معدنی پور: تغذیه و بهداشت عمده ترین مشکل حاشیه نشینان /مشکل حاشیه نشینی به صورت جزیره ای حل نمی شود + فیلم
حجم ویدیو: 26.82M | مدت زمان ویدیو: 00:03:39

حاشیه نشینی یکی از معضلات کلانشهرهاست. مهاجرت و گرانی ها از عوامل حاشیه نشینی هستند. مدیران شهری همواره جهت رفع مشکل حاشیه نشینی برنامه ریزی می کنند اما غیر از برنامه، عمل به برنامه ها جهت پشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی همچون حاشیه نشینی ضروری است. رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران توضیحاتی در رابطه با وضعیت حاشیه نشینی و راه های مقابله با آن ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حاشیه نشینی یکی از معضلات همه کلانشهرهای دنیاست. تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی سال های اخیر با توجه به گزارش های موجود حاشیه نشینی بیشتر شده است. مهاجرت های گسترده برای یافتن کار و درآمد بیشتر و مرکزیت تهران را می توان از جمله دلایل عمده حاشیه نشینی در تهران عنوان کرد.

یکی از مواردی که در حاشیه نشینی به آن توجه می شود، موضوع زنان و سلامت آن هاست. بدیهی است، سلامت و بهداشت ابعاد گسترده ای دارند و به عنوان مثال بهداشت دهان و دندان از جمله مواردی است که در بین حاشیه نشینان با توجه به نوع تغذیه و امکانات موجود در آن مناطق به آن ها کمترین توجه می شود.

توجه به حاشیه نشنیی در طرح جامع کنترل آسیب های اجتماعی

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح وضعیت سلامت و بهداشت حاشیه نشینان شهر تهران به خبرنگار رکنا گفت: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی توجه می شود موضوع حاشیه نشینی است. تلاش می شود به موضوع مهم و کلان حاشیه نشینی به صورت جامع توجه شود زیرا ماهیت آن گسترده است.

او با اشاره به طرح جامع کنترل آسیب های اجتماعی در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران افزود: در قالب طرح جامع، سعی می شود که توجه به موضوع حاشیه نشینی شود. برای پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی لازم است تا به وضعیت زنان که در حوزه اجتماعی نقش محوری دارند و در بحث حاشیه نشینی نیز نقش آن ها موثر است، به طور کافی توجه شود.

 تغذیه و بهداشت عمده ترین مشکل حاشیه نشینان

معدنی پور در مورد مطالعات و اقدامات صورت گرفته جهت رفع مشکلات مربوط به حاشیه نشینی و زنان ساکن این مناطق بیان داشت: باید انصاف را رعایت کرد و مطالعات و اتفاقات خوبی که در گذشته جهت رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی و زنان حاشیه نشین افتاده است را در نظر گرفت. باید در نظر داشت یکی از موضوعاتی که همواره در جریان بوده و نیازمند به روز شدن و رصد شدن است، بحث رسیدگی به زنان و کسانی که است که ساکن حاشیه های شهر هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در تشریح این نکته که شرایط حاشیه نشینان به صورت مصداقی در سلامت دهان و دندان آن ها مشخص است، گفت: علاوه بر سلامت دهان و دندان، موضوعات عدیده ای افراد حاشیه نشین را تحت تاثیر قرار می دهد. اکنون وضعیت تغذیه و بهداشت حاشیه نشینان جزو عمده ترین مشکل آن ها محسوب می شود. موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی موضوعی نیست که فقط مربوط به شهرداری شود، بلکه دستگاه های دیگر نیز موظف اند به کمک آمده و در کنار مدیریت شهری اقدامی درست و شایسته انجام دهند.

مشکل حاشیه نشینی به صورت جزیره ای حل نمی شود

نرگس معدنی پور در پایان با بیان اینکه نباید به صورت جزیره ای نسبت به رفع معضلات اجتماعی اقدام شود، اضافه کرد: اگر آسیب های اجتماعی به صورت جزیره ای مدیریت شوند، وضعیتی پیش خواهد آمد که اکنون شاهد آن هستیم. قطعاً لازم است تا با مراکز جامع سلامت وزارت بهداشت مشارکت شود و شهرداران مناطق که دارای حریم هستند و بحث حاشیه نشینی به آن ها مرتبط می شود نیز ضروری است با کمک دستگاه های مختلف اقدامی قرارگاهی انجام دهند. یکی از مسائلی که شهرداری در دوره جدید به آن می پردازد، بحث قرارگاه های اجتماعی با نگاه حل مشکلات و آسیب های اجتماعی است. در قرارگاه های اجتماعی ابتدا برای شناخت مشکلات تلاش می شود و این فرایند به گونه ای طی خواهد شد که در نهایت با مشارکت سایر نهاد ها منجر به شناسایی راه حل های جهادی شود.

کدخبر: 731425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟