تزریق واکسن کرونای بزرگسالان به کودکان خطر دارد؟

تا کنون حدود 60 میلیون دُز واکسن سینوفارم در کشور تزریق شده است. چندین میلیون دُز از واکسن سینوفارم را هلال احمر کشورمان وارد کرده است. اخیراً از واکسن سینوفارم برای واکسینه شدن کودکان نیز استفاده می شود. سوال اینجاست که آیا تاثیر واکسن سینوفارم برای همه سنین با دُزهای همانند، یکسان است یا خیر؟ متخصصان عفونی در رابطه با اثربخشی و میزان مطالعات انجام شده بر روی واکسن سینوفارم به رکنا توضیحاتی را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود 60 میلیون دُز واکسن کرونا از شرکت "سینوفارم" چین در کشورمان در دُز های اول و دوم تزریق شده است. همچنین فراوانی این واکسن در کشورمان به گونه ای است که برای واکسینه کردن کودکان و نوجوانان نیز از همین واکسن استفاده شده است.

با توجه به تحقیقات انجام شده درمورد واکسن "فایزر"، محققان دریافت کرده اند که کودکان 5 تا 12 سال نیز می توانند از این واکسن استفاده کنند. با این حال به دلیل مقرون به صرفه نبودن و عوارض اندک بیماری کرونا در کودکان مطالعات چندانی در رابطه با اثربخشی سایر واکسن های کرونا بر روی کودکان انجام نشده است.

اگرچه واکسن مشترک ایران و کوبا به نام "پاستوکووک" نیز مجوز تزریق به افراد 6 تا 18 سال را کسب کرده و تحقیقات نشان داده است که می توان بر روی کودکان نیز این واکسن را تزریق کرد.

رئیس رئیس انستیتو پاستور ایران در این رابطه روز گذشته بیان کرد: انستیتو پاستور ایران با 100 سال قدمت و در آستانه ورود به قرن دوم فعالیت‌های خود افتخار دارد که واکسن موثری برای 2 تا 18 سال که کارآزمایی بالینی شده و مجوز مصرف دارد را در سبد واکسیناسیون کشور عرضه کند. این واکسن و واکسن سینوفارم فعلا بر اساس سیاست‌ های کشوری برای بالای 12 سال مصرف می ‌شوند. اگر سیاست‌ های کشوری به طرفی پیش رود که قرار باشد افراد زیر 12 سال هم واکسینه شوند، واکسن پاستوکووک می ‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از موثرترین واکسن ‌ها است.

بنا به تحقیقات پزشکی و مطالعات متخصصان، واکسن سینوفارم در سنین مختلف اثربخشی یکسان دارد و از نظر عوارض احتمالی نیز تفاوتی بین بزرگسالان و کودکان وجود ندارد. با این حال می توان این واکسن را به صورت تک دُز و یا در دُز های مختلف با فواصل زمانی 4 تا 6 ماهه دریافت کرد.

واکسن سینوفارم برای 12 تا 18 ساله ها مناسب است

دکتر علیرضا مردانی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد اثربخشی واکسن سینوفارم بر روی کودکان و نوجوانان به خبرنگار رکنا اظهار داشت: بنا به گزارشی که مقاله علمی پزشکی لنست (Lancet) ارائه کرده است، واکسن سینوفارم واکسن مناسبی برای کودکان 12 تا 18 سال معرفی شده است.

مردانی ادامه داد: با وجود مطالعات و تحقیقات متعدد درمورد اثربخشی انواع واکسن های کرونا در جهان، تا کنون مطالعه جامعی در مورد اثربخشی و بی عارضه بودن واکسن سینوفارم برای کودکان زیر 12 سال انجام نشده است.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد تفاوت دریافت واکسن کرونا از نوع سینوفارم برای بزرگسالان و کودکان تاکید کرد: واکسن سینوفارم چینی را برای کودکان می توان به صورت تک دُزی و یا در 2 دُز با فواصل 4 تا 6 هفته برای کودکان تزریق کرد.

مطالعات در مورد اثربخشی واکسن های کرونا برای کودکان اندک است

دکتر حمید عمادی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تایید بی عارضه نبودن واکسن سینوفارم برای کودکان گفت: واکسن سینوفارمی که کودکان تزریق می کنند، همانند واکسن مورد استفاده بزرگسالان است و زمان تزریق دُز دوم و یادآور آن نیز مانند واکسن بزرگسالان است.

عمادی ادامه داد: باید توجه داشت که کودکان از نظر ابتلا به کرونا دچار عوارض شدید نمی شوند و در صورت ابتلا یا ناقل و یا دچار عوارض سطحی کرونا خواهند شد. دلیل کمبود مطالعات اثربخشی انواع واکسن کرونا بر روی کودکان این است که کرونا خطر و تهدید چندانی برای آن ها محسوب نمی شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به بازگشایی مدارس افزود: اکنون به دلیل بازگشایی مدارس و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا به کودکان واکسن کرونا تزریق می شود. درست است که کودکان در صورت ابتلا به کرونا عوارض چندانی از خود بروز نمی دهند اما می توانند این بیماری را به پدر و مادر، دوستان و خانواده ها انتقال و آن ها را آلوده کنند.

حمید عمادی در پایان با بیان این که تزریق واکسن کرونا برای بچه ها خطری ندارد، افزود: به دلیل مقرون به صرفه نبودن تزریق واکسن کرونا به کودکان، مطالعات چندانی در این زمینه انجام نشده و اطلاعات کمی در دسترس است. اکنون تا 12 سال نیز واکسن کرونا تزریق می شود اما زیر 12 سال هنوز اطلاعات کمی در دست است.

کدخبر: 733181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟