ممنوعیت ورود واکسن نزده ها به فروشگاه های زنجیره ای / فروشگاه ها به گیت های دارای بارکدخوان مجهز می شوند

روز گذشته اجرای فاز اول طرح محدودیت هوشمند کرونا آغاز شد. در فاز اول طرح محدودیت هوشمند کرونا قرار است که از حضور کارمندان و مراجعان واکسن نزده در ادارات دولتی و حتی شرکت های خصوصی جلوگیری شود. در فازهای بعدی طرح محدودیت هوشمند کرونا نیز از حضور افراد واکسن نزده در فروشگاه های زنجیره ای، سینماها، تئاترها، دفاتر پیشخوان دولت، اتوبوس های بین شهری، تاکسی های درون شهری، قطارها، هواپیماها و ... جلوگیری شود. البته سنگی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در دست گرفته است، سنگ بزرگی است که به نظر می رسد علامت نزدن باشد. به همین دلیل از محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خواستیم تا در گفت و گو با رکنا توضیح دهد که فازهای مختلف طرح محدودیت هوشمند کرونا چگونه اجرایی خواهد شد و آیا اساسا امکان اجرایی کردن کامل این طرح وجود دارد؟

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در بستر "سامانه امید"

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از روز گذشته اجرای فاز اول طرح محدودیت هوشمند کرونا با جلوگیری از ورود کارمندان دولتی واکسن نزده به محل کارشان و اعمال جریمه برای آنها آغاز شد. این طرح قرار است پنج فاز داشته باشد و در فازهای بعدی آن، از حضور افرادی که واکسن نزده اند، در اماکن عمومی شامل سینماها، تئاترها، فروشگاه های زنجیره ای، تاکسی های درون شهری، اتوبوس های برون شهری، قطارها، هواپیماها و ... جلوگیری می شود. فازهای بعدی طرح محدودیت هوشمند کرونا نیز با تکمیل «سامانه امید» در هفته های آتی و در بستر همین سامانه اجرایی خواهد شد و البته به نظر می رسد اجرای کامل این طرح بر طبق آنچه مسئولان وزارت بهداشت آن را توضیح می دهند، بسیار دشوار باشد.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره جزئیات اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا به خبرنگار رکنا توضیح داد: از روز گذشته با جلوگیری از ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات دولتی، طرح محدودیت هوشمند کرونا اجرایی شد. این طرح پنج فاز دارد که اجرای هر کدام از آنها، بین یک تا دو هفته زمان می برد، چون ما در تلاش هستیم تا در این مدت «سامانه امید» را تکمیل و آن را برای اجرای فازهای بعدی طرح محدودیت هوشمند کرونا آماده کنیم.

وی افزود: سامانه امید، سامانه ای است که به تازگی طراحی شده و قرار است وقتی تکمیل شود، داشتن یا نداشتن کارت واکسن کرونا توسط افراد مختلف در آن بررسی شود و این سامانه بتواند ضمن ارتباط داشتن با سامانه های مربوط به دستگاه های دیگر، اطلاعات لازم درباره واکسیناسیون افراد مختلف را به تمام سامانه های کشوری لینک کند.

فازهای پنج گانه طرح محدودیت هوشمند کرونا چه هستند؟

فرهادی درباره فاز اول طرح محدودیت هوشمند کرونا گفت: از روز گذشته اجرای فاز اول این طرح با جلوگیری از ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات و اعمال جریمه های ابلاغی سازمان امور استخدامی کشور برای این کارمندان آغاز شد و البته از دیروز قرار شده است که شرکت های خصوصی نیز حضور کارمندان خود را منوط به داشتن واکسن کرونا کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره فازهای بعدی طرح محدودیت هوشمند کرونا نیز توضیح داد: از هفته آینده قرار است در فاز دوم طرح محدودیت هوشمند کرونا، از حضور افرادی که واکسن کرونا نزده اند، در تاکسی های شهری، تاکسی های اینترنتی و تاکسی های بین شهری جلوگیری شود. فاز سوم این طرح نیز مربوط به واحدهای صنفی، واحدهای صنعتی و کارگاهی و مراکز تجاری و تفریحی خواهد بود. فاز چهارم شامل حمل و نقل برون شهری شامل اتوبوس ها، قطارها و هواپیماها می شود و فاز پنجم نیز به مراکز آموزشی و تحقیقاتی مربوط می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در تمام فازهای طرح محدودیت هوشمند کرونا، افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، نخواهند توانست که از خدمات مربوط به هر فاز استفاده کنند؛ به طور مثال، در زمان اجرای فاز چهارم این طرح، قطعا از استفاده افرادی که واکسن کرونا نزده اند، از اتوبوس های بین شهری و قطار وهواپیما جلوگیری خواهد شد یا در فاز سوم طرح محدودیت هوشمند کرونا از ورود افراد واکسن نزده به تمام سینماها، فروشگاه های زنجیره ای، تالارهای پذیرایی و دفاتر خدمات الکترونیک جلوگیری می شود.

جلوگیری از حضور کرونایی ها در اماکن عمومی با اجرای طرح محدودیت هوشمند

فرهادی درباره نحوه بررسی کارت واکسن برای استفاده از خدمات عمومی در طرح محدودیت هوشمند کرونا توضیح داد: اولا تمام افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، می توانند برای دریافت QR-Code مربوط به کارت واکسن خود به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه کنند. ثانیا اطلاعات تمام افرادی که واکسن کرونا زده اند، در سامانه امید ثبت شده است و اطلاعات موجود در این سامانه به تمام سامانه های مربوط به خرید بلیت سینما و تئاتر، سامانه اتاق بازرگانی و سایر سامانه های مربوطه لینک می شود تا افراد نتوانند بدون داشتن کارت واکسن کرونا از خدمات عمومی گوناگون استفاده کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که برای استفاده از تمام خدمات فازهای پنج گانه طرح محدودیت هوشمند کرونا، افراد نباید به بیماری کرونا نیز دچار شده باشند، عنوان کرد: ما می توانیم با استفاده از سامانه امید، از استفاده بیماران کرونایی از خدمات مطرح شده در فازهای پنج گانه طرح محدودیت هوشمند کرونایی جلوگیری کنیم، صرف نظر از این که این افراد کارت واکسن داشته باشند یا خیر؛ به نحوی که کُد ملی تمام افرادی که به علت کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند، در سامانه امید ثبت می شود و این افراد تا 14 روز بعد از ثبت کد ملی خود به عنوان بیمار کرونایی، نمی توانند از خدمات عمومی مختلف استفاده کنند.

طرح محدودیت هوشمند کرونا در فروشگاه های زنجیره ای چگونه اجرایی می شود؟

فرهادی در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است بعد از اجرای فاز سوم طرح مدیریت هوشمند کرونا، از ورود افراد واکسن نزده به فروشگاه های زنجیره ای جلوگیری شود، توضیح داد: در تمام کشورهای دنیا که طرح هایی مشابه را اجرا می کنند، ورود افراد به مراکزی از جمله فروشگاه های زنجیره ای، با استفاده از گیت های مخصوص کنترل می شود. ما نیز در همین زمینه از اتاق اصناف ایران درخواست کرده ایم که گیت های موجود در فروشگاه های زنجیره ای را به بارکدخوان مجهز کند تا افراد بتوانند با نشان دادن QR-Code کارت واکسن کرونای خود، از گیت هایی که در فروشگاه های زنجیره ای قرار داده خواهد شد، عبور کنند.

معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که کارت واکسن کرونا توسط افرادی به عنوان نگهبان بررسی شود، بلکه بررسی داشتن یا نداشتن کارت واکسن کرونا توسط افراد مختلف توسط گیت ها انجام می شود و افراد می توانند QR-Code مربوط به کارت واکسن کرونای خود را یا روی کاغذ پرینت بگیرند و همراه خود داشته باشند یا آن را روی تلفن همراه خود ذخیره کنند و هنگام عبور از گیت، آن را به بارکدخوان هایی که در گیت ها قرار داده خواهد شد، نشان دهند.

وی با تاکید بر این که از حدود چهار هفته دیگر اجرای فاز سوم طرح محدودیت هوشمند کرونا آغاز می شود، گفت: در این فاز تمام فروشگاه های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و پاساژهای تجاری به گیت هایی مجهز خواهند شد که در آنها بارکدخوان هایی برای بررسی QR-Code کارت واکسن کرونای افراد مختلف وجود خواهد داشت و به این ترتیب از ورود افرادی که کارت واکسن ندارند، به این مراکز جلوگیری می شود. این هم اتفاقی است که هم اکنون در نقاط مختلف دنیا رخ می دهد و در کشورهای مختلف حتی در رستوران ها و کافی شاپ ها نیز از حضور افراد واکسینه نشده جلوگیری می شود و ما هم در آینده حتما به این سمت خواهیم رفت.

آیا طرح محدودیت هوشمند کرونا در مترو و اتوبوس اجرایی می شود؟

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است طرح محدودیت هوشمند کرونا در مترو و اتوبوس نیز اجرایی شود یا خیر، گفت: اجرایی کردن طرح محدودیت هوشمند کرونا در مترو و اتوبوس بخصوص در سطح شهر تهران پیچیدگی هایی دارد که انجام این کار را دشوار می کند. بنابراین با وجود این که وزارت بهداشت، آمادگی اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در مترو و اتوبوس را دارد، ولی زیرساخت های شهرداری باید به گونه ای تغییر کند که امکان انجام این کار در مترو و اتوبوس فراهم باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مسئولان شهرداری همراهی کنند و گیت های موجود در مترو و BRT به بارکدخوان مجهز شود، اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در مترو و اتوبوس های BRT نیز ممکن خواهد بود. در خطوط اتوبوسرانی هم در صورت همراهی مسئولان شهرداری، این امکان وجود دارد که کارت بلیت اتوبوس زمانی به مردم فروخته شود که از طریق دستگاه های مخصوص، QR-Code مربوط به کارت واکسن افراد بررسی شود.

کنترل ها در طرح محدودیت هوشمند، بیشتر از طریق الکترونیکی است، نه فیزیکی

فرهادی درباره نحوه حضور در سینما و تئاتر بعد از اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا نیز توضیح داد: با توجه به این که بلیت های سینما و تئاتر عمدتا در بستر اینترنت فروخته می شود، ما از سینماداران و سالن داران تئاتر می خواهیم که از زمان اجرای فاز سوم طرح محدودیت هوشمند کرونا، فروش بلیت در محل را قطع کنند و صرفا به صورت اینترنتی به کسانی بلیت فروشند که واکسینه شدن آنها در سامانه امید تایید شده باشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: اساسا کنترل ها در طرح محدودیت هوشمند کرونا، بیشتر از طریق الکترونیکی انجام خواهد شد، نه از طریق فیزیکی. در واقع، در طرح محدودیت هوشمند پیش بینی شده است که کمترین کنترل ها با استفاده از افراد و نیروهای حراستی انجام شود و بیشتر کنترل ها بر مبنای سامانه های اینترنتی و گیت های مجهز به بارکدخوان باشد. ولی طبیعتا در بخشی از اجرای این طرح ما ناچاریم که از حراست فیزیکی استفاده کنیم، به طور مثال اکنون که فاز اول طرح مدیریت هوشمند کرونا اجرایی شده است، حراست فیزیکی ادارات دولتی حتما باید کارت واکسن کرونای کارمندان و مراجعان را بررسی کنند.

بازدید سرزده ماموران بهداشتی از شرکت های خصوصی برای بررسی وضعیت واکسیناسیون

فرهادی درباره نحوه اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در شرکت های خصوصی و جلوگیری از حضور افراد واکسن نزده در این شرکت ها گفت: طبیعتا با توجه به این که شرکت های خصوصی به طور مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در این شرکت ها سخت تر است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا در شرکت های خصوصی از سه طریق بیشتر میسر نیست، روش اول این است که ما به مسئولان شرکت های خصوصی اعتماد کنیم که حتما خودشان نظارت کافی بر کارت واکسن کرونای کارمندان خود دارند که ما هم فعلا اصل را بر اعتماد گذاشته ایم. روش دوم این است که ما به شکایت های داخلی شرکت های خصوصی رسیدگی کنیم، چراکه همین حالا هم بعضا شکایاتی از سوی کارکنان شرکت های خصوصی به ما می رسد، مبنی بر این که افراد از همکاران خود به دلیل عدم تزریق واکسن کرونا یا از مدیران خود به دلیل کنترل نکردن واکسیناسیون همکاران شکایت می کنند و ما با بررسی این شکایت ها می توانیم به وضعیت واکسیناسیون در شرکت های خصوصی پی ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: سومین روش بررسی کارت واکسن کرونا در شرکت های خصوصی نیز بازرسی های میدانی است و ما حتما در هفته های آتی بازدیدهای سرزده از شرکت ها را در دستور کار قرار می دهیم. یعنی ما ماموران بهداشتی ما بازدیدهای سرزده ای از شرکت های خصوصی برای بررسی وضعیت واکسیناسیون کارکنان آنها خواهند داشت و در این بازدیدها با شرکت هایی که واکسیناسیون کارکنان آنها کامل نباشد، برخورد خواهد شد.

کدخبر: 750572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟