وضعیت آلودگی هوای تهران نارنجی است / 90 درصد خودروهای دیزلی کاتالیست ندارند + فیلم
حجم ویدیو: 12.64M | مدت زمان ویدیو: 00:01:43

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان تبدیل به یک امر عادی شده و با اینکه تهران سال‌های زیادی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کند اما مسئولین هیچ راهکار و اقدامی برای حل این مسئله ندارند.

افزایش مشکلات قلبی و عروقی، افزایش مشکلات ریوی و.... حاصل آلودگی هوا بوده که سالیانه هزینه زیادی نیز روی دست بخش سلامت و بهداشت کشور هم می‌گذارد حال امروز نیز دوباره تهران آسمانی آبی نداشت و آلودگی در نقطه به نقطه آن قابل مشاهده بود.

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که وضعیت هوای تهران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد گفت: امروز به دلیل تجمع آلودگی و نبود باد خوب ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون بالاتر از حد مجاز قرار گرفتند و شاخص های 24 ساعته ما در حال حاضر 124 است.

او ادامه داد: وضعیت در حال حاضر نارنجی است و برای گروه های حساس ناسالم است.

روشنی با بیان اینکه ما در شهری هستیم که جنوب آن خشک بوده و شمال آن با کوه های بلند پوشانده شده است که همین  مسئله جلوی باد را در شهر می گیرد تاکید کرد: شرایط آلودگی هوای کنونی تهران بیشتر به دلیل آلایندگی های ناشی از وسایل نقلیه است. البته منابع دیگر نیز آلاینده تولید می کنند که روی آن انباشت می شود.

90 درصد خودروهای دیزلی کاتالیست ندارند

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: ما انبوهی از وسایل نقلیه در تهران داریم که یک سری از از آنها فرسوده بوده و کاتالیست ندارند یا موتور سیکلت های زیادی هستند که کاربراتوری بوده و آلودگی زیادی تولید می کنند و همچنین خودروهای دیزلی نیز در شهر تهران رفت و آمد دارند که بالای 90 درصدشان هیچ سیستم کاهش آلایندگی ندارند و به آلودگی در شهر دامن می زنند.

او افزود: ما حتی اگر وسایل نقلیه خیلی خوب هم داشته باشیم این وسایل خوب به دلیل حرکت و استحکاک بین لاستیک و زمین تولید آلایندگی می کنند.

60 درصد آلودگی هوا به دلیل وسایل نقلیه است

روشنی در پاسخ به این سوال که همه آلودگی حاصل از وسایل نقلیه چند درصد آلودگی هوای تهران را شامل می شود اظهار کرد: بالای 60 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل وسایل نقلیه است. البته عوامل دیگری مانند صنایع، گرد و غبار و حتی خانه ها به صورت جزئی در آلودگی هوا تاثیر گذار هستند.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تاثیر نیروگاه ها در آلودگی هوا گفت: در چند روز گذشته آلاینده ای مثل دی اکسید گوگرد افزایش غلظت داشته است و از شرایط پاک به شرایط قابل قبول رسیده است و وقتی میانگین آن را می گیریم دی اکسید گوگرد نسبت به ماه گذشته و همچنین مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

روشنی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از چیزهایی که می تواند دی اکسید گوگرد را افزایش دهد سوخت هایی هستند که کیفیت خوبی ندارند و درصد گوگرد آنها بالا هستند. من نمی دانم در حال حاضر چه واحدهایی از گوگرد استفاده می کنند اما به عنوان یک اندازه گیری کننده آلاینده این مسئله روشن است که دی اکسید گوگرد ما افزایش داشته است.

کدخبر: 738635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟