فعالیت گسترده تر آنفولانزا در ایران نسبت به سال 99 / وزارت بهداشت درباره ارائه آمار آنفولانزا شفاف نیست

آنفولانزا یکی از بیماری های تنفسی ویروسی است. ویروس آنفولانزا معمولا در فصول سرد سال شیوع پیدا می کند. واکسیناسیون گروه های پرخطر علیه آنفولانزا می تواند از میزان همه گیری این ویروس در جامعه بکاهد. اما متاسفانه امسال هم مانند سال گذشته وزارت بهداشت نسبت به واکسیناسیون گسترده علیه آنفولانزا در کشورمان غفلت کرد و این مساله می تواند منجر به شیوع وسیع کرونا و آنفولانزا به صورت همزمان در دو ماه آینده شود.

از ماه ها پیش انتظار شیوع گسترده آنفولانزا را داشتیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز آمار دقیقی از شیوع آنفولانزا در کشورمان در ماه های اخیر ارائه نداده است، اما هشدارهای متخصصان بهداشتی از افزایش شیوع این ویروس در ایران حکایت دارد؛ به نحوی که کارشناسان نسبت به احتمال بروز معضل همه گیری همزمان آنفولانزا و کرونا در کشورمان در دو ماه آینده هشدار می دهند.

در چنین شرایطی علاوه بر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا، واکسیناسیون گروه های پرخطر علیه آنفولانزا نیز باید جدی گرفته شود. البته اکنون مدت زیادی از زمان ایده آل برای تزریق واکسن آنفولانزا گذشته است، ولی بازهم می توان با تسهیل شرایط واکسیناسیون آنفولانزا، تا حد زیادی جلوی شیوع گسترده این ویروس در کشورمان را گرفت.

پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره با تاکید بر شناسایی مواردی از آنفولانزا در کشورمان به خبرنگار رکنا گفت: امسال شیوع آنفولانزا در ایران از سال قبل بیشتر شده و انتظار ما این است که در فصل سرد سال جاری، آنفولانزا در سراسر جهان نسبت به سال گذشته فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: ما از ماه ها پیش انتظار شیوع نسبتا گسترده آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی در کشورمان را داشتیم و در شرایطی که هنوز کرونا در کشورمان به میزان نسبتا بالایی شایع است، ما باید مراقبت ها و پایش های خود درباره شیوع بیماری های مختلف ویروسی در سطح کشور را گسترده تر کنیم و بخصوص درباره آنفولانزا، باید به واکسیناسیون گروه های پرخطر علیه این بیماری بپردازیم.

هنوز هم برای واکسیناسیون آنفولانزا وقت هست

ناجی با بیان این که بهترین زمان برای واکسیناسیون علیه آنفولانزا از نیمه شهریور تا نیمه آبان است، عنوان کرد: با وجود این که زمان ایده آل ما برای واکسیناسیون گسترده علیه آنفولانزا به پایان رسیده است، اما با توجه به این که هنوز هم احتمال شیوع گسترده آنفولانزا در ایران وجود دارد، هنوز هم برای واکسیناسیون علیه این بیماری وقت هست و اگر ما در هر زمانی واکسیناسیون گسترده علیه آنفولانزا را آغاز کنیم، بازهم برای ما منفعت خواهد داشت.

این ویروس شناس ادامه داد: گروه هایی که بیشتر از بیماری آنفولانزا تحت تاثیر قرار می گیرند، افرادی هستند که در اولویت دریافت واکسن آنفولانزا قرار دارند که از میان آنها می توان به افراد بالای 50 سال، کودکان زیر 5 سال، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، افراد مبتلا به بیماری های مزمن، مبتلایان به دیابت، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار اشاره کرد.

واکسیناسون 85 تا 90 درصد جامعه؛ مانع بروز پیک ششم کرونا

ناجی در بخش دیگری از صحبت هایش به تحلیل روند شیوع کرونا در ایران پرداخت و گفت: با توجه به این که روند ابتلا به کرونا در استان های مختلف کاهشی شده است، به نظر می رسد که ما فعلا در آستانه پیک ششم کرونا قرار نداشته باشیم. اما هنوز هم احتمال بروز این پیک وجود دارد، ولی با توجه به واکسیناسیون گسترده علیه کرونا، به نظر می رسد که حتی در صورت بروز پیک ششم کرونا، زمان آن مانند پیک چهارم و پنجم طولانی نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تا زمانی که ما افراد واکسینه نشده زیادی در سطح کشور داریم، باید انتظار بروز پیک ششم کرونا را داشته باشیم. به نظر می رسد با توجه به شیوع گسترده سویه های جدید کرونا در جهان که قدرت سرایت پذیری بالایی دارند، از جمله کرونای دلتا و دلتا پلاس، باید 85 تا 90 درصد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند تا احتمال بروز پیک بعدی کرونا به حداقل برسد.

آمار مبتلایان به آنفولانزا حتی به کمیته علمی کرونا ارائه نشده است

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با وجود این که آمارهای مربوط به مبتلایان، جان باختگان و میزان واکسیناسیون علیه کرونا به صورت روزانه توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، اما با وجود مشاهده مواردی از ابتلا به آنفولانزا در ماه های اخیر در سطح ایران، این وزارتخانه هنوز هیچ آماری را درباره میزان شیوع این بیماری در کشورمان در چند ماه گذشته اعلام نکرده است.

در این میان رکنا تلاش کرد تا از مسئولان مختلف وزارت بهداشت و کمیته علمی کشوری کرونا، آمار مربوط به موارد ابتلا به آنفولانزا در کشور را اتخاذ کند، اما تلاش های رکنا برای رسیدن به آماری دقیق از این موضوع بی نتیجه ماند و مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت و کمیته علمی کشوری کرونا حاضر به ارائه آماری در این رابطه نشدند.

در چنین شرایطی اما یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا از شفاف نبودن آمار ابتلا به آنفولانزا در کشور سخن گفت. دکتر محمد رضا هاشمیان در این رابطه به خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه وزارت بهداشت آمار شفافی از میزان ابتلا به آنفولانزا و واکسیناسیون علیه این بیماری ارائه نکرده است و حتی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا نیز در ماه های اخیر هیچ آماری را در این زمینه دریافت نکرده اند.

آمارهای کرونایی هم دقیق نیست

این فوق تخصص مراقبت های ویژه تاکید کرد: متاسفانه آماری هم که از میزان ابتلا به کرونا در کشورمان ارائه می شود، چندان دقیق نیست و به طور مثال، ما نمی دانیم که افرادی که روزانه به کرونا مبتلا می شوند، دقیقا در کدام بازه های سنی قرار گرفته اند.

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: کمیته علمی کشوری کرونا برای ارائه مشاوره به ستاد ملی درباره مسائل مختلف از جمله بازگشایی مدارس، باید به طور دقیق سن افراد مبتلا به کرونا را بداند، اما متاسفانه هیچ گاه آماری در این خصوص نه به صورت عمومی منتشر شده و نه به کمیته علمی کشوری کرونا ارائه شده است.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تا کنون هیچ گاه در ارائه آمارهای مربوط به کرونا و آنفولانزا به صورت دقیق عمل نکرده است و به نظر نمی رسد که این وزارتخانه در ماه های آتی هم بخواهد در این خصوص به طول کاملا شفاف عمل کند.

کدخبر: 741598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟