دبیر کمیته علمی کووید19: بازگشایی بی محابای مدارس منجر به ایجاد پیک ششم کرونا می شود + فیلم
حجم ویدیو: 35.00M | مدت زمان ویدیو: 00:04:47

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار مقابله با همه گیری این ویروس است. هم اکنون بیش از دو سوم ایرانیان بالای 18 سال دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. البته تا کنون دُز سوم واکسن کرونا فقط به حدود 830 هزار نفر از ایرانیان تزریق شده است. دکتر حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشور کرونا تاکید دارد که دُز سوم واکسن کرونا باید به تمام افراد بالای 18 سال تزریق شود. او می گوید که وزارت بهداشت برنامه تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا را به زودی اعلام خواهد کرد.

تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد مختلف ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که از 15 آبان تمام مدارس در مقطع متوسطه دوم و از اول آذر تمام مدارس مقطع متوسطه اول و ابتدایی به صورت حضوری بازگشایی شدند، هنوز هم کمیته علمی کشوری کرونا به جمع بندی کامل درباره این مساله نرسیده است و آن طور که مسئولان این کمیته گفته اند، قرار است فردا نظر نهایی کمیته علمی کشوری کرونا درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، سینماها و سایر مراکز تجمعی به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود.

دکتر حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه جلسه امروز این کمیته در این باره در جمع خبرنگار گفت: با توجه اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیده ایم و کودکان و نوجوانان ما از سطح پوشش واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، بازگشایی های بی محابای مدارس، دانشگاه ها، مجامع، رستوران ها، سینماها و ... می‌تواند باعث ایجاد پیک ششم کرونا در کشور شود.

وی درباره آخرین تصمیمات پیرامون تزریق دُز سوم واکسن کرونا به افراد بالای 18 سال گفت: برخی مطالعات نشان می دهد که تقریبا 6 تا 8 ماه بعد از تزریق دُز دوم واکسن کرونا، سطح آنتی بادی لازم علیه این ویروس کاهش می یابد و همین مساله منجر به بروز پیک های جدید کرونا در اروپا شده است. بنابراین نیاز به تزریق دُز بوستر برای افراد مختلف ضروری به نظر می رسد و توصیه ما این است که دُز سوم واکسن کرونا نیز به افراد گوناگون تزریق شود.

تزریق دُز سوم واکسن کرونا؛ حداقل 6 ماه بعد از دریافت دُز دوم

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: هم اکنون تزریق دُز سوم واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان کشور آغاز شده است، اما تزریق دُز بوستر برای همه ایرانیان بالای 18 سال در نظر گرفته شده است و این مساله به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. تزریق دُز سوم واکسن کرونا به همراه به تاخیر انداختن بازگشایی ها و بالا بردن پوشش واکسیناسیون زیر 18 سال می تواند از جمله موارد لازم برای جلوگیری از ایجاد پیک ششم کرونا شود.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس مطالعات علمی، برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا حداقل باید 6 ماه از تزریق دُز دوم گذشته باشد. اکنون هم ما در شرایطی قرار داریم که حدود دو سوم افراد جامعه دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بنابراین فعلا تزریق عمومی دُز بوستر زود به نظر می رسد، اما در یکی دو ماه آینده باید تزریق دُز سوم واکسن کرونا به عموم افراد را آغاز کنیم.

آیا ویتامین D می تواند جایگزین دُز سوم واکسن کرونا شود؟

جماعتی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درباره تزریق ویتامین D به جای دُز یادآور واکسن کرونا در برخی کشورها گفت: برخی مطالعات نشان می دهد که اگر کسی دچار کمبود ویتامین D باشد، در صورت ابتلا به کرونا ممکن است دچار درگیری ریوی شود و طبق این مطالعات، اگر سطح ویتامین D افراد به حد بالایی برسد، این مساله می تواند جلوی ابتلا با کرونا را بگیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا، نافی اثر واکسن برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیست؛ به نحوی که در مطالعات اخیر ثابت شده است که اثر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا چندان زیاد نیست، اگرچه تزریق ویتامین D به افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: بیشتر مطالعات نشان می دهد که ویتامین D اثر واکسن کرونا را ندارد و حتما باید واکسیناسیون کرونا انجام شود، چراکه اثر تزریق ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا و جلوگیری از تشدید این بیماری و ایجاد ممانعت در بستری از بیمارستان، واضح نبوده است. اگرچه ما به افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، حتما توصیه می کنیم که ویتامین D خود را کامل کنند.

اجرای پروتکل کاهش عوارض ابتلا به کرونا در سطح کشور

جماعتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا درباره برنامه کمیته علمی برای کاهش عوارض ابتلا به کرونا بخصوص شیوع اختلالات روانی ناشی از ابتلا به این بیماری در سطح جامعه توضیح داد: کمیته علمی کشوری کرونا زیرگروه مخصوصی از افراد متخصص در حوزه های روانشناسی، روانپزشکی، طب توانبخشی، ریه، عفونی و پزشکی اجتماعی تشکیل داده است تا پروتکل های مربوط به نحوه کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در سطح جامعه در این زیرگروه تدوین شود.

وی در پایان تصریح کرد: در تدوین این پروتکل ها ما به دنبال آن هستیم که مشخص کنیم افرادی که بعد از ابتلا به کرونا دچار اختلالات روانی یا مشکلات جسمی ناشی از ابتلا به این بیماری می شوند، اقدامات بهداشتی، روانی و درمانی مخصوصی برای آنها انجام شود. ما قرار است بعد از تدوین این پروتکل ها، آن را به سراسر کشور ابلاغ کنیم تا تمام افرادی که به عوارض جسمی و روحی ناشی از ابتلا به کرونا دچار می شوند، بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

کدخبر: 743519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟