نمره مدیریت هوشمند کرونایی کشور، نزدیک به صفر / وزارت کشور زیرساخت ها را فراهم نکرده است + صوت
حجم ویدیو: 74.82M | مدت زمان ویدیو: 00:10:13

مدیریت هوشمند کرونا طرحی است که روی کاغذ اجرای آن از 15 آذر امسال آغاز شده است، اما در عمل شاهد اجرای بسیاری از بندهای طرح مدیریت هوشمند کرونا نیستیم. براساس طرح مدیریت هوشمند کرونا قرار بود ورود افراد به مراکز تجمعی مختلف منوط به ارائه کارت واکسن کرونا شود، اما بعد از گذشت 6 هفته، این بخش از طرح مدیریت هوشمند کرونا به جز در برخی ادارات دولتی به هیچ وجه اجرایی نشده است. در همین راستا، از مسئولان مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره دلایل اجرایی نشدن طرح مدیریت هوشمند کرونا پرسیدیم.

وزارت بهداشت: از دستگاه های متولی مدیریت هوشمند کرونا توضیح می خواهیم  

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نیمه آذر امسال بود که مسئولان وزارت بهداشت از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در سراسر کشور و ممنوعیت ورود واکسن نزده ها به اماکن عمومی و مراکز تجمعی خبر دادند. 22 آذرماه نیز محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به رکنا گفت که قرار است این طرح در پنج فاز اجرایی شود و در هر کدام از این فازها هم بخشی از طرح مدیریت هوشمند کرونا اجرایی خواهد شد.

براساس اظهارات فرهادی در گفت و گو با رکنا، قرار بود در طرح مدیریت هوشمند کرونا، رفته رفته ورود افراد به فروشگاه های زنجیره ای، تاکسی های درون شهری، وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری، سینماها، ادارت، مراکز خدماتی، اماکن دولتی و بسیاری از مراکز تجمعی دیگر منوط به ارائه کارت واکسن کرونا شود. این در حالی است که با وجود گذشت پنج هفته از این اظهارات و 6 هفته از آغاز اجرای سراسری طرح مدیریت هوشمند کرونا، هنوز هم در سطح کشور هیچ تغییر محسوسی در زمینه جلوگیری از ورود افراد واکسن نزده به مراکز تجمعی مشاهده نمی کنیم.

این موضوع را در نشست خبری روز سه شنبه 28 آذر دکتر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با او در میان گذاشتیم و این مقام مسئول نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: برای اجرای دقیق طرح مدیریت هوشمند کرونا، باید مسئولان تمام اماکن و موسسات این طرح را اجرایی کنند، اما با توجه به کاستی هایی که در نحوه اجرای این طرح وجود دارد، قرار شده است که گزارشی از نحوه اجرای فازهای پنج گانه طرح مدیریت هوشمند کرونا شامل ترددهای درون شهری و برون شهری و ورود به موسسات آموزشی، ادارات، کارخانجات، اصناف و ... از سوی وزارت بهداشت تهیه شود.

وی افزود: بعد از تهیه این گزارش نیز قرار است وزارت بهداشت از تمام دستگاه هایی که در زمینه اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا کم کاری کرده اند، توضیح بخواهد که چرا ممنوعیت ورود واکسن نزده ها به اماکن مختلف را به درستی اجرایی نکرده اند، زیرا اکنون ما مشاهده می کنیم که متاسفانه در برخی مراکز تجمعی و اداری کشور، از ورود افراد واکسن نزده جلوگیری نمی شود و حتما وزارت بهداشت در همین هفته گزارش مربوط به این مساله را تهیه خواهد کرد.

اگر دو هفته دیگر پروتکل ها را رعایت نکنیم، دچار پیک ششم کرونا می شویم

جندقی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به این سوال که هم اکنون طرح مدیریت هوشمند کرونا و جلوگیری از ورود واکسن نزده دقیقا در کدام بخش های کشور اجرایی می شود، گفت: با توجه به این که قرار بود در فاز اول اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا از ورود افراد واکسن نزده به مراکز دولتی جلوگیری شود، هم اکنون تمام دانشگاه های علوم پزشکی زیرمجموعه وزارت بهداشت، اطلاعات همه کارمندان خود را احصا کرده اند و به افرادی که واکسن نزده اند، اخطار داده اند و با اطلاع رسانی های مختلف از این افراد خواسته اند که واکسن کرونا را تزریق کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: پروتکل های اجرایی مربوط به طرح مدیریت هوشمند کرونا هم اکنون در دست پیگیری است، اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانیم از ورود تمام افراد واکسن نزده به مراکز تجمعی مختلف جلوگیری کنیم، ولی کارشناسان وزارت بهداشت مشغول بازرسی تمام واحدهای صنفی و مراکز تولیدی و خدماتی در سطح کشور هستند تا از سطح پوشش واکسیناسیون همه کارکنان این مراکز اطلاعات جامعی کسب کنند و ما به زودی نتیجه بازرسی های خود را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه خواهیم کرد.

وی با ارائه هشدار نسبت به احتمال همه گیری سویه امیکرون کرونا در تمام کشور در آینده نزدیک عنوان کرد: با توجه به سرعت بالای شیوع سویه امیکرون، اگر دو تا سه هفته دیگر همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشورمان ضعیف باشد، ممکن است دچار پیک ششم کرونا شویم. بنابراین ما از تمام دستگاه های اجرایی می خواهیم که نه تنها، رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند، بلکه تمام بندهای پیش‌بینی‌شده در طرح مدیریت هوشمند کرونا را نیز اجرایی کنند تا همه باهم بتوانیم مانع ایجاد پیک ششم کرونا در ایران شویم.

طراحی و اتصال سامانه ها، هزینه‌برترین بخش طرح مدیریت هوشمند کرونا

در این میان اما سوال دیگری که مطرح می شود، این است که با توجه به این که با وجود گذشت 6 هفته از آغاز اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور، هنوز هم شاهد اجرای عملی این طرح نیستیم، آیا اساسا برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا، بودجه ای از سوی دولت برای دستگاه های اجرایی گوناگون در نظر گرفته شده و عملا آیا برای اجرای طرحی که هنوز هیچ نتیجه محسوسی در کشورمان نداشته، از بودجه عمومی کشورمان هزینه شده است یا خیر؟

این سوال را با محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: دولت هیچ گونه بودجه ای به طور خاص برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا به نهادهای مختلف تخصیص نداده است. البته باید توجه داشت که بیشترین بخش هزینه بر این طرح، مربوط به قسمت طراحی و اتصال سامانه های گوناگون به یکدیگر است و تمام دستگاه های متولی اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا مکلف هستند با استفاده از بودجه های اختصاصی خودشان، این سامانه ها را راه اندازی کنند.

وی افزود: هم اکنون سامانه وزارت کشور که در آن قرار است اطلاعات مربوط به واکسیناسیون تمام ایرانیان ثبت شود و از آن به عنوان مرجعی برای تمام سامانه های دیگر کشور که قرار است بر ورود و خروج افراد واکسن نزده به مراکز تجمعی مختلف نظارت کنند، استفاده شود، راه اندازی شده و نام آن از سامانه «امید» به سامانه «ایران من» تغییر کرده است.

سامانه های مربوط به مدیریت هوشمند کرونا به یکدیگر متصل نیستند

فرهادی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود راه اندازی سامانه ایران من توسط وزارت کشور، هنوز هم شاهد اجرای قابل قبول طرح مدیریت هوشمند کرونا در ایران نیستیم، توضیح داد: خروجی سامانه ایران من باید در محیط هایی اجرا شود که براساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، افراد واکسن نزده نباید در آن حضور پیدا کنند؛ به طور مثال، در این طرح پیش بینی شده است که تمام افرادی که در یک رستوران به عنوان یک محیط سربسته حضور پیدا می کنند و می خواهند در هنگام غذا خوردن ماسک خود را دربیاورند، هم باید واکسن زده باشند و هم باید بیمار نباشند.

در چنین شرایطی به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، طبق طرح مدیریت هوشمند کرونا، تمام مشتریان و پرسنل یک رستوران هم باید کرونا نداشته باشند و هم باید واکسن تزریق کرده باشند. در این شرایط هم سامانه های وزارت بهداشت باید به سامانه اتاق اصناف اعلام کنند که دقیقا چه افرادی در کشورمان واکسن کرونا زده اند و چه کسانی هم بیمار کرونایی نیستند تا اتاق اصناف این اطلاعات را برای اتحادیه رستوران داران بفرستد و این اتحادیه نیز اسامی همه افراد را برای تک تک رستوران ها ارسال کند تا رستوران ها هم بر واکسیناسیون پرسنل خود نظارت کنند و هم جلوی ورود افراد واکسن نزده را بگیرند.

اما آن طور که این مقام مسئول در وزارت بهداشت می گوید، در حال حاضر سامانه وزارت بهداشت تمام اطلاعات مربوط به افرادی را که واکسن کرونا زده اند و بیمار کرونایی نیستند، در اختیار دارد و همچنین سامانه اتاق اصناف نیز برای پذیرش اطلاعات مربوط به دریافت کنندگان واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت آماده شده است، اما هنوز اتصال مناسب میان این دو سامانه که قرار است از طریق سامانه ایران من برقرار شود، برقرار نشده است. در سایر موارد پیش‌بینی‌شده در طرح مدیریت هوشمند کرونا نیز وضعیت به این صورت است که سامانه ها به صورت جداگانه فعالیت می کنند، اما هنوز اتصال الکترونیک آنها به یکدیگر برقرار نشده است.

ضعف وزارت کشور در فراهم کردن زیرساخت های اجرای مدیریت هوشمند کرونا

فرهادی در پاسخ به این سوال که چه زمانی قرار است سامانه های مختلف مربوط به اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا به یکدیگر متصل شوند، گفت: اگر طرح مدیریت هوشمند کرونا قرار بود صرفا توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اجرایی شود، هم اکنون ما آمادگی کامل برای اجرای این طرح را داشتیم، چون اطلاعات ما کامل است.

اما به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، قطعا اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا صرفا در شرایطی امکان پذیر است که تمام سامانه های نهادهایی از جمله اتاق اصناف ایران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، معاونت سینمایی وزارت ارشاد و ... به یکدیگر وصل شده باشند که طبیعی است اجرای چنین عملیاتی زمان بر است، اما از نظر وزارت بهداشت، تاخیر در اجرای این طرح جایز نیست و بهتر است هرچه زودتر این سامانه ها به یکدیگر وصل شوند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: متولی اصلی اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا وزارت کشور است و این وزارتخانه باید اتصال سامانه های مختلف به یکدیگر را مدیریت کند، اما متاسفانه وزارت کشور هنوز نتوانسته است که تمام زیرساخت های لازم برای اجرایی شدن طرح مدیریت هوشمند کرونا را فراهم کند و به همین دلیل، ما همچنان به صورت فیزیکی برخی ضوابط طرح مدیریت هوشمند کرونا را اجرایی می کنیم.

بررسی هفتگی واکسیناسیون کارکنان 200 هزار واحد صنفی توسط کارشناسان وزارت بهداشت

فرهادی با تاکید بر این که کنترل فیزیکی ورود افراد واکسن نزده به مراکز تجمعی منجر به کاهش دقت اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا می شود، عنوان کرد: هم اکنون براساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، بازرسان وزارت بهداشت وقتی وارد واحدهای صنفی مختلف می شوند، کارت واکسیناسیون فعالان صنفی را به صورت فیزیکی بررسی می کنند، این در حالی است که در طرح مدیریت هوشمند کرونا پیش بینی شده است که این کار از طریق یک نرم افزار و به وسیله بارکد اجرایی شود، طبیعی است که در صورت اجرای دیجیتالی این کار هم دقت اجرای آن بالا خواهد رفت و هم امکان وقوع تقلب هم در آن به صفر می رسد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: هم اکنون بازرسان وزارت بهداشت در هر هفته حداقل از 200 هزار واحد صنفی، خدماتی یا تولیدی بازرسی می کنند و کارت واکسیناسیون آنها را به صورت فیزیکی مورد بررسی قرار می دهند، اما طبیعی است که اگر سامانه های مربوطه به طور کامل راه اندازی شوند، قطعا ما می توانیم به جای کنترل فیزیکی به کنترل دیجیتال واکسیناسیون کرونا بپردازیم و طرح مدیریت هوشمند کرونا را با دقتی بالاتر اجرا کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه با وجود این که وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی، تلاش های زیادی برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا انجام داده اند، ما هنوز با ایده آل های موجود درباره این طرح فاصله داریم و البته چون برخی زیرساخت های الکترونیک در کشور ما ضعیف است، همچنان نتوانسته ایم طرح مدیریت هوشمند کرونا را به صورت قاطع اجرایی کنیم.

کدخبر: 763853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟