بیشتر خانواده ها آمادگی ذهنی بازگشایی حضوری مدارس را ندارند

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در روزهای اخیر بارها بر بازگشایی حضوری مدارس در آینده ای نزدیک تاکید کرده اند. روز گذشته سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که از 15 آبان بازگشایی حضوری مدارس برای مقطع متوسط دوم اتفاق خواهد افتاد. علیرضا کاظمی همچنین گفت که احتمالا بازگشایی حضوری مدارس برای مقاطع متوسط اول و ابتدایی نیز اول آذر انجام خواهد شد. او البته تاکید کرد که موضوع بازگشایی حضوری مدارس در مقطع ابتدایی قرار است یک بار دیگر در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود. در این میان اما بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که بیشتر والدین آمادگی ذهنی بازگشایی حضوری مدارس را ندارند و نگران ابتلای فرزندان خود به کرونا در صورت حضور در مدرسه هستند.

تاکید مکرر مسئولان آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «روز دانش آموز» امسال با هر سالی متفاوت است و در شرایطی که در سال تحصیلی جاری به این روز رسیده ایم که به زودی تمام دانش آموزان پس از حدود دو سال دوری از مدرسه، باید کوله‌پشتی‌های خود را بر دوش بیندازند و مجددا به خانه دوم خودشان پا بگذارند. البته همین حالا هم در سطح کشور بیشتر مدارسی که تعداد دانش آموزان آنها کمتر از 300 نفر است، بازگشایی شده اند.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، روز گذشته درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس تاکید کرد که از 15 آبان مدارس مقطع متوسطه دوم و از اول آذر مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بازگشایی می شوند. دیروز البته اولین باری نبود که کاظمی بر بازگشایی حضوری مدارس در آینده ای نزدیک تاکید کرد و اساسا چند هفته ای است که مسئولان آموزش و پرورش مدام بر بازگشایی حضوری مدارس تاکید می کنند.

البته وضعیت بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی کمی در هاله ابهام قرار دارد و روز گذشته، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی تاکید کرد که در جلسه شنبه آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس ابتدایی از اول آذر مجددا مطرح و تصویب خواهد شد و البته این مساله، موضوعی است که یک بار در این ستاد مطرح و کلیات آن پذیرفته شده است.

نگرانی والدین از بازگشایی مدارس در آستانه پیک ششم کرونا

در این میان اما با وجود این که کاظمی و سایر مسئولان آموزش و پرورش در روزهای اخیر در مصاحبه های خود مکررا تاکید کرده اند که به‌زودی همه مدارس کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی باز خواهند شد، بسیاری از کارشناسان بهداشتی و آموزشی تاکید دارند با توجه به این که هنوز هم کرونا روزانه جان حدود 150 ایرانی را می گیرد، تعداد شهرهای قرمز کرونایی در روزهای اخیر افزایش یافته است و برخی متخصصان احتمال بروز پیک ششم کرونا در آینده ای نزدیک را بسیار بالا می دانند، بنابراین هنوز فضای روانی بسیاری از والدین بخصوص پدر و مادرهای دانش آموزان ابتدایی برای بازگشایی حضوری مدارس آماده نیست.

این نکته ای است که محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: دانش آموزان بخصوص دانش آموزان مقطع ابتدایی، معمولا خودشان برای بازگشت به مدرسه تصمیم نمی گیرند و این والدین هستند که درباره حضور یا عدم حضور در مدرسه تصمیم گیری می کنند. با توجه به برآورد نظراتی که از خانواده ها در گوشه و کنار کشور به ما می رسد نیز می توان گفت که در حال حاضر دست کم در شهرهای بزرگ کشور، فضای روانی و ذهنی والدین برای بازگشایی حضوری مدارس آماده نیست.

وی در توضیح بیشتر گفت: اکنون با توجه به نگرانی های زیادی که از بروز پیک ششم کرونا در کشورمان وجود دارد، بسیاری از خانواده ها از این که با حضور فرزندانشان در مدرسه، عزیزانشان به کرونا مبتلا شوند، نگرانی دارند و متاسفانه مسئولان دولتی هم اطمینان زیادی به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بعد از بازگشایی مدارس نمی دهند.

عدم اطمینان خاطر والدین درباره رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مدارس

نیک نژاد در این باره به صحبت های اخیر وزیر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر کشور اخیرا گفته است که با وجود خطرات موجود، ما اقدام به بازگشایی مدارس خواهیم کرد. این جمله بسیار خطرناک است و هیچ اطمینانی به والدین درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس نمی دهد. یعنی اساسا در حالی به بازگشایی حضوری مدارس نزدیک می شویم که مسئولان فضای روانی اطمینان بخشی را برای بسیاری از خانواده ها ایجاد نکرده اند.

از نظر این کارشناس آموزشی، نبود آمادگی ذهنی مناسب در میان والدین و دانش آموزان مهمترین چالش پیش بازگشایی حضوری مدارس در آینده ای نزدیک است و اگر هم دولت بر سر حرف خود درباره بازگشایی مدارس بماند، بازهم بسیاری از خانواده ها بخصوص در کلانشهرها حاضر نخواهند شد که فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

کاهش آمار مرگ کرونا؛ مهمترین پیش شرط رفع نگرانی خانواده ها

نیک نژاد با تاکید بر این که هنوز مقدمات لازم برای ایجاد آمادگی ذهنی مناسب در میان خانواده ها نسبت به بازگشایی مدارس فراهم نشده است، گفت: مهمترین پیش شرط رفع نگرانی والدین، کاهش آمارهای کرونایی است و وقتی هنوز حدود 150 هموطن به صورت روزانه بر اثر ابتلا به کرونا فوت می کنند و تعداد شهرهای قرمز نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است، طبیعی است که بسیاری از خانواده ها، نسبت به فرستادن فرزندان خود به مدرسه اطمینانی نداشته باشند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: تقریبا همه کسانی که در تعلیم و تربیت دستی بر آتش دارند، موافق بازگشایی حضوری مدارس هستند، چون در دو سال گذشته آسیب های بلندمدت زیادی به کیفیت آموزشی و مسائل روحی و روانی دانش آموزان وارد شده است، اما در حال حاضر هنوز هم شرایط کرونا در کشورمان به گونه ای است که باید حفظ سلامت دانش آموزان و خانواده ها در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که در آستانه ورود به پیک ششم کرونا قرار داریم، حضور دانش آموزان در مدارس شلوغ قطعا می تواند ابتلای بخشی از دانش آموزان به کرونا را به همراه داشته باشد. این مساله نه تنها جان عده زیادی از هموطنان را به خطر می اندازد، بلکه تبعات اقتصادی و روحی و روانی زیادی نیز برای خانواده های دانش آموزان به همراه خواهد داشت و این، مهمترین مساله ای است که اکنون مسئولان دستگاه اجرایی درباره بازگشایی حضوری مدارس باید به آن توجه داشته باشند.

فقط در مدارس غیردولتی امکان رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد

نیک نژاد با بیان این که رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس دولتی بسیار دشوار است، عنوان کرد: اکنون تنها مدارس غیردولتی کشور هستند که می توانند برای رعایت پروتکل های بهداشتی و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در فضای آموزشی خود هزینه کنند. این در حالی است که مدارس غیردولتی تنها 15 درصد مدارس کشور را تشکیل می دهند و البته رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این مدارس نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: در مدارس دولتی که جمعیتی بالای 500 نفر دارند، تعداد دانش آموزان هر کلاس به بیش از 35 نفر می رسد، فضای کلاس ها به شدت کوچک است و بعضا دانش آموزان به صورت سه نفره پشت یک نیمکت می نشینند، حتی در صورتی که تمام مدت پنجره کلاس باز باشد، بازهم امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در میان بزرگسالان به حدود 40 درصد کاهش یافته است، ما به هیچ وجه نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دانش آموزان تمام مدت ماسک بر صورت داشته باشند و همچنین در مدارس دولتی با کلاس های کوچک، به هیچ وجه امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد.

بخش زیادی از والدین از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خواهند کرد

نیک نژاد با تاکید بر این که تا وقتی آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورمان بالا باشد، نگرانی خانواده ها از احتمال ابتلای فرزندانشان در صورت حضور در مدارس رفع نخواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه سال هاست که دولت از پرداخت سرانه آموزشی به حدود 100 هزار مدرسه دولتی کشور استنکاف می کنند و همین مساله باعث می شود که مدارس دولتی نیاز داشته باشند که برای تهیه لوازم بهداشتی و تعمیر و نگهداری مدارس در جیب مردم دست ببرند.

وی در پایان تصریح کرد: تمام این مسائل نشان می دهد که مقدمات لازم برای بازگشایی حضوری مدارس در کشور ما هنوز فراهم نیست و تا وقتی این مقدمات فراهم نشود و از آن مهمتر، اطمینان لازم بین آحاد جامعه و مسئولان دستگاه اجرایی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد نشود، بخش زیادی از والدین از فرستادن دانش آموزان خود به مدرسه خودداری خواهند کرد و امکان بازگشایی حضوری مدارس وجود نخواهد داشت.

کدخبر: 736530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟