سردار زهرایی: سهل انگاری وزارت نیرو در آبرسانی به 700 روستای خوزستان  + فیلم
حجم ویدیو: 53.08M | مدت زمان ویدیو: 00:07:15

بسیج سازندگی زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بسیج سازندگی در سال 79 با انحلال وزارت جهاد سازندگی و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شد. بسیج سازندگی متولی نظارت بر فعالیت های گروه های جهادی است. بسیج سازندگی ماموریت دارد که به انجام کارهای عمرانی و اقدامات عام المنفعه در روستاهای محروم و حاشیه شهرها بپردازد. در آستانه هفته بسیج، سوالاتی را درباره نقش بسیج سازندگی در خدمت رسانی به آسیب دیدگان زلزله های اخیر کشور و آبرسانی به روستاهای محروم از سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی پرسیدیم.

ساخت 465 واحد مسکونی برای زلزله ‌زدگان سی سخت، اندیکا و بازُفت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر در شرایطی شاهد وقوع زلزله ای مهیب در استان هرمزگان بودیم که هنوز یک ماه از وقوع زلزله در چلگرد که موجب بروز خسارت هایی در شهرسان های اندیکای خوزستان و کوهرنگ چهارمحال و بختیاری شد، نمی گذرد. این در حالی است که هنوز هم بیش از یک هزار خانوار آسیب دیده از زلزله قبلی در چادر زندگی می کنند و نه تنها کانکس برای اسکان موقت این افراد تامین نشده است، بلکه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی برای اسکان دائم آنها نیز به کندی پیش می رود.

در این میان صرف نظر از نقدهای زیادی که به بنیاد مسکن و سایر دستگاه های اجرایی برای عدم تامین امکانات مورد نیاز جهت اسکان موقت و دائم زلزله زدگان اندیکا و کوهرنگ وارد است، انتظار مردم از سازمان بسیج سازندگی به عنوان متولی ساماندهی گروه های جهادی این است که هرچه زودتر کم کاری نهادهای اجرایی در زمینه بازسازی مناطق زلزله زده اندیکا و کوهرنگ را جبران کند و هممان به یاری مردمان زلزله زده هرمزگان بشتابد.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در نشست خبری که در آستانه هفته بسیج در پخش رادیو گفت‌وگو برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در این باره اظهار داشت: ما از زلزله سر پل ذهاب که به کمک بنیاد مسکن و کمیته امداد، 2 هزار و 200 منزل مسکونی را نوسازی کردیم تا سیل سال 98 که 11 هزار و 500 واحد مسکونی را تحویل مردم دادیم، همواره پای کار نوسازی و بازسازی منازل آسیب دیده مردم از سیل یا زلزله بوده ایم.

وی افزود: ما در هفته بسیج 230 واحد مسکونی نوساز را به زلزله زدگان سی سخت کهگیلیویه و بویراحمد تحویل می دهیم. همچنین ما اسفند سال گذشته در نخستین روزهای پس از وقوع زلزله سی سخت، 300 کانکس تهیه‌شده توسط خیران را برای اسکان موقت مردم زلزله زده این مناطق به صورت امانی تحویل زلزله زدگان دادیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: در زلزله چلگرد ما از همان اولین روزهای بعد از وقوع زلزله، بحث امدادرسانی اولیه و امداد موقت زلزله زدگان را در دستور کار قرار دادیم و با توجه به این که بیشتر مردم زلزله زده عشایر و دامدار هستند، برای تامین جایگاه دام زلزله زدگان استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان، براساس توافقی که با استانداران محترم و معاون اول رئیس جمهور انجام دادیم، احداث نزدیک هزار جایگاه دام را در مناطق اندیکا و بازفت آغاز کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای اسکان دائم مردم زلزله زده اندیکا و بازفت، 85 واحد مسکونی را در منطقه بازفت و 150 واحد مسکونی را در منطقه اندیکا در دست ساخت داریم و به‌زودی 235 واحد مسکونی را به زلزله زدگان این دو استان تحویل می دهیم تا مجموع منازل مسکونی نوسازی شده توسط بسیج سازندگی در سی سخت، اندیکا و بازفت به 465 واحد مسکونی برسد. البته این اقدام با هماهنگی کامل با بنیاد مسکن انجام می شود و آواربرداری و نظارت واحدهای مسکونی با بنیاد مسکن خواهد بود.

بی آب ماندن 700 روستای خوزستان به دلیل سهل انگاری وزارت نیرو

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با وجود گذشت بیش از 33 سال از پایان جنگ تحمیلی و با وجود این که سازندگی های زیادی در استان های جنگ زده انجام شده است، اما هنوز هم بخش زیادی از مناطقی که در دوران دفاع مقدس جزو خط مقدم جبهه ها محسوب می شدند، با محرومیت های فراوانی مواجه هستند و در این میان وضعیت استان خوزستان که هنوز هم حدود 700 روستا در آن دچار مشکل تامین آب شرب هستند، تا حد زیادی از سایر استان های جنگ زده بدتر است.

زهرایی در این باره با تاکید بر این که خدمت رسانی به مناطق روستایی خوزستان به صورت زیربنایی و کارشناسی‌شده انجام نشده است، عنوان کرد: وزارت نیرو از سال ها پیش برای آبرسانی به 700 روستای خوزستان هزینه کرده و در بیش از 500 روستا لوله گذاری کرده است، اما متاسفانه این لوله گذاری ها به صورت استاندارد انجام نشده، به نحوی که لوله ها و منابع آب کارگذاری‌شده در بسیاری از روستاها، با ظرفیت آنها همخوانی ندارد و همین مساله سال هاست که باعث بدون آب ماندن مردم روستاهای خوزستان شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: مسائلی از این دست نشان می دهد که وزارت نیرو سال هاست که در آبرسانی به روستاهای محروم خوزستان سهل انگاری کرده است. متاسفانه این وزارتخانه اساسا به جای این که به دنبال مدیریت آب به نفع مردم باشد، به دنبال مالکیت آب است و بنابراین هر زمان که برای وزارت نیرو مقرون به صرفه باشد، این وزارتخانه آب را برای مردم خوزستان رهاسازی می کند.

زهرایی تاکید کرد: امیدواریم دولت سیزدهم برنامه مناسبی برای آبرسانی به روستاهای محروم خوزستان و سایر استان ها داشته باشد. البته بسیج سازندگی در همین راستا قبول مسئولیت کرده است که بیش از 10 هزار روستا را تا پایان دولت سیزدهم در این استان های محروم آبرسانی کند و این کار، اقدامی مشترک بین وزارت نیرو، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی برای استفاده از همه نهادهای انقلابی خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که بسیج سازندگی به صورت غیرانتفاعی فعالیت می کند و هیچ سودی از فعالیت هایی که انجام می دهد، نمی برد، اجرای پروژه های مختلف توسط این سازمان برای نظام 30 درصد سود دارد؛ چراکه ما مثل پیمانکاران دیگر از دولت سود نمی گیریم و سود گرفتن از پروژه های عام المنفعه را برای خودمان حرام می دانیم.

کدخبر: 740783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟