باقری فرد: رزیدنت ها باید حقوق ثابت بگیرند / دستمزد رزیدنت ها حداقل باید معادل یک پزشک عمومی باشد

رزیدنت ها دستیاران تخصصی پزشکی هستند. در واقع، رزیدنت ها همان پزشکان عمومی هستند که برای متخصص شدن باید 4 تا 6 سال در بیمارستان های دولتی زیر نظر پزشکان متخصص فعالیت کنند. رزیدنت ها ماهیانه حداقل 432 ساعت در بیمارستان ها کشیک می دهند. این در حالی است که حقوق ماهیانه رزیدنت ها بسته به سنوات تحصیلی و محل تحصیل بین 3 میلیون و 200 هزار تا 4 میلیون و 400 هزار تومان است. البته چون رزیدنت ها در قوانین کشور، شاغل نیستند و دانشجو محسوب می شوند، بنابراین حقوق ماهیانه رزیدنت ها در واقع «کمک هزینه تحصیلی» پرداختی به آنها است.

رزیدنت ها؛ سربازان بی جیره و مواجب وزارت بهداشت  

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ماه های اخیر فقدان سلامت روانی مناسب در کادر درمان کشور بخصوص جامعه دستیاران تخصصی پزشکی یا همان رزیدنت ها، منجر به بروز چند مورد خودکشی در میان این قشر شده و البته هیچ گاه آمار خودکشی رزیدنت ها به صورت رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که دستیاران تخصصی پزشکی، افرادی هستند که در حوالی 30 سالگی به سختی با حقوق 3 تا 4 میلیون تومان فعالیت می کنند و ناچارند که به مدت 4 تا 6 سال، ماهی بیش از 400 ساعت برای دریافت مدرک تخصصی پزشکی فعالیت کنند و نسبت به وضعیت حقوق و ساعت کاری بالای خود بسیار اعتراض دارند.

البته در سال جاری قرار بود با پیگیری های وزیر قبلی و جدید بهداشت، سازمان هدفمندی یارانه ها بودجه لازم برای افزایش 20 درصدی حقوق رزیدنت ها را تامین کند، اما این بودجه هنوز تامین نشده و حقوق رزیدنت ها هنوز در سطح پایینی قرار دارد و تنها راهکار برای افزایش حقوق رزیدنت ها نیز این است که دستیاری تخصصی پزشکی از نظر قانون به عنوان یک شغل محسوب شود تا رزیدنت ها از حقوق و مزایای یک فرد شاغل برخوردار باشند.

اما در شرایط کنونی، هنوز رزیدینت ها در قبال ساعات کاری بسیار بالای خود، حقوق پایینی دریافت می کنند و اخیرا دکتر رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با رکنا رزیدنت ها را به کارگرانی تشبیه کرده است که با حداقل جیره و مواجب مشغول کار هستند و به نوعی این قشر به سربازانِ در اختیار وزارت بهداشت تبدیل شده اند.

معاون وزیر بهداشت: کارانه رزیدنت ها افزایش می یابد

دکتر ابوافضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز در نشست خبری بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال رکنا درباره برنامه این وزارتخانه برای ارتقای وضعیت درآمدی رزیدنت ها عنوان کرد: باید به دو صورت به دستیاران تخصصی کمک شود که یکی از آنها پرداخت کارانه از منابع وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر این که کارانه دستیاران باید افزایش یابد، یادآور شد: جزییات این موضوع، روزهای آینده به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و بیمارستان ها اعلام می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت موضوع بعدی را تبدیل وضعیت رزیدنت ها از حق الزحمه ای به حقوق ثابت عنوان کرد و اظهارداشت: اعتقاد داریم دستیاران، حداقل یک پزشک عمومی هستند و وقتی وارد این دوره می شوند، باید بتواند از امکانات و حقوق یک پزشک عمومی برخوردار شوند.

باقری فرد تصریح  کرد: بخشی از این موضوع در وزارت بهداشت در دست بررسی است و بخش دیگر نیز به همراهی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی نیاز دارد. البته هم اکنون این موضوع در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی درمورد وضعیت معیشتی دستیاران تاکید کرد: همه مسئولان بخش بهداشت و درمان، مجلس شورای اسلامی و نظام پزشکی در خصوص بهبود وضعیت معیشتی رزیدنت ها مطالبه کرده اند و حرکت در این زمینه از روزهای آغازین فعالیت دولت سیزدهم در وزارت بهداشت شروع شده است.

جزئیات افزایش ۲۱ برابری حقوق اعضای هیات علمی

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش به نامه بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت به محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری در خصوص جلوگیری از کاهش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ حقوق اعضای هیات علمی در گروه های پزشکی به حداقل ۱۵ برابر رسانده شد.

باقری فرد افزود: در وزارت بهداشت ۲۰ هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی وجود دارد که بخشی از آنها تعهداتی و بخشی دیگر رسمی  و قراردادی هستند.

وی ادامه داد: از این ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر ، ۲ هزار نفر مربی ، ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر استادیار ، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر استاد تمام و  حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر هم دانشیار هستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در صورتی که ۲۱ برابری حداقل حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی باردیگر اعمال شود، هیچ استادی بیش از ۴۰ میلیون تومان نمی گیرد.

باقری فرد تاکید کرد که موضوع حداقل حقوق ۲۱ برابری فقط برای ۲ هزار ۸۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی است که شامل استاد تمام با پایه ۲۰ و دانشیاران با پایه ۲۵ می شود، به عبارتی فقط شامل افراد فرهیخته و نخبه جامعه می شود.

وی در پایان تصریح کرد: هجمه ای که در این زمینه ایجاد شده است را می توان شایع پراکنی یا کوبیدن به طبلی که اصلا وجود ندارد، بیان کرد.

کدخبر: 738269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟