یک سازنده واکسن: شاید همه گیری بعد از کرونا، مرگبارتر باشد

به گزارش رکنا، یکی از دانشمندان سازنده واکسن کرونا هشدار می‌دهد که بیماری همه‌گیر بعدی ممکن است مسری‌تر و کشنده‌تر باشد، مگر آن که منابع مالی بیشتری به منظور تحقیق و آمادگی برای مبارزه با تهدیدات ویروسی در حال ظهور اختصاص داده شود.

پروفسور سارا گیلبرت اظهار کرد: «درست است که برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹هزینه‌های زیادی شده است، اما این هزینه‌ها نباید باعث کاهش تزریق منابع مالی به سایر تحقیق‌ها و پیشرفت‌های علمی در مبارزه با ویروس‌های کشنده دیگر شود.»

گیلبرت تاکید کرد: «این آخرین باری نیست که یک ویروس زندگی و معیشت ما را تهدید می‌کند. واقعیت این است که مورد بعدی می‌تواند بدتر باشد. باید همیشه برای ویروس‌های کشنده‌تری که ممکن است از راه برسند، آمادگی داشته باشیم.»

گیلبرت قرار است در یک سخنرانی، این نگرانی‌ها را مفصل‌تر مطرح کند. او از دولت‌ها می‌خواهد که از تزریق منابع مالی برای پیشرفت تحقیق و توسعه در این زمینه دست نکشند و تعهد خود را به تحقیقات علمی و آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر، حتی پس از کاهش تهدید کووید-۱۹، مضاعف کنند. سخنرانی او در یک برنامه تلویزیونی با مجری‌گری ریچارد دیمبلبی خواهد بود که از چهره‌های بانفوذ در تجارت، علم، و سیاست دعوت می‌کند.

این محقق با بیان این نگرانی که ممکن است در مواجهه با همه‌گیری‌های بعدی، مشکلاتی بر سر راه محققان باشد، گفت: «درست است که ضررهای اقتصادی عظیمی متحمل شده‌ایم، اما نباید به این معنا باشد که دیگر بودجه‌ای برای آمادگی همه‌گیری بعدی وجود نداشته باشد. پیشرفت‌هایی که انجام شده و دانشی که به دست آورده‌ایم، نباید از دست برود.»

نام سارا گیلبرت به دلیل پژوهش‌های واکسن‌شناسی در زمینه کووید-۱۹، در فهرست «پژوهشگران مهم ماه مه ۲۰۲۰» مجله تایمز قرار گرفته است.

کدخبر: 748422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟