تداوم بلاتکلیفی ستاد ملی در هوشمندسازی محدودیت های کرونایی / ایران تنها کشوری که وارد موج ششم کرونا شد + صوت
حجم ویدیو: 28.21M | مدت زمان ویدیو: 00:03:50

به گزارش رکنا؛ حدود یک هفته است که موج ششم کرونا در ایران آغاز شده است. روز چهارم بهمن، دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا از شروع موج ششم کرونا در کشورمان خبر داد. البته وزیر بهداشت حدود سه روز بعد، آغاز موج ششم کرونا در ایران را به صورت رسمی تایید کرد. در این میان جالب است که بدانید در شرایطی که ایران با موج ششم کرونا مواجه شده است، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا با موج چهارم کرونا مواجه هستند. این مساله نشان می دهد که ایران تنها کشوری در جهان است که وارد موج ششم کرونا شده است.

سرعت عبور از موج ششم کرونا به رعایت پروتکل ها توسط مردم بستگی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که روز چهارم بهمن امسال، دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا از آغاز موج ششم کرونا در ایران با افزایش شمار مبتلایان به کووید19 به بیش از 12 هزار نفر در روز خبر داد، روز هفتم بهمن نیز دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت با سه روز تاخیر شروع موج ششم کرونا در کشورمان را تایید کرد و نقشه های اعلام شده توسط اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت نیز از افزایش محسوس شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی به دلیل رشد آمار بیماران سرپایی و بستری کرونا در روزهای اخیر حکایت دارد.

این نکته ای است که دکتر عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت و گو با رکنا آن را تایید کرد و اظهار داشت: هم اکنون به صورت رسمی می توان اعلام کرد که ایران در آغاز موج ششم کرونا قرار دارد و قطعا میزان کاهش یا افزایش آمارهای کرونایی در هفته های آتی به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم بستگی دارد.

وی افزود: اگر مردم همراهی خوبی با وزارت بهداشت داشته باشند و ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، برای تزریق دُز سوم واکسن اقدام کنند، ایران می تواند به سرعت از موج ششم کرونا عبور کند، اما اگر شاهد کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشورمان باشیم، ممکن است شرایط سختی برای کادر درمان به وجود آید و همچنین محدودیت های کرونایی بیشتری در سطح کشور وضع شود.

کرونا در ایران، دو موج بیشتر از سایر کشورها داشته است

نکته مهمی که اما باید به آن توجه داشت این است که با وجود این که موج ششم کرونا در ایران آغاز شده است، هم اکنون کشورهای اروپایی و آمریکا که با افزایش محسوس تعداد بیماران و مبتلایان به کرونا به دلیل همه گیری گسترده سویه امیکرون در کشورهای خودشان مواجه هستند، عملا با موج چهارم کرونا مواجه شده اند و این مساله نشان می دهد که ویروس کرونا در ایران دو موج را نسبت به سایر کشورهای جهان بیشتر ایجاد کرده است.

در شرایط موجود نیز که مردم ایران بیش از سایر مردم جهان با موج های پیاپی کرونا مواجه شده اند، هم اکنون به دلیل آغاز پیک ششم در کشورمان با دشواری های زیادی مواجه هستند و اوضاع کرونایی فعلی برای مردم کشوری که به تازگی موج سنگین و مهیب پنجم را پشت سر گذاشته اند، علاوه بر خطرناک بودن، خسته کننده است.

در چنین شرایطی سوال مهم از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا این است که راهکار عبور هرچه سریع تر از موج ششم کرونا چیست و آیا همان طور که محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته است، بهتر نیست با توجه به تاثیر مناسب تزریق دُز سوم واکسن کرونا بر جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون، نوبت سوم واکسیناسیون برای همه ایرانیان اجباری شود؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال گفت: ما به دنبال اجباری کردن واکسیناسیون در کشورمان نیستیم، ولی باید تمام مردم را نسبت به لزوم دریافت واکسن کرونا قانع کنیم. یعنی اکنون هم تمام دستگاه های کشور باید دست به دست هم بدهند تا همه مردم از تزریق دُز سوم واکسن کرونا استقبال کنند و اگر در روزهای آتی شاهد استقبال گسترده تر شهروندان از نوبت سوم واکسیناسیون باشیم، قطعا سویه امیکرون نیز در کشورمان به شکل مطلوب تری کنترل خواهد شد.

در موج ششم، ستاد ملی هنوز به دنبال محدود کردن آموزش های حضوری نیست

در این میان اما باید توجه داشت که با وجود تایید آغاز موج ششم کرونا در ایران، شاهد آن هستیم که از وزیر کشور گرفته تا مسئولان وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و حتی وزارت بهداشت بر لزوم افزایش تعداد روزهای آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه ها تاکید دارند و به نظر می رسد در موج ششم، ستاد ملی کرونا هنوز نیازی به ایجاد محدودیت در آموزش های حضوری نمی بیند.

این در حالی است که نه تنها سویه امیکرون خفیف محسوب نمی شود، بلکه سرایت پذیری این سویه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان از سویه های قبلی کرونا بیشتر است و بنابراین بسیاری از متخصصان بهداشتی کشور تاکید دارند که تعجیل در بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها در شرایط کنونی می تواند خطرناک باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که نظر این ستاد درباره افزایش تعداد روزهای آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه ها چیست، عنوان کرد: براساس آخرین بررسی هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده، هنوز تصمیمی درباره ایجاد محدودیت های بیشتر برای ارائه آموزش های حضوری گرفته نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان با وجود مواجه شدن با موج جدید کرونا، آموزش های حضوری خود را ادامه می دهند، زیرا متوجه شده اند خسارت هایی که در بلندمدت بر اثر تعطیلی آموزش های حضوری به کشورشان وارد می شود، بیشتر از محاسن تعطیلی این آموزش هاست.

اجرای بسیار کُند طرح محدودیت هوشمند کرونا در دو ماه گذشته

در پایان نیز باید به این نکته توجه داشت که براساس اعلام مکرر مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، از 15 آذر امسال قرار بود طرح محدودیت هوشمند کرونا با جلوگیری مرحله به مرحله از ورود واکسن نزده ها به مراکز تجمعی مختلف از جمله حمل و نقل عمومی بین شهری، سینماها، تئاترها، رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای، تاکسی های درون شهری، ادارات و ... اجرایی شود.

اما اکنون با وجود گذشت نزدیک دو ماه از وعده آغاز اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا، هنوز هم شاهد اجرایی شدن جدی این طرح نیستیم و همچنان هیچ راهکار مشخصی برای بررسی واکسیناسینه بودن افرادی که در مراکز تجمعی گوناگون حضور پیدا می کنند، به صورت کامل اجرایی نشده و فقط اخیرا اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت امکانی را فراهم کرده است که صاحبان مراکز تجمعی خصوصی از جمله رستوران ها، سینماها، تئاترها و ... بتوانند با بررسی کد ملی افراد به واکسینه بودن یا نبودن آنها پی ببرند.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که اکنون طرح محدودیت هوشمند کرونا در کدام مرحله از اجرای خود قرار دارد و چرا در دو ماه گذشته، شاهد کُند پیش رفتن مراحل مختلف طرح محدودیت هوشمند کرونا بوده ایم؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش پایانی گفت و گوی خود با رکنا در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به این که این مساله همچنان باید در جلسات بیشتری در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شود، اگر اجازه بدهید پاسخ این مورد را بعدا خدمت شما می گویم.

کدخبر: 767853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟