افزایش معتادان متجاهر تهران نسبت به سال گذشته / دستور ویژه شهردار پایتخت برای حل معضلات اجتماعی

استاندار تهران پنجشنبه ۱۳ آبان با اشاره به جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شهر تهران در قالب قرارگاه خدمات اجتماعی اعلام کرد از هفته آینده جمع‌آوری این افراد آغاز و ظرف مدت ۶ ماه گام نخست طرح اجرا خواهد شد. ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر در قالب طرح آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌هایی است که مشترکا با همکاری دستگاه‌های مختلف و محوریت استانداری تهران انجام خواهد شد.

این درحالی است که بیش از یک دهه است که در طرح‌های گوناگون معتادان متجاهر از سطح شهر جمع می‌شوند اما نه تنها ما شاهد بهتر شدن وضعیت نبوده‌ایم بلکه با گسترش فقر تعداد معتادان متجاهر نیز چندین برابر شده است. معتادان جمع شده در طرح های عجولانه نیز بعداز چند ماه با خروج از کمپ ها دوباره مسیر خیابان ها و اعتیاد را پیش می گیرند و اساسا این روش ساماندهی بدون توانمندسازی به بن خورده است.

اینکه مسئولین چرا دوباره راهی را طی می‌کنند که هربار نتیجه ای جز شکست نداشته جای سوال دارد اما باز لازم است که از جزییات جمع آوری معتادان نیز با خبرشویم.

امین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که جزییات طرح جمع آوری معتادان متجاهر چیست گفت: امر آسیب های اجتماعی موضوع مهمی است که همه دستگاه ها و نهادها نسبت به آن حساسیت لازم را دارند و یک هم‌افزایی میان همه نهادها شکل گرفته است تا همه کنار یکدیگر بتوانیم این آسیب ها را مدیریت کنیم.

او افزود: جلسه خوبی در استانداری تهران برقرار شد .در این جلسه ؛ شهردار تهران و  رییس شورای شهر تهران نماینده هایی از  ناجا، بهزیستی، دادگستری و همه مجموعه هایی که به نحوی می‌توانند در حوزه آسیب های اجتماعی کمک کنند حضور داشتند.

توکلی با بیان اینکه در جلسه استانداری روی موضوع مدیریت آسیب‌های اجتماعی بحث های زیادی صورت گرفت و قرار شد تا ما در یک بازه زمانی ۶ ماهه کارهای با فوریت مهم را در اولویت قرار دهیم و سپس زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم خاطر نشان کرد: هم اکنون تعداد معتادان متجاهر نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است اما مهم این است که ما بتوانیم برای ساماندهی این عزیزان یک فرایند و نظام موثر، پیش بینی کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: برخورد با یک پدیده اجتماعی و انسانی باید آرام و تدریجی باشد. کارهای ضربتی آسیب های بیشتری دارد و فواید آن نیز برای ما اندک است که پیشنهاد ما یک امر تدریجی بود که هم اکنون نیز در حال اجرا است و شهردار تهرن نیز از ابتدای حضور در شهرداری تهران، دستور دادند که موضوع معتادان متجاهر و آسیب های اجتماعی به صورت جدی پیگیری شود که این کار در حال انجام است.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا در بحث معتادان متجاهر و آسیب های اجتماعی از کمک سازمان های مردم نهاد استفاده خواهید کرد تاکید کرد: موفق ترین کارهایی که در حوزه آسیب های اجتماعی انجام شده است خروجی جریان های مردمی است. گرچه حجم کاری این عزیزان نسبت به سازمان های دولتی کم تر است اما کارهایشان موثرتر و کیفی تر است.

او افزود: هرکاری آسیب های خودش را دارد و شاید عده ای با تابلو رفع آسیب های اجتماعی می‌خواهند کار دیگری را انجام دهند اما ورود و کمک مردم به مسئله آسیب ها قطعا کیفی ترین کار است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان اظهار کرد: ما در شهرداری تهران به دنبال این موضوع هستیم که با توزیع و کوچک تر کردن موضوعات بتوانیم آسیب های اجتماعی را حل کنیم. یعنی شعار محله محور کردن شهر تهران در حوزه آسیب های اجتماعی نیز صدق می‌کند و با کمک محلات می‌توانیم موضوعات را حل کنیم. دستگاه ها و نهادها نیز باید پشتیبان مردم در حل این آسیب ها شوند.

کدخبر: 737154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟