کاهش 30 درصدی حقوق اساتید برخی دانشگاه ها / بازگشت مالیات 10 درصدی به حقوق استادان در 1401

اخیرا چالش هایی برای حقوق اساتید برخی دانشگاه ها به وجود آمده است. قرار بود از ابتدای سال جاری طرح همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم با اعضای هیات علمی دانشگاه های غیربالینی زیر نظر وزارت بهداشت اجرایی شود. اما با وجود گذشت 10 ماه از آغاز امسال، هنوز هم شاهد اجرایی شدن این طرح توسط وزارت علوم برای افزایش حقوق اساتید دانشگاه ها نیستیم. در این میان اخیرا سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که اعتبارات لازم برای افزایش حقوق اساتید را در اختیار ندارد. به همین دلیل در ماه های اخیر شاهد کاهش سه درصدی حقوق اساتید در برخی دانشگاه ها بوده ایم.

کاهش حقوق اساتید به دلیل تامین نشدن اعتبارات اجرای همسان سازی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که براساس قانون بودجه 1400 قرار بود از سال جاری مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت اجرایی شود و براساس آن، حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها افزایش یابد، برخی گزارش ها از دانشگاه های دولتی کشور از این حکایت دارد که نه تنها این مصوبه در پرداختی های امسال به اعضای هیات علمی رعایت نشده، بلکه در ماه های اخیر به دلیل تغییر حکم برخی اعضای هیات علمی از «تمام وقت ویژه» به «تمام وقت» شاهد کاهش حقوق اساتید دانشگاه ها بوده ایم.

در این میان اخیرا مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور تاکید کرده است که به دلیل کمبود اعتبارات و افزایش کسری بودجه، امکان اجرایی کردن مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت وجود ندارد و به همین دلیل، با وجود این که در تابستان امسال برخی دانشگاه های دولتی پیشگام اجرای این مصوبه شده بودند، حالا برخی دانشگاه ها ناچار شده اند به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق اساتید خود، از دستمزد ماهیانه اعضای هیات علمی بکاهند.

درخواست وزیر علوم برای اجرای همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها

کاهش حقوق اعضای هیات علمی برخی دانشگاه های وزارت علوم اما در شرایطی رخ داده است که در روزهای پایانی دی ماه امسال، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نامه ای به روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری خواستار اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه های وزارت علوم با حقوق اعضای هیات علمی غیر بالینی دانشگاه های وزارت بهداشت شده بود.

زلفی گل آن نامه تاکید کرده بود که نه تنها افزایش حقوق اساتید دانشگاه ها بعد از اجرای مصوبه همسان سازی، باید برای ماه های پایانی سال اجرایی شود، بلکه مابه‌التفاوت این افزایش با دریافتی ماه های قبل اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم نیز باید به حساب این اساتید واریز شود. براساس نامه وزیر علوم، پرداخت مابه‌التفاوت شش ماهه اول سال جاری باید از محل منابع مالی دانشگاه مربوطه و پرداخت مابه‌التفاوت شش ماهه دوم امسال باید از محل بودجه عمومی هر دانشگاه انجام شود. البته به شرط آن که حقوق هیچ استادی از سقف تعیین‌شده در بودجه 1400 یعنی 33 میلیون و 700 هزار تومان بالاتر نرود.

وزارت علوم به دنبال فروش ملک برای تامین اعتبارات همسان سازی

البته ظاهرا منابع مالی پیش‌بینی‌شده توسط وزیر علوم نمی تواند کفاف تامین مبلغ مورد نظر برای اجرای مصوبه همسان سازی را بدهد و به همین دلیل، اخیرا هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان از برنامه وزارت علوم برای فروش املاک و مستغلات جهت تامین اعتبارات مربوط به همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت خبر داده و تاکید کرده است که وزیر علوم با جدیت به دنبال تخصیص و جذب اعتبار مورد نیاز است تا دغدغه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها برطرف شود.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز ضمن تایید کمبود اعتبارات وزارت علوم برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی به خبرنگار رکنا گفت: سال گذشته حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به میزان 30 درصد افزایش یافت و امسال هم قرار بود که حقوق اعضای هیات علمی این دانشگاه ها به میزان 30 درصد دیگر افزایش یابد، اما متاسفانه با وجود گذشت 10 ماه از سال، هنوز هم برخی دانشگاه ها به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته اند حقوق اعضای هیات علمی خود را طبق قانون افزایش دهند.

درخواست سازمان برنامه و بودجه از وزارت علوم برای کاهش حقوق اساتید

نماینده مردم تبریز در مجلس در توضیح بیشتر عنوان کرد: با وجود این که هنوز هم طرح همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت در بسیاری از دانشگاه های دولتی نشده اجرایی است، برخی دانشگاه ها که سال گذشته حقوق اعضای هیات علمی خود را افزایش نداده بودند و امسال برای جبران مافات سال 99، حقوق اساتید خود را به میزان 60 درصد افزایش داده اند، اخیرا مورد انتقاد سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: این دسته از دانشگاه ها براساس درخواست اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه از وزیر علوم، چون میزان افزایش حقوق امسال اساتید آنها برخلاف قانون بودجه 1400 بود و سازمان برنامه نمی توانست اعتبارات لازم برای افزایش حقوق این اساتید را در اختیار وزارت علوم بگذارد، مجبور شده اند که حقوق اساتید خود را به میزان 30 درصد کاهش دهند و این بخشنامه ای است که اخیرا وزیر علوم به برخی دانشگاه های دولتی ابلاغ کرده است.

حقوق اساتید دانشگاه ها در سال آینده سقف ندارد

منادی سفیدان با تاکید بر این که مجلس به دنبال متناسب سازی حقوق اعضای هیات علمی تمام دانشگاه ها در سال آینده است، اظهار داشت: مجلس برای بهبود وضعیت حقوق اساتید دانشگاه ها در سال آینده، سقف تعیین شده در قانون بودجه 1400 برای پرداخت حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها را در فرآیند اصلاح لایحه بودجه 1401 برداشته و البته مالیات 10 درصدی حقوق اساتید دانشگاه ها را برگردانده است.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود بازگرداندن مالیات 10 درصدی به حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی، مجلس مزایای دیگری را در اصلاح لایحه بودجه 1401 برای افزایش حقوق اساتید دانشگاه ها در نظر گرفته است تا اساتید مجرب کشور ناچار نشوند که از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند، به همین دلیل سال آینده حتما وضعیت حقوق اساتید دانشگاه ها بسیار بهتر از امسال خواهد شد.

کدخبر: 767431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟