فرد واکسن‌زده در تماس با فرد کرونا مثبت چه کار باید بکند؟

واکسن‌های فعلی گرچه از به میزان بالایی از بیماری شدید کرونا و مرگ ناشی از آن جلوگیری می‌کنند، اما نمی‌توانند به طور کلی مانع از عفونت کرونا در افراد شوند.

به گزارش رکنا، بنابراین حتی اگر دوره کامل واکسیناسیون کرونایتان را انجام داده باشید، اگر در تماس نزدیک با کسی قرار می‌گیرید که بیماری ثابت‌شده کووید-۱۹ دارد، باید احتیاطاتی را رعایت کنید: در گام اول ۵ تا ۷ روز پس از هنگام تماس با فرد مبتلا به کووید-۱۹ باید آزمایش کرونا بدهید. همچنین باید برای ۱۴ روز باید در محیط‌های دربسته عمومی ماسک بزنید، مگر اینکه زودتر از این هنگام نتیجه منفی آزمایش به دستشان برسد.

همچنین باید تا ۱۴ روز مراقب بروز بروز علائم کرونا در خود باشید.

 اگر آزمایش کرونایتان مثبت شود یا علائم کرونا در شما بروز کند، باید خودتان را در خانه ایزوله کنید.

افراد کاملا واکسینه‌شده‌ای که در خانوارهایی زندگی می‌کنند که افراد اسیب‌پذیر دارند، از جمله افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی، افراد در معرض خطر بیماری شدید کووید-۱۹ یا افراد واکسینه‌نشده نیز باید تا ۱۴ روز در خانه نیز ماسک بزنند، مگر اینکه زودتر از این هنگام نتیجه منفی آزمایش‌شان را دریافت کنند.

در نهایت، اغلب افراد کاملا واکسینه‌شده که پس از تماس با فرد دچار عفونت علامتی را بروز نمی‌دهند، در صورتی که توصیه‌های بالا درباره ازمایش دادن و ماسک زدن را رعایت کنند، نیاز به قرنطینه پیدا نمی‌کنند.

ضمنا توجه داشته باشید که فردی که به طور کامل واکسینه‌شده شمرده می‌شود که دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کرونایش (در واکسن‌های دو دوزی) گذشته باشد.

 

کدخبر: 735334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟