشتر غیبت داشته باشند، می توانند با نرخ های مشخصی سربازی خود را بخرند. مصوبه دوم نیز مربوط به تعیین حقوق سربازان در سال آینده است که براساس آن، سربازان بسته به تاهل یا تجرد و میزان تحصیلات ماهیانه بین 3 میلیون و 500 هزار تا 5 میلیون تومان حقوق خواهند گرفت.

همچنین در مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق نرخ فروش سربازی برای افراد دارای مدرک کاردانی، دیپلم و پایین تر از آن 250 میلیون تومان، برای افراد دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد 400 میلیون تومان و برای افراد دارای مدرک دکتری و بالاتر از آن 600 میلیون تومان تعیین شده است.

این یعنی با توجه به این که طول مدت سربازی برای سربازان بومی مناطق عادی 24 ماه تعیین شده است، می توان گفت لیسانسه ها و فوق لیسانسه های دارای غیبت، با خریدن سربازی عملا بابت هر ماه سربازی نرفتن 16 میلیون و 700 هزار تومان به دولت پول می دهند، این در حالی است که حقوق آنها در صورت رفتن به سربازی حداکثر ماهی 4 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود و این مساله نشان می دهد که فاصله معناداری بین نرخ فروش سربازی و حقوق سربازان در سال آینده وجود دارد.

لزوم اصلاح قیمت های فروش سربازی در صحن علنی مجلس

سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز در گفت و گو با رکنا ضمن ابراز مخالفت با قیمت های تعیین شده برای فروش سربازی توسط این کمیسیون عنوان کرد: من از جمله نمایندگانی بودم که به این قیمت ها رای ندادم، چراکه معتقدم نرخ های تعیین شده برای فروش سربازی غیرواقعی است و بهتر است این نرخ ها در صحن علنی مجلس اصلاح شود. البته اصل فروش سربازی برای تحکیم خانواده و خارج شدن سربازان غایب از بلاتکلیفی لازم است، اما حتما باید نرخ فروش سربازی کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف سربازان غایب گفت: متاسفانه تعداد افرادی که از سربازی غیبت کرده اند، بسیار بالا رفته است و حالا که کشور ما در شرایط صلح قرار دارد، باید این افراد تعیین تکلیف شوند؛ چراکه ما در حال حاضر نیروهای مسلح مقتدری داریم و همچنین کسانی که سربازی رفتن از سن آنها گذشته است، نمی توانند سربازان خوبی برای نیروهای مسلح باشند و بهتر است هرچه زودتر سربازان غایب بخصوص افراد متاهلی که به دلیل سربازی نرفتن دچار مشکلات خانوادگی هستند، تعیین تکلیف شوند.

نباید در فروش سربازی بین قشر ثروتمند و فقیر تفاوت قائل شویم

نماینده مردم خلخال در مجلس با بیان این که بالا بودن قیمت های فروش سربازی منجر به ایجاد تبعیض در سطح جامعه می شود، اظهار داشت: مصوبه کنونی کمیسیون تلفیق بودجه جنبه قطعی ندارد و برای این که نرخ های تعیین شده برای فروش سربازی به مبالغ قطعی تبدیل شود، این مصوبه باید در صحن علنی مجلس بررسی و توسط شورای نگهبان تایید شود. در این فرآیند هم نمایندگان مجلس قطعا اصلاحات لازم را روی جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس انجام خواهند داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قطعا تبعیض قائل شدن بین افراد ثروتمند و فقیر در فروش سربازی یا اعزام به خدمت وظیفه عمومی، پیام خوبی را به مردم ارائه نمی کند و قیمت فروش سربازی باید به گونه ای تعیین شود که قشر متوسط جامعه نیز بتوانند آن را بخرند و از درآمد ناشی از این کار برای تامین بودجه لازم جهت افزایش حقوق سربازان استفاده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که اصل فروش سربازی برای تعیین تکلیف سربازان دارای غیبتِ زیاد مطلوب است، ولی ما نباید شرایطی را فراهم کنیم که افراد به گونه ای برنامه ریزی کنند که پنج سال به سربازی نروند و بعد هم به راحتی خدمت وظیفه عمومی را بخرند. چون ما به این ترتیب عملا غیبت از سربازی را در سطح جامعه ترویج خواهیم کرد و این مساله به تقویت بنیه دفاعی کشور ضربه می زند.

قیمت فروش سربازی باید متناسب با درآمد قشر متوسط باشد

نظری با تاکید بر این که سربازی باید با قیمت متعادلی فروش رود که قشر متوسط جامعه نیز از پس خرید آن برآیند، عنوان کرد: ما باید اولویت بندی فروش سربازی را به گونه ای تعیین کنیم که تنها افراد متاهل، مسن یا دارای غیبت بسیار زیاد بتوانند سربازی را بخرند، نه این که راه فروش سربازی برای همه افراد باز شود و به این ترتیب، هیچ کس نخواهد که به سربازی برود.

وی افزود: فروش سربازی برای آن دسته از افرادی که سن زیادی دارند و به دلیل غیبت زیاد دچار مشکلات زیادی شده اند، مثلا به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت نمی توانند که معامله ای را انجام دهند یا ملکی را به نام خود بزنند، اقدامی مطلوب است و نه تنها می تواند مشکلات این قشر را حل کند، بلکه در رشد نرخ فرزندآوری در سطح جامعه نیز اثر خواهد گذاشت.

امریه دادن به محققان و متخصصان باید گسترش یابد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان این که بخش زیادی از نمایندگان از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم به شدت به دنبال تصویب طرح سربازی حرفه ای بوده اند، اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده اند که حرفه ای شدن سربازی به نمایندگان ربطی ندارد، این در حالی است که براساس اصل 84 قانون اساسی، نمایندگان می توانند در تمام امور جاری کشور از جمله سربازی دخالت کنند و اکنون هم بیشتر نمایندگان مجلس معتقدند که حرفه ای شدن سربازی اتفاق خوبی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: علاوه بر اجرایی شدن سربازی حرفه ای، باید امریه های مربوط به دستگاه های اجرایی بخصوص امریه هایی که پژوهشگران از آن استفاده می کنند، گسترش یابد؛ چراکه اگر ما بخواهیم از محققانی که در زمینه های تخصصی مختلف فعالیت های زیادی را انجام داده اند، صرفا در زمینه های نظامی در دوره سربازی‌شان استفاده کنیم، به خوبی از ظرفیت آنها بهره نبرده ایم و بهتر است ما متخصصان رشته های مختلف را در دوره سربازی در زمینه های تخصصی آنها به‌کارگیری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا قیمت هایی که اکنون کمیسیون تلفیق بودجه برای فروش سربازی به صحن علنی مجلس پیشنهاد داده است، قابل قبول نیست و پیش از تبدیل شدن این قیمت ها به قانون، بهتر است که حتما نرخ های فروش سربازی در تدوین نهایی قانون بودجه 1401 تعدیل شود تا قشر ضعیف تر جامعه نیز بتوانند سربازی را بخرند.

کدخبر: 768230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟