همیار محیط بان کشته شده در خواف، "فداکار خدمت" محسوب می شود / دستگیری اهانت کنندگان به محیط بانان فریدونکنار

یک همیار محیط بان جان خود را از دست داد. این همیار محیط بان اهل شهرستان خواف بود. همیار محیط بان مرحوم به همراه یکی از نیروهای محیط بانی خواف به تعقیب تعدادی شکارچی رفته بود. همیار محیط بان کشته شده، «عبدالاحد سربوزی» نام دارد. این همیار محیط بان، «فداکار خدمت» محسوب می شود و هزینه بیمه عمر او از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به خانواده اش پرداخت خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز جمعه 12 آذر یک همیار محیط بان به نام «عبدالاحد سربوزی» در جریان تعقیب و گریز با تعدادی شکارچی غیرمجاز در شهرستان خواف استان خراسان رضوی به دلیل پرت شدن از روی موتورسیکلت دچار جراحات شدیدی شد و عصر امروز در بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. 

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت و گو با رکنا درباره جزئیات این حادثه اظهار داشت: آقای سربوزی یکی از همیاران فعال محیط بان ها در شهرستان خواف بود که روز جمعه وقتی خبر اقدام برخی افراد به شکار غیرمجاز را دریافت می کند، با استفاده از موتورسیکلت موجود در پاسگاه محیط بانی به همراه یکی از محیط بانان رسمی برای بررسی موضوع به منطقه می رود. 

وی افزود: محیط بان ما و همیار محیط بان وقتی شکارچیان غیرمجاز را می بینند، اقدام به تعقیب آنها می کنند و متاسفانه موتورسیکلت آنها به دلیل ناهمواری های موجود در جاده، واژگون می شود و محیط بان و همیار از روی موتور پرت می شوند و هر دو زخمی می شوند. 

محبت خانی تاکید کرد: محیط بان ما و همیار محیط بان هر دو بلافاصله به بیمارستان انتقال داده می شوند، اما چون ضربه واردشده به همیار محیط بان از ناحیه سر بود، آقای سربوزی دچار خونریزی داخلی می شود و به کما می رود. متاسفانه امروز هم ایشان جان خود را به دلیل شدت جراحات وارده از دست می دهد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: مطابق دستورالعمل ابلاغی «حمایت قضایی و بیمه ای از محیط بان ها» با توجه به این که آقای سربوزی یک همیار محیط بان فعال بود و کارت همیاری داشت، ایشان به عنوان «فداکار خدمت» محسوب می شود و سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هزینه بیمه عمر آقای سربوزی را به خانواده این مرحوم پرداخت کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا محیط بان اعزام شده به منطقه و مرحوم سربوزی، کلاه ایمنی موتورسیکلت همراه خود داشته اند یا خیر، گفت: ما همراه تمام موتورسیکلت هایی که در اختیار پاسگاه های محیط بانی گذاشته ایم، یک کلاه ایمنی هم به پاسگاه ها تحویل داده ایم، بنابراین اگر این افراد می خواستند از کلاه ایمنی استفاده کنند، می توانستند این کار را انجام دهند، ولی من دقیقا نمی دانم که در هنگام بروز این حادثه، محیط بان ما و همیار محیط بان کلاه ایمنی داشته اند یا خیر. 

محبت خانی با اشاره به تعرض حدود 50 صیاد غیرمجاز پرندگان به 5 نفر از محیط بان ها و نیروهای اداره کل محیط زیست مازندران در فریدونکنار در شب گذشته گفت: با هماهنگی صورت گرفته با فرماندهی انتظامی استان مازندران، شب گذشته 5 نفر از افرادی که به نیروهای محیط بانی و اداره کل محیط زیست تعرض کرده بودند، دستگیر شدند.

فرمانده محیط بانی کشور تاکید کرد: ما همچنان پیگیر دستگیری سایر افرادی که شب گذشته به محیط بان ها تعرض کردند، هستیم و تا مجازات قاطع این افراد پرونده را پیگیری خواهیم کرد، چون متاسفانه این افراد زشت ترین اهانت ها را به ماموران محیط بانی روا داشته بودند. 

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه هنوز در حادثه خواف هیچ کس دستگیر نشده است، چون شکارچیانی که آقای سربوزی و محیط بان ما در تعقیب آنها بودند، در همان لحظه متواری شدند و ما هنوز موفق به شناسایی آنها نشده ایم. 

گفتنی است؛ شب گذشته حدود 50 صیاد غیرمجاز پرندگان در منطقه فریدونکنار، با دو محیط بان و سه نفر از نیروهای اداره کل محیط زیست مازندران که برای بازدید از منطقه در حال گشت زنی بودند، درگیر می شوند و آنها را مورد اهانت قرار می دهند و اجازه بازدید از منطقه را به نیروهای محیط بانی نمی دهند.

سال هاست که شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار مازندران رواج دارد و سالانه بیش از یک میلیون قطعه پرنده در این منطقه نسل کشی می شوند و در بازار علنی فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار، کاملا آزادانه به فروش می رسند. 

کدخبر: 749404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟