راهکار های جبران عقب ماندگی کرونایی تحصیلی دانش آموزان

به گزارش رکنا، شیوع ویروس کرونا، تغییر و تحول را بر همه حوزه‌ها و عرصه‌های زندگی اجتماعی تحمیل کرد و آموزش و پرورش را به سوی آموزش‌های مجازی سوق داد. همه گیری ویروس کرونا درکشور که از اسفندماه سال ۹۸شروع شد، سبب تعطیلی کلاس های حضوری و رونق یافتن آموزش مجازی کرونایی و کمرنگ شدن ارتباطات انسانی میان دانش آموزان و معلمان شد.

ورود بی مقدمه آموزش مجازی به کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا و ماندگاری آن،نگرانی بابت افت تحصیلی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی را به صورت جدی مطرح می‌کند که لازم است بابت کاهش نگرانی ها و رفع آن مکمل‌های آموزشی دیده شوند.

آموزش به روال عادی باز نگشته است

 محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی 1400 و برنامه های آموزش و پرورش برا ی جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان گفت: در شهر تهران و شهر های بزرگ هنوز وضعیت مدارس مشخص نیست و بعضی مدارس همچنان مجازی هستند. رسیدگی به وضعیت تحصیلی بچه ها و جبران عقب ماندگی ها منوط به حضوری شدن تمام مدارس و کلاس ها است. اگر همه مدارس به وضعیت عادی بازگردند و حضوری شوند، می توان برای عقب ماندگی ها برنامه ریزی کرد. در غیر این صورت وقتی یک معلم به جای سه زنگ در روز یک زنگ کلاس داشته باشد فرصت اینکه به جبران عقب ماندگی ها بپردازد نیست.

کرونا درس بچه ها را ضعیف کرده

وی افزود: کرونا به شدت آموزش را تحت تاثیر قرار داده و درس بچه ها ضعیف شده و همچنین بچه ها به لحاظ پرورشی هم دچار تغییراتی شدند. مثلا عادت دارند کتاب و جزوه کنار دستشان باز باشد تا مراجعاتی داشته باشند یا اینکه خانواده ها در کنارشان باشند.

راهکار های جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان

این کارشناس آموزش در خصوص جبران عقب ماندگی ها گفت: حجم درس در ایران در همه پایه ها بیشتر از نرم جهانی است ، برای جبران عقب ماندگی ها باید یکسری از درس ها حذف شود. مثلا درس هایی مانند؛ اجتماعی، هدیه های آسمانی، قرآن، ادبیات فارسی و انشا که خود دانش آموزان می توانند در خانه و به کمک والدینشان بخوانند. اما درس هایی مثل ریاضی، زبان و علوم که تخصصی تر هست ، حضوری انجام گیرد.

وی گفت: هدف آموزش به ویژه در دوره دبستان خواندن و نوشتن و حساب کردن است. بعد از حذف درس های ساده تر ، ساعت و کلاس آن را به درس های عقب مانده اختصاص دهند و درس های مهم برای چه ها اختصاص دهند.

این کارشناس آموزش گفت: معلم می داند کدام درس برای سال های بعد و کنکور اهمیت بیشتری دارد، بنابراین بر روی آنها متمرکز شده و با صرف نظر  کردن از دروس کم اهمیت، زمان های باقی مانده را به جبران عقب ماندگی ها اختصاص دهد.

نیک نژاد به عنوان راهکار دوم برای جبران عقب ماندگی ها افزود: معلم ابتدا باید دانش آموزانی که در درس هایشان عقب ماندگی دارند را شناسایی کند، سپس ساعت حضور در مدارس را زیاد کنند، مثلا اگر تا ابتدایی ها 12 کلاس دارند تا ساعت 14 بمانند و رویدرس های جبرانی متمرکز شوند، از آن طرف هم برای معلمان اضافه کار اعمال شود.

کدخبر: 747439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟